Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2023 / nr 5
Van klussen naar leren: het belang van een leerlijn in de klusklas

Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...

Petra van Bemmel
14 november 2023
tib 2024 / nr 4
De leerkracht en AI
TIB 2024-4
Maaike van Hal
10 september 2024
tib 2022 / nr 4
De intern begeleider 3.0

Dit jaar presenteert de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) een nieuwe beroepsstandaard voor de IB’er, met als ondertitel: ‘Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator’. Deze beroepsstandaard past beter bij de nieuwe visies op leren en het organiseren van het onderwijs. In d...

Jacques van den Born
5 september 2022
tib 2025 / nr 2
Benut de doorstroomtoets optimaal

De doorstroomtoets biedt waardevolle inzichten, maar roept ook vragen op: in hoeverre representeren de scores de capaciteiten van leerlingen? En draagt de toets werkelijk bij aan gelijke kansen? Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren spelen een cruciale rol in het kritisch interpreteren en...

Nico den Breejen
11 maart 2025
tib 2024 / nr 5
Gelijke kansen voor álle begaafde leerlingen?

Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als h...

Linda van den Bergh, Anouke Bakx
12 november 2024
tib 2024 / nr 3
Mag ik ook extrinsiek gemotiveerd zijn?

Als ik terugkijk op mijn basisschooltijd, dan vind ik een verrassende 'motivatielijn'. Als kleuter was ik verliefd op juffrouw Ans. Ik liep met plezier elke dag de klas in. Geen spelletje was me teveel. En ik prikte erop los. Ik wilde haar gewoon zien en soms knuffelen. Het lezen startte met mene...

Peter Laros
11 juni 2024
tib 2021 / nr 4
Lezen
TIB 2021-4
Maaike van Hal
13 september 2021
tib 2025 / nr 2
TIB dossier - Verbindend gezag

Hoe stel ik grenzen, zonder de relatie met de leerling te verliezen? Het is een zoektocht die voor veel leerkrachten herkenbaar is.

Eefke Faasen, Maartje Veldman
15 april 2025
tib 2024 / nr 5
“Geef niet de oplossing: laat collega’s zelf nadenken”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
12 november 2024
tib 2024 / nr 3
“Ik ben de verbinder in de school!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels, Maaike van Lieren
11 juni 2024
tib 2024 / nr 1
Onwetendheid leidt tot wijsheid

In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.

Astrid Lindenburg
6 februari 2024
tib 2023 / nr 5
Lastige ouders bestaan niet

Het meeste gedrag van ouders is niets anders dan een afspiegeling van ons eigen gedrag. En daarom hebben we daar veel invloed op. Toch wordt gedrag van sommige ouders als lastig ervaren. Dit kan te maken hebben met een aantal misverstanden die leiden tot verkeerde verwachtingen van ouders. Peter ...

Peter de Vries
14 november 2023
tib 2023 / nr 4
Visual Onderwijs anders... Hoe dan?
TIB 2023-34
Maaike van Hal
5 augustus 2023
tib 2023 / nr 3
"Bevraag, vertraag en onderzoek"

Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...

Walter van de Calseyde
23 mei 2023
tib 2025 / nr 2
Kwaliteit extra ondersteuning

Wat?

De kwaliteit van de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben is op veel scholen onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de inspectie (2024) op 200 scholen in het primair onderwijs. De inspectie zal intensiever toezien op de kwaliteit van de extra ondersteuning.

Jacques van den Born
11 maart 2025
tib 2024 / nr 2
"De leerkracht is altijd de sleutel!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

27 maart 2024
tib 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib 2025 / nr 1
Onderwijskwaliteit begint bij mensen
De kracht van meervoudig perspectief nemen

Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...

Astrid Ottenheym-Vliegen
28 januari 2025
tib 2021 / nr 5
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
‘Doelgericht werken’ is een term die steeds vaker voorkomt in de praktijk. Scholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Keer op keer blijkt daarbij dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te kunnen realiseren. In ...
Marcel Peters, Nicolette Simons
11 november 2021
tib 2025 / nr 1
Spel: een kansrijk perspectief op leren

Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.

Carla van Deelen
28 januari 2025
tib 2024 / nr 5
Ontwikkeling naar meesterschap

Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
tib 2020 / nr 3
Groepsplanloos werken: meer dan een trucje
Nu groepsplanloos werken in het scholenveld bekend wordt, ontvang ik soms e-mails van IB’ers die zeggen ‘Het werkt niet’. Vaak blijkt dat ze de instrumenten wel gebruiken, maar te weinig begrip hebben van de zes onderwijskundige uitgangspunten die aan groepsplanloos werken ten grondslag liggen. H...
Wijnand Gijzen
12 mei 2020
tib 2019 / nr 1
Checklist: Reflecteren op de groepsbespreking op jouw school
Vivian van Alem
18 november 2019
1234...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo