Meest gelezen
Vorige nummers
2025TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Nederland bereidt zich voor op inclusief onderwijs, maar probleemgedrag van leerlingen belemmert dit vaak. Inclusie wordt onterecht als een luxe gezien. Inclusie vormt echter juist de basis voor goed onderwijs, vooral bij leerlingen met probleemgedrag. In het boek ‘Inclusief gedrag’ (Van Gemert, ...
Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...
Veel IB/KC’ers kennen de frustratie: je ziet een kind worstelen met klanken en letters en hoe de school ook ondersteunt, de vooruitgang is miniem. Moet je echt wachten tot een leerling drie keer een E of Vmin-score haalt voordat een kind een diagnose dyslexie en daarmee gespecialiseerde behandeli...
Inclusief onderwijs is een belofte aan alle kinderen: dat zij erbij horen, zichzelf mogen zijn en zich kunnen ontwikkelen binnen een gewone school. Het realiseren van deze belofte vraagt visie, lef en samenwerking. En het vraagt vooral onderwijsprofessionals die deze visie dagelijks tot leven bre...
In gesprekken rondom inclusief onderwijs komt vaak naar voren dat eerst aan allerlei randvoorwaarden moet worden voldaan, voordat ermee gestart kan worden. De vraag ‘Hoe dan?’ wordt snel gesteld. Dat is begrijpelijk, maar het is niet het juiste startpunt op weg naar inclusief onderwijs. Aan de ha...
Binnen het onderwijs is samenwerken essentieel. Een van de manieren om een vraagstuk aan te pakken, is om een professionele leergemeenschap te vormen. Wat is dat precies en waar moet je op letten?
Dit jaar presenteert de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) een nieuwe beroepsstandaard voor de IB’er, met als ondertitel: ‘Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator’. Deze beroepsstandaard past beter bij de nieuwe visies op leren en het organiseren van het onderwijs. In d...
Basisschoolrapporten zijn al lang een vanzelfsprekendheid. Recent had ik het rapport van mijn grootmoeder uit 1945 in handen. Nog steeds krijgen de meeste leerlingen zo’n drie keer per jaar een rapport mee naar huis. Wat hebben leerlingen aan het schoolrapport? Hoe zorgen we ervoor dat schoolrapp...
Inclusief onderwijs is geen stappenplan dat je simpelweg kunt afvinken. Het is geen project met een einddatum, maar vraagt om een fundamentele cultuurverandering – in denken, voelen én doen.
Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...
Inclusief onderwijs is een nobele ambitie, maar de praktische uitvoering, zeker voor leerlingen die voorlopen, kan complex zijn. Basisschool OJS Het Scala in Kampen koos voor een pragmatische aanpak: twee jaar lang planmatig experimenteren met inclusie voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Hoe pak...

Hoe stel ik grenzen, zonder de relatie met de leerling te verliezen? Het is een zoektocht die voor veel leerkrachten herkenbaar is.
De doorstroomtoets biedt waardevolle inzichten, maar roept ook vragen op: in hoeverre representeren de scores de capaciteiten van leerlingen? En draagt de toets werkelijk bij aan gelijke kansen? Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren spelen een cruciale rol in het kritisch interpreteren en...
Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.
Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...

Wat?
De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat.
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs formuleert conclusies en aanbevelingen voor handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld.
Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als h...
In sommige schoolteams is het niet zo fijn samenwerken. De koers van de school is onduidelijk en moeilijke gesprekken worden vermeden. En dat kan soms jarenlang zo doorgaan. Wat te doen als je IB/KC’er bent in zo’n ‘verwaarloosde’ organisatie?
Wat?
De kwaliteit van de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben is op veel scholen onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de inspectie (2024) op 200 scholen in het primair onderwijs. De inspectie zal intensiever toezien op de kwaliteit van de extra ondersteuning.
