Artikelen TIB
Als je het hebt over onderwijs, dan heb je het over leerlingen. Het antwoord op de vraag wat goed onderwijs is, hangt dus ook samen met de vraag welke leerlingen jij op school hebt. Onderzoeken rond hoge verwachtingen laten steeds weer zien dat het voor mensen best moeilijk is om kinderen te zien...
Wat?
Voor het Kerstreces 2023 heeft de demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op de motie van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, de definitieve subsidieregeling voor brugfunctionarissen gepubliceerd.
‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...
Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’
Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...
“Dove kwartel!”, zei de juf van groep 6 tegen mij. Ik was al drie pagina's verder, volledig ondergedompeld in het verhaal en hoorde niets meer van de leesbeurt van Rikkie, noch de strenge woorden van de juf. Mijn eerste label en ik was pas 10. De meester uit groep 7 had al snel door dat ik tien k...
Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...
In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.
Vraag:
Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?
Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Lira (9 jaar) is klaar met haar taak en vraagt aan de leerkracht wat ze nu moet doen. De leerkracht is radeloos; hij heeft al zo vaak verteld dat de dagindeling op het bord staat. Waarom vergeet Lira dat steeds? In dit artikel beschrijven we hoe je als schoolteam de zelfregulatie van je leerlinge...
In november 2022 heeft de LBBO de vernieuwde ‘Beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ uitgegeven. Ten opzichte van vorige versies is er meer gefocust op de taken en verantwoordelijkheden van de IB’er als kwaliteitscoördinator, de bijbehorende competenties, ethische a...
Wat?
Leerlingen uit groep acht van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Er komt eind maart één aanmeldweek, waarin leerlingen zich moeten aanmelden voor de middelbare school.
Het meeste gedrag van ouders is niets anders dan een afspiegeling van ons eigen gedrag. En daarom hebben we daar veel invloed op. Toch wordt gedrag van sommige ouders als lastig ervaren. Dit kan te maken hebben met een aantal misverstanden die leiden tot verkeerde verwachtingen van ouders. Peter ...
De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...
Werken in het onderwijs betekent werken met kinderen én hun ouders. Goed partnerschap met ouders vraagt om een genuanceerd perspectief. Soms is het van belang om een beter beeld en begrip van het perspectief van ouders te krijgen. Soms is het nodig dat ouders een beter beeld en begrip krijgen voo...
‘Wat als ze erachter komen dat ik het eigenlijk helemaal niet kan?’ Een vreemd zinnetje dat zeer regelmatig rondspookt in mijn hoofd. Laatst gaf ik een scholing aan een zaal vol superslimme mensen. Je kent ze wel: intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, directeuren, stafmedewerkers onderwijs...
Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...
Intern begeleiders zijn vaak (te) dienstbare collega’s. Het uit zich ook in formuleringen van de IB’er als: “Mijn deur staat altijd voor je open, kom gerust binnen als ik er ben.” Het is een gebaar dat ‘Ik ben er voor jullie’ uitdrukt. Te waarderen, maar het pakt voor veel IB’ers slecht uit.
...Vraag:
Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten?