Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 1
Spel: een kansrijk perspectief op leren

Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.

Carla van Deelen
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Onderwijskwaliteit begint bij mensen
De kracht van meervoudig perspectief nemen

Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...

Astrid Ottenheym-Vliegen
28 januari 2025
tib 2021 / nr 5
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
‘Doelgericht werken’ is een term die steeds vaker voorkomt in de praktijk. Scholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Keer op keer blijkt daarbij dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te kunnen realiseren. In ...
Marcel Peters, Nicolette Simons
11 november 2021
tib 2024 / nr 5
Ontwikkeling naar meesterschap

Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib 2025 / nr 1
TIB Dossier - Leesmotivatie

Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...

Leontine le Blanc, Jildau Visser, Kristin Bierman
4 maart 2025
tib 2024 / nr 2
Neuromyten in het onderwijs:
een uitdaging!

Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het...

Esther Monfils, Marald Mens
2 april 2024
tib 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
tib 2019 / nr 1
Checklist: Reflecteren op de groepsbespreking op jouw school
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2025 / nr 4
Mag het een onsje meer rust, regelmaat en ritme zijn?

Zie jij klassen waar veel tijd verloren gaat door overgangen tussen en binnen lessen, het organiseren van materialen of het wachten op gewenst gedrag? Dit kan, al dan niet bewust, invloed hebben op het stimuleren van de executieve functies. Door de patronen in het pedagogisch handelen en het klas...

Audrey Machielsen
25 juni 2025
tib 2024 / nr 5
Gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas

Wat?

De voormalige minister van primair en voortgezet onderwijs, Mariëlle Paul, heeft met de PO-Raad afgesproken dat het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas niet meer is toegestaan.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib 2024 / nr 2
Veroordeelloos

‘Wil jij heel even dit oranje glitterhoedje opzetten en vijf minuten na de start van mijn lezing naar binnen lopen en plaatsnemen ergens middenin de zaal?’ Een beetje overrompeld en toch ook wel nieuwsgierig zeg ik ja (want ik heb het talent van de jazegger … heel handig) en pak het hoedje aan. B...

Jorinde Jelles
2 april 2024
tib 2024 / nr 1
"Want in de klassen, daar gebeurt het!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
6 februari 2024
tib 2023 / nr 3
Visual Samenwerken aan een waarderende cultuur
TIB 2023-3
Maaike van Hal
23 mei 2023
tib 2023 / nr 2
Visual Met welke bril kijk jij?
TIB 2023-2
Maaike van Hal
14 maart 2023
tib 2025 / nr 3
TIB Tips
Mariëlle Heesters-van Gremberghe, Peter Laros
27 mei 2025
tib 2025 / nr 2
“Eerst begrijpen, voordat je begrepen wilt worden!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Cultureel Responsief Lesgeven: hoe superdiverse scholen om kunnen gaan met verschillen

Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...

Ria Goedhart
11 maart 2025
tib 2025 / nr 1
Hoorrecht binnen passend onderwijs

Wat?

In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.

Jacques van den Born
28 januari 2025
tib 2024 / nr 4
Wet- en Regelgeving
Dubbele kinderbijslag

Wat?

Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag:

Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?

Marald Mens
10 september 2024
tib 2024 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?

Marald Mens
6 februari 2024
tib 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
tib 2025 / nr 3
Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal

Stel je voor: een leerling uit groep 8 houdt een spreekbeurt over seksueel misbruik. Een heftig onderwerp, onverwacht gekozen. Wat doe je? Stel je vragen? Laat je het voorbijgaan? Herken je verborgen noodkreten in de klas en durf je te handelen? Dit moment kan bepalend zijn voor de toekomst van e...

Marleen Vos
27 mei 2025
12345...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo