Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2012 / nr 3
Draagkracht en draaglast: op weg naar professionele betrokkenheid
In de eerste TIB constateerden wij dat timemanagement een middel is om de juiste balans op de werkvloer te vinden. Maar ook bij goed timemanagement kun je een grote werkdruk ervaren, bijvoorbeeld vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerling, ouder(s) of collega(‘s). Hoe kan een IB’er per...
Peter Laros, Ariette Riezebos
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
Succesfactoren voor ouderbetrokkenheid
Minister Van Bijsterveldt heeft geadviseerd vooral te investeren in partnerschap tussen ouders en school. Van scholen en leraren vraagt dit dezelfde professionaliteit, zorg en aandacht als die ze besteden aan het onderwijs. Of zoals de pedagoog Micha de Winter zegt: ‘Goede ouderschoolrelaties zij...
Frederik Smit
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
Ouders en kind dienen hetzelfde belang: het kind
Na haar politieke carrière werd Ella Kalsbeek bestuursvoorzitter van Altra, een instelling voor speciaal onderwijs en jeugdzorg. Juist in die sector is ouderbetrokkenheid’ van wezenlijk belang, stelt ze. Maar ook in het regulier PO moeten ouders veel meer partner van de school worden, al zijn er ...
Ella Kalsbeek,
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib - 2012 / nr 5
Begeleiden en leereffectiviteit
Bijdragen aan het verbeteren van de leereffectiviteit in de school op een verantwoorde manier en met grote kans op succes, omdat de keuzes voor de interventies onderbouwd zijn. Dat kan met ‘de Heilige Graal van het lesgeven’ in de vorm van een megaonderzoek naar leereffectiviteit. IB’ers kunnen e...
Bert Groeneweg
5 november 2019
tib - 2012 / nr 5
Ontwikkelingsperspectief AED - een greep uit de werkelijkheid
Jip is een vrolijk, enthousiast 9-jarig meisje. Ze heeft het op school naar haar zin en toont een goede inzet. Toch blijven haar prestaties achter, ondanks langdurige en intensieve begeleiding. School en ouders maken zich zorgen over haar didactische en emotionele ontwikkeling. Dit artikel beschr...
Marije Sammels
5 november 2019
tib - 2012 / nr 5
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
Een nieuw onderwijsconcept. Doen? Of toch maar liever niet?
De school kan zich niet meer afzijdig houden van de maatschappelijke ontwikkelingen. Trends, wetgeving en wetenschap oefenen invloed uit op het onderwijssysteem en stellen de vraag of het huidige, veel gebruikte leerstofjaarklassensysteem nog een goed antwoord biedt op de vragen uit de steeds com...
Jacques van den Born, Henk Derks
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
Passend Onderwijs: De Leoz-ontwikkelscan
Leerkrachten in elke onderwijssetting moeten een bijdrage kunnen leveren aan ‘gewoon goed onderwijs’ en een antwoord kunnen geven op de uitdagingen waar het onderwijs op dit moment voor staat. Om kunnen gaan met heterogene groepen, uit kunnen gaan van diversiteit, samen kunnen werken met ouders e...
Hetty Simons
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
Checklist: Gesprekken met ouders
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
Checklist: Oplossingsgerichte feedback
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
Oplossingsgericht werken bij internaliserende problematiek
In het onderwijs stijgt de vraag naar handvatten om de omgang, het welbevinden en het functioneren van leerlingen met externaliserende gedragsproblemen te verbeteren. Kinderen die lijden onder internaliserend gedrag worden minder vaak gesignaleerd. Dit komt vermoedelijk doordat deze problematiek ...
Nikkie Laros
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
Checklist: Hoe herken je cognitief talent?
5 november 2019
tib - 2011 / nr 1
Referentiekader en onderwijszorgprofiel
Het wetsvoorstel Passend onderwijs treedt 1 augustus 2013 in werking. De door de Onderwijsraad en de Evaluatie Commissie Passend Onderwijs (ECPO) uitgebrachte adviezen zijn toegevoegd. Beide organen tonen zich kritisch: de reguliere scholen en leraren blijken nog onvoldoende toegerust om leerling...
Sandra Koot
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 1
Draagkracht en draaglast: de balans
Intern begeleiders zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot sleutelfiguren in de onderwijsontwikkelingen rondom zorg voor leerlingen. Volgens de Landelijke Beroepsvereniging kan de IB’er onderzoeken, samenwerken, middelen en data verwerken, organiseren, heeft verstand van innoveren, is competent i...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 1
Checklist: Coachen
Bert Groeneweg
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Passend onderwijs en het nut van een zorgprofiel
In zaal ‘Het Anker’ vindt de tweede bijeenkomst van 30 intern en ambulant begeleiders in het samenwerkingsverband van 23 basisscholen in en rond Katwijk plaats. Doel is het netwerk ‘Passend onderwijs-proof’ te maken. Al snel gaat de discussie over in een regen van bezorgde vragen. “Wat komt er pr...
Jelle van der Meer
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Professionalisering leerkracht belangrijker dan instrumenten
In de nieuwe koers Passend onderwijs ligt het inhoudelijk accent vooral bij de school zelf. Dat vraagt om heldere keuzen van schoolbesturen en om een andere rol van leerkrachten, maar ook van ouders. Zo moet men gezamenlijk een antwoord geven op de vraag: Welke zorg en ondersteuning kan de school...
Ron Stevens
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Checklist: Oplossingsgerichte houding
Peter Laros
30 oktober 2019
1...272829
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo