Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
tib 2022 / nr 1
Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken

Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...

Ria Goedhart
11 januari 2022
tib 2022 / nr 1
Voor verandering binnen je werk moet je moeite willen doen

Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...

Walter van de Calseyde
11 januari 2022
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
tib 2022 / nr 1
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar

De fundamentele oriëntatie van de intern begeleider lijkt steeds meer te verschuiven van ‘genezen’ naar ‘voorkomen’. Dat wil zeggen: door actief bij te dragen aan de schoolbrede kwaliteit van onderwijs beperk je de hoeveelheid benodigde zorg zoveel mogelijk. Hiermee belandt de IB’er in toenemende...

Erik Meester
11 januari 2022
tib 2021 / nr 4
Investeer in de leerkracht voor duurzame verbetering van onderwijskwaliteit
Het is de afgelopen maanden veel voorbijgekomen: de opgelopen achterstanden en ongelijkheid in het onderwijs. Sinds corona staan deze thema’s extra in de spotlight. Er worden inhaal- en ondersteuningsprogramma’s opgezet om de leervertraging op de kernvakken zo snel mogelijk in te halen, zoals het...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Werken aan een schoolbrede lezende generatie: De IB'er doet ertoe!
Vandaag de dag valt er veel te lezen over de dalende leesresultaten op basisscholen. Toch druppelt kennis hierover maar mondjesmaat de praktijk binnen. En dat terwijl er zoveel bekend is over hoe we leerlingen goed kunnen leren lezen. Welke rol kan jij als intern begeleider spelen bij het verbete...
Marita Eskes
13 september 2021
tib 2021 / nr 2
Een extra stap voor gelijke kansen
Dat niet alle kinderen gelijke kansen krijgen op een optimale ontwikkeling, wordt in deze periodes van thuisonderwijs duidelijk zichtbaar. Door de documentaireserie ‘Klassen’ drong dit besef ook door buiten onderwijsland. Omroep Human organiseert dit voorjaar ‘napraatsessies’ door het hele land e...
Vivian van Alem
9 maart 2021
tib 2022 / nr 1
Een veranderende leerlingenpopulatie

“Na de pabo startte ik als jonge, enthousiaste en leergierige leerkracht op de Talmaschool in hartje Kralingen-Crooswijk, Rotterdam. Ongeveer vijf jaar heb ik met veel plezier en uitdaging in verschillende groepen op deze school lesgegeven. Nu, twaalf jaar later, ging ik weer eens langs bij mijn ...

Jorinde Jelles
11 januari 2022
tib 2021 / nr 5
Teambreed handelingsgericht arrangeren
Het is belangrijk - maar niet genoeg - dat na een ondersteuningsteamoverleg (OT) de leerkracht ‘van dienst’ haar onderwijs aanpast en de leerling de begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Hoe gaan we teambreed handelingsgericht arrangeren en nemen we als team gezamenlijk de verantwoordelijkheid ...
Simone van Dijk
11 november 2021
tib 2021 / nr 5
De IB'ers als spil van onderwijskwaliteit
Als IB’er ben je regelmatig op zoek naar mogelijkheden om je vakmanschap te verbeteren. Opleidingen en cursussen leveren niet altijd op wat je graag zou willen. Op de so-/vso-school KIEM in Dordrecht wordt de scholing van de IB’ers integraal opgenomen in de gewenste schoolontwikkeling. Leren, dir...
Nico Eigenhuis, Marianne Soeters
11 november 2021
tib 2021 / nr 4
Samen naar school
De Samen naar School klassen zijn bezig aan een opmars. Het concept spreekt aan en wordt in steeds meer scholen in Nederland omarmd. Op dit moment zijn er ruim 40 Samen naar Schoolklassen verspreid over het land en een groot aantal in oprichting. Wat is een Samen naar School klas en wat is de rol...
Joke Visser, Yvon Wagenaar
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Checklist: Wil je ook een Samen Naar School klas op je school?
Het concept van de Samen naar School klassen spreekt steeds meer scholen aan. Welke rol kun jij als IB’er spelen bij het realiseren van deze vorm van inclusie?
Peter Laros
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
"Onze leerlingen voelen zich hier geen uitzondering"
Interview met Kathleen van der Loop & Erik Schraven Kentalis Compas College is een unieke school voor voortgezet speciaal onderwijs (cluster 2). Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen volgen er praktijkonderwijs of vmbo. De school is gevestigd in Het Ho...
Walter van de Calseyde, Kathleen van der Loop, Erik Schraven
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Polarisatie: de kracht van het verschil

