Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib - 2021 / nr 4
Lezen
TIB 2021-4
Maaike van Hal
13 september 2021
tib - 2025 / nr 4
Huiselijk geweld

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs formuleert conclusies en aanbevelingen voor handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld.

Jacques van den Born
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Transitie naar inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is geen stappenplan dat je simpelweg kunt afvinken. Het is geen project met een einddatum, maar vraagt om een fundamentele cultuurverandering – in denken, voelen én doen.

Ariane van Dijk
9 september 2025
tib - 2025 / nr 3
Therapie onder schooltijd

Wat?

In december 2024 heeft de Inspectie van het Onderwijs in haar nieuwsbrief medegedeeld dat het leerlingen is toegestaan om onder schooltijd therapie te volgen, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Jacques van den Born
27 mei 2025
tib - 2024 / nr 3
“Ik ben de verbinder in de school!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels, Maaike van Lieren
11 juni 2024
tib - 2021 / nr 5
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
‘Doelgericht werken’ is een term die steeds vaker voorkomt in de praktijk. Scholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Keer op keer blijkt daarbij dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te kunnen realiseren. In ...
Marcel Peters, Nicolette Simons
11 november 2021
tib - 2025 / nr 2
Als veranderen routine wordt ...

"Kom je op visite? Ik probeer iets nieuws.” Collega Aartje nodigde me uit om haar en de kinderen te observeren tijdens de rekenles. Ze had de les ingedeeld in vier blokken van 10 minuten met 1 minuut wisseltijd. In het lokaal lagen 10 instructiekaarten en de 28 kinderen waren verdeeld in groepjes...

Peter Laros
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 1
Hoorrecht binnen passend onderwijs

Wat?

In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.

Jacques van den Born
28 januari 2025
tib - 2025 / nr 1
Onderwijskwaliteit begint bij mensen
De kracht van meervoudig perspectief nemen

Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...

Astrid Ottenheym-Vliegen
28 januari 2025
tib - 2024 / nr 2
"De leerkracht is altijd de sleutel!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

27 maart 2024
tib - 2025 / nr 2
“Eerst begrijpen, voordat je begrepen wilt worden!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 1
TIB Dossier - Leesmotivatie

Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...

Leontine le Blanc, Jildau Visser, Kristin Bierman
4 maart 2025
tib - 2024 / nr 5
Ontwikkeling naar meesterschap

Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib - 2024 / nr 5
Gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas

Wat?

De voormalige minister van primair en voortgezet onderwijs, Mariëlle Paul, heeft met de PO-Raad afgesproken dat het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas niet meer is toegestaan.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib - 2025 / nr 4
Inclusiever onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong

Inclusief onderwijs is een nobele ambitie, maar de praktische uitvoering, zeker voor leerlingen die voorlopen, kan complex zijn. Basisschool OJS Het Scala in Kampen koos voor een pragmatische aanpak: twee jaar lang planmatig experimenteren met inclusie voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Hoe pak...

Janneke Haijer, Cora van Unen, Lianne Westerink
9 september 2025
tib - 2025 / nr 3
TIB Tips
Mariëlle Heesters-van Gremberghe, Peter Laros
27 mei 2025
tib - 2025 / nr 2
De wereld in de school
Maaike van Hal
11 maart 2025
tib - 2024 / nr 2
Neuromyten in het onderwijs:
een uitdaging!

Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het...

Esther Monfils, Marald Mens
2 april 2024
tib - 2024 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?

Marald Mens
6 februari 2024
tib - 2023 / nr 2
Visual Met welke bril kijk jij?
TIB 2023-2
Maaike van Hal
14 maart 2023
tib - 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
tib - 2025 / nr 2
Cultureel Responsief Lesgeven: hoe superdiverse scholen om kunnen gaan met verschillen

Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...

Ria Goedhart
11 maart 2025
tib - 2024 / nr 4
Wet- en Regelgeving
Dubbele kinderbijslag

Wat?

Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.

Jacques van den Born
10 september 2024
12345...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo