Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2024 / nr 4
De leerkracht en AI
TIB 2024-4
Maaike van Hal
10 september 2024
tib - 2023 / nr 3
"Bevraag, vertraag en onderzoek"

Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...

Walter van de Calseyde
23 mei 2023
tib - 2025 / nr 3
Therapie onder schooltijd

Wat?

In december 2024 heeft de Inspectie van het Onderwijs in haar nieuwsbrief medegedeeld dat het leerlingen is toegestaan om onder schooltijd therapie te volgen, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Jacques van den Born
27 mei 2025
tib - 2024 / nr 5
“Geef niet de oplossing: laat collega’s zelf nadenken”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
12 november 2024
tib - 2023 / nr 5
Lastige ouders bestaan niet

Het meeste gedrag van ouders is niets anders dan een afspiegeling van ons eigen gedrag. En daarom hebben we daar veel invloed op. Toch wordt gedrag van sommige ouders als lastig ervaren. Dit kan te maken hebben met een aantal misverstanden die leiden tot verkeerde verwachtingen van ouders. Peter ...

Peter de Vries
14 november 2023
tib - 2021 / nr 4
Lezen
TIB 2021-4
Maaike van Hal
13 september 2021
tib - 2024 / nr 1
Onwetendheid leidt tot wijsheid

In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.

Astrid Lindenburg
6 februari 2024
tib - 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib - 2020 / nr 3
Groepsplanloos werken: meer dan een trucje
Nu groepsplanloos werken in het scholenveld bekend wordt, ontvang ik soms e-mails van IB’ers die zeggen ‘Het werkt niet’. Vaak blijkt dat ze de instrumenten wel gebruiken, maar te weinig begrip hebben van de zes onderwijskundige uitgangspunten die aan groepsplanloos werken ten grondslag liggen. H...
Wijnand Gijzen
12 mei 2020
tib - 2025 / nr 1
Onderwijskwaliteit begint bij mensen
De kracht van meervoudig perspectief nemen

Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...

Astrid Ottenheym-Vliegen
28 januari 2025
tib - 2024 / nr 3
Mag ik ook extrinsiek gemotiveerd zijn?

Als ik terugkijk op mijn basisschooltijd, dan vind ik een verrassende 'motivatielijn'. Als kleuter was ik verliefd op juffrouw Ans. Ik liep met plezier elke dag de klas in. Geen spelletje was me teveel. En ik prikte erop los. Ik wilde haar gewoon zien en soms knuffelen. Het lezen startte met mene...

Peter Laros
11 juni 2024
tib - 2023 / nr 4
Visual Onderwijs anders... Hoe dan?
TIB 2023-34
Maaike van Hal
5 augustus 2023
tib - 2024 / nr 5
Gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas

Wat?

De voormalige minister van primair en voortgezet onderwijs, Mariëlle Paul, heeft met de PO-Raad afgesproken dat het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas niet meer is toegestaan.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib - 2024 / nr 3
“Ik ben de verbinder in de school!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels, Maaike van Lieren
11 juni 2024
tib - 2021 / nr 5
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
‘Doelgericht werken’ is een term die steeds vaker voorkomt in de praktijk. Scholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Keer op keer blijkt daarbij dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te kunnen realiseren. In ...
Marcel Peters, Nicolette Simons
11 november 2021
tib - 2025 / nr 2
Als veranderen routine wordt ...

"Kom je op visite? Ik probeer iets nieuws.” Collega Aartje nodigde me uit om haar en de kinderen te observeren tijdens de rekenles. Ze had de les ingedeeld in vier blokken van 10 minuten met 1 minuut wisseltijd. In het lokaal lagen 10 instructiekaarten en de 28 kinderen waren verdeeld in groepjes...

Peter Laros
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 202501
TIB Dossier - Leesmotivatie

Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...

Leontine le Blanc, Jildau Visser, Kristin Bierman
4 maart 2025
tib - 2025 / nr 1
Hoorrecht binnen passend onderwijs

Wat?

In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.

Jacques van den Born
28 januari 2025
tib - 2024 / nr 2
"De leerkracht is altijd de sleutel!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

27 maart 2024
tib - 2025 / nr 4
Het buffet is geopend

Weet je wat me nou zo mateloos fascineert? De term inclusiever onderwijs. InclusieVER? Alsof je een ‘beetje zwanger’ kunt zijn. Het is of inclusief, of het is het niet. Punt. Aangezien ik een echte Rotterdams/Brabantse bourgondiër ben (ja, deze combinatie bestaat dus echt), vergelijk ik inclusief...

Jorinde Jelles
9 september 2025
tib - 2023 / nr 3
Visual Samenwerken aan een waarderende cultuur
TIB 2023-3
Maaike van Hal
23 mei 2023
tib - 2025 / nr 4
‘Ik ga je prikken!’
Kinderen met messen in de basisschool

Het bezit van steekwapens onder kinderen is een zorgwekkende ontwikkeling. Incidenten op scholen en in de openbare ruimte nemen toe, met soms fatale gevolgen. Waarom dragen kinderen messen? Hoe wijdverspreid is dit probleem? En wat kunnen IB/KC’ers doen om deze ontwikkeling te keren?

Kees van Overveld
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
“Je moet geen vierkantje in een rondje willen stoppen!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
9 september 2025
tib - 2025 / nr 3
TIB Tips
Mariëlle Heesters-van Gremberghe, Peter Laros
27 mei 2025
12345...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo