Meest gelezen
Intern begeleiders zijn vaak (te) dienstbare collega’s. Het uit zich ook in formuleringen van de IB’er als: “Mijn deur staat altijd voor je open, kom gerust binnen als ik er ben.” Het is een gebaar dat ‘Ik ben er voor jullie’ uitdrukt. Te waarderen, maar het pakt voor veel IB’ers slecht uit.
...Een ‘moeilijke groep’ kan een enorme impact hebben op het welbevinden van de leerkracht. Maar wat maakt de groep eigenlijk ‘moeilijk’? De intern begeleider kan leerkrachten van groepen met een ingewikkelde groepsdynamiek begeleiden bij het creëren van een positief groepsklimaat. Met haar kennis v...
In het onderwijs verzamelen we veel informatie, zonder ons altijd af te vragen of al die data ook nuttig zijn. Op welke manier heeft het gebruik van kwalitatieve data echt zin om het onderwijs te verbeteren? Storytelling en datavisualisatie helpen om op basis van de verzamelde data een goed inhou...
‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...
In november 2022 heeft de LBBO de vernieuwde ‘Beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ uitgegeven. Ten opzichte van vorige versies is er meer gefocust op de taken en verantwoordelijkheden van de IB’er als kwaliteitscoördinator, de bijbehorende competenties, ethische a...
Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...
In het onderwijs proberen we zo goed mogelijk af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Vanuit goede bedoelingen hanteren leraren, vaak onbewust, ook subjectieve criteria die van invloed zijn op de verwachtingen die zij van leerlingen koesteren. Deze verwachtingen beïnvloeden ...
Op verschillende niveaus sturen we op verbetering van de onderwijskwaliteit. Enerzijds heeft dit betrekking op het niveau van het curriculum – het opstellen van een goed leerplan – en anderzijds op het niveau van de vertaling van dit leerplan naar de praktijk in de klas. Door de opbrengsten van h...
Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’
De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...
Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...
Als je het hebt over onderwijs, dan heb je het over leerlingen. Het antwoord op de vraag wat goed onderwijs is, hangt dus ook samen met de vraag welke leerlingen jij op school hebt. Onderzoeken rond hoge verwachtingen laten steeds weer zien dat het voor mensen best moeilijk is om kinderen te zien...
Lira (9 jaar) is klaar met haar taak en vraagt aan de leerkracht wat ze nu moet doen. De leerkracht is radeloos; hij heeft al zo vaak verteld dat de dagindeling op het bord staat. Waarom vergeet Lira dat steeds? In dit artikel beschrijven we hoe je als schoolteam de zelfregulatie van je leerlinge...
Er is een groeiende erkenning bij onderwijsprofessionals over het belang van hoge verwachtingen. Maar wat houden hoge verwachtingen precies in? Hoe belangrijk is het werken aan het bewustzijn van leerkrachten in dit proces en wat leren we van scholen die hier de afgelopen jaren doelgerichte stapp...
Leerkrachtprofessionalisering en sturen op leskwaliteit worden steeds belangrijkere onderdelen van het takenpakket van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Om samen met een leerkracht goed te kunnen reflecteren op onderwijs, is het belangrijk te begrijpen hoe leerlingen leren én wat di...
Omgaan met niveauverschillen wordt door leerkrachten en IB’ers als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Dit vraagt dan ook veel van het vakmanschap van de leerkracht. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te realiseren. Doelgericht werken kan hierbij...
Als je door een bos loopt en je kijkt naar boven, dan zie je hoe er tussen de boomtoppen ruimte is; de kruinen raken elkaar niet. Dat is geen toeval: bomen geven elkaar ruimte zodat elke boom voldoende zonlicht en zuurstof kan opnemen. De bedoeling van waarderende onderzoekende klassenbezoeken is...
Als je denkt aan het woord kwaliteit schiet je waarschijnlijk als kwaliteitscoördinator van alles te binnen. We moeten ambities stellen en doelen halen, want ook jij voelt vast dat het onderwijs echt kan verbeteren. Maar werken aan kwaliteit lukt alleen in een cultuur waarbinnen alle betrokkenen ...
Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...