Door het coronavirus is de onrust in de samenleving gegroeid. Ook binnen school is dit goed merkbaar. Zo is het wij-zij denken toegenomen en raken leerlingen vaker met elkaar in discussie op een manier waarbij het respect voor andermans mening verloren gaat. Dit is niet goed voor het onderlinge c...

Nelleke van der Veer-Boersen
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Wet- en regelgeving
Nationaal Programma Onderwijs
Jacques van den Born
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Welke stimulansen zijn effectief om kennisdeling en kennisbenutting binnen professionele netw...

Dian Fluijt
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Opbrengstgericht coachen: Zo ondersteun je je collega's
Opbrengstgericht coachen is een methodiek die jou als IB’er helpt bij het ondersteunen van leerkrachten bij het inclusiever maken van de eigen school. Opbrengstgericht coachen betekent maatwerk, waarbij de leerkracht in haar kracht wordt gezet om zelf een oplossing te bedenken en uit te voeren, d...
Jacques van den Born
13 september 2021
tib 2021 / nr 3
Vertrouwen en welbevinden bieden professionele ruimte
IB’ers besteden de meeste tijd aan administratieve en coördinerende taken, terwijl ze het belangrijker vinden om collega’s te begeleiden bij de vormgeving van beter passend onderwijs. Klaarblijkelijk kan of wil een substantieel deel van de IB’ers onvoldoende professionele ruimte nemen om deze sit...
Peter Laros
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
Checklist: Ruimte krijgen vanuit de grenzen die je trekt
Waar kijk je naar? Hoe baken je af? Hoe creëer je professioneel de ruimte om je arbeid vorm te geven op de manier die passend is bij je ‘droombaan’. Check de onderstaande aspecten en ontdek waar je staat en waar je kunt staan!
Peter Laros
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
"Om de ruimte te krijgen, moet je eerst wel een grens trekken"
Interview met Geert Kelchtermans ‘Professionele ruimte’ betreft de werkcondities die het mogelijk maken om je professionele taken uit te voeren. “Dat is altijd een kwestie van geven en nemen. Om die ruimte te kunnen nemen, moet je hem ook krijgen. Als intern begeleider kun je redeneren: om mij...
Walter van de Calseyde, Geert Kelchtermans
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
Onderwijs inclusief IB?
Al meer dan een eeuw organiseren we onderwijs rondom het gemiddelde kind in jaarklassen. De natuurlijke neiging van scholen om meer passend onderwijs te realiseren is dat door aanpassingen binnen de bestaande jaarklassenstructuur te doen. Tel daarbij op de toename van de druk op de leerlingenzorg...
Ineke van Sijl
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
LVB: Intern begeleiders kunnen het verschil maken!

De kans is groot, dat je als IB’er een aantal leerlingen begeleidt, die kampen met licht verstandelijke beperkingen (LVB). Gemiddeld zit er in elke klas wel één. In Nederland wordt ongeveer 30% van LVB niet tijdig door professionals en hun omgeving gesignaleerd. Deze beperkingen zijn vaak niet aa...

Milou Koldijk, Camilla Verschoore
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
Wet- en regelgeving
Vrijwillige ouderbijdrage
Jacques van den Born
17 mei 2021
123...22
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo