Recent verschenen
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
In het onderwijs, waar het elke dag anders is, is een duidelijke en fijne leeromgeving belangrijk. Rust in de school zorgt voor ruimte in het hoofd van leerlingen en leerkrachten om te kunnen leren. Routines zorgen voor voorspelbaarheid en voorkomen cognitieve overbelasting.
Wat?
Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.
Artificial intelligence (AI) is overal. Ook onderwijs ontkomt er niet aan. Deze nieuwe systeemtechnologieën bieden zowel kansen als bedreigingen. Is er straks een kunstmatige IB’er, de AIB’er? Hoe benutten we die kansen en beperken we de bedreigingen? En nog relevanter: hoe maak je jouw werk als ...
Verdiep je in artificial intelligence (AI), adviseren Pierre en Pieter van de HAN University of Applied Sciences. Door het gesprek erover te voeren in het schoolteam kun je afgewogen keuzes maken.
Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.
Laten we eerlijk zijn: als intern begeleider in het onderwijs lijkt je takenlijst soms meer op een boodschappenlijst voor een groot familiefeest. Groepsbesprekingen, oudergesprekken, klassenbezoeken, overleggen met ouders, rapportages invullen – het houdt nooit op. En nu komt daar ineens kunstmat...
De uitstroom van leerkrachten uit het onderwijs voorkomen met co-teaching ... Hoe dan, want voor co-teaching heb je toch juist meer leerkrachten nodig? Dat klopt, maar als we nú beter luisteren naar de behoeften van leerkrachten en durven te investeren in co-teaching, kunnen we wellicht een verde...
De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...
Vraag:
Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?
Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...
De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs ziet digitaal afstandsonderwijs als onderdeel van een maatwerkoplossing voor leerlingen die tijdelijk niet of volledig niet naar school kunnen.
Leerkrachtprofessionalisering en sturen op leskwaliteit worden steeds belangrijkere onderdelen van het takenpakket van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Om samen met een leerkracht goed te kunnen reflecteren op onderwijs, is het belangrijk te begrijpen hoe leerlingen leren én wat di...
Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."
Op verschillende niveaus sturen we op verbetering van de onderwijskwaliteit. Enerzijds heeft dit betrekking op het niveau van het curriculum – het opstellen van een goed leerplan – en anderzijds op het niveau van de vertaling van dit leerplan naar de praktijk in de klas. Door de opbrengsten van h...
Als ik terugkijk op mijn basisschooltijd, dan vind ik een verrassende 'motivatielijn'. Als kleuter was ik verliefd op juffrouw Ans. Ik liep met plezier elke dag de klas in. Geen spelletje was me teveel. En ik prikte erop los. Ik wilde haar gewoon zien en soms knuffelen. Het lezen startte met mene...
In het onderwijs verzamelen we veel informatie, zonder ons altijd af te vragen of al die data ook nuttig zijn. Op welke manier heeft het gebruik van kwalitatieve data echt zin om het onderwijs te verbeteren? Storytelling en datavisualisatie helpen om op basis van de verzamelde data een goed inhou...
“Aan het einde van mijn geld, houd ik altijd een stuk maand over”, schreef Loesje in 1986. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel en zeker voor de jeugd. Hoe kan het onderwijs gehoor geven aan de breed gedeelde wens om financiële educatie op te nemen in het volle curriculum? Er is een aantal concrete imp...
Vraag:
Wat is het effect van reflextherapie op leer- en gedragsproblemen van leerlingen op de basisschool?