Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 5
Lesgeven: een kunst en een kunde
Maaike van Hal
12 november 2024
tib 2024 / nr 4
VOOR-voor-koor-door: een leesinterventie die werkt!

Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...

Audrey Machielsen
10 september 2024
tib 2024 / nr 1
Visual Pedagogische relatie
TIB 2024-1
Maaike van Hal
6 februari 2024
tib 2024 / nr 2
Hoge en positieve verwachtingen:
een kwestie van goede bedoelingen?

Er is een groeiende erkenning bij onderwijsprofessionals over het belang van hoge verwachtingen. Maar wat houden hoge verwachtingen precies in? Hoe belangrijk is het werken aan het bewustzijn van leerkrachten in dit proces en wat leren we van scholen die hier de afgelopen jaren doelgerichte stapp...

Redwane Bouttaouane
2 april 2024
tib 2024 / nr 1
Geïntegreerd burgerschapsonderwijs: hoe breng je dat in beeld?

Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...

Stefanie Marrivee
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Op weg naar een lerende organisatie: hoe draag jij daaraan bij?

Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...

Anje Ros, Henderijn Heldens, Linda van den Bergh
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Praktisch integreren van executieve functies

Lira (9 jaar) is klaar met haar taak en vraagt aan de leerkracht wat ze nu moet doen. De leerkracht is radeloos; hij heeft al zo vaak verteld dat de dagindeling op het bord staat. Waarom vergeet Lira dat steeds? In dit artikel beschrijven we hoe je als schoolteam de zelfregulatie van je leerlinge...

Liesbet Stam, Janna Stok
6 februari 2024
tib 2023 / nr 2
Navigeer op onderwijskwaliteit

De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...

Simone Schrier, Sanne Maas-van Kaathoven
14 maart 2023
tib 2023 / nr 5
Visual Cruciale gespreksvoering
TIB 2023-5
Maaike van Hal
14 november 2023
tib 2023 / nr 1
Kijk naar je visie op onderwijs aan jonge kinderen

Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...

Cobi Visser
10 januari 2023
tib 2024 / nr 2024 05
TIB Dossier - Coaching on the job

Charlot: “In mijn rol als intern begeleider voelde ik me de afgelopen jaren regelmatig een ’wervelwind’. Als ik binnenkwam was het meteen “Kun je even in de groep komen kijken naar … (naam leerling)?” Ik was relatief veel bezig met de vraag van de afzonderlijke leerkrachten en veelal gericht op d...

Kim Kneepkens, Charlot Janssen
10 december 2024
tib 2024 / nr 4
Sensitief handelen maakt het verschil!

De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...

Evelien Keppel
10 september 2024
tib 2024 / nr 2
Werk doelgericht met niveauverschillen

Omgaan met niveauverschillen wordt door leerkrachten en IB’ers als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Dit vraagt dan ook veel van het vakmanschap van de leerkracht. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te realiseren. Doelgericht werken kan hierbij...

Marcel Peters, Nicolette Simons
2 april 2024
tib 2024 / nr 3
‘Verbeteren doe je in stapjes’

Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."

Jan van den Akker, Ankie Lok
11 juni 2024
tib 2024 / nr 1
Inclusief onderwijs

Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2025 / nr 2
Preventieve Dyslexiezorg: hoe het ook anders kan!

Veel IB/KC’ers kennen de frustratie: je ziet een kind worstelen met klanken en letters en hoe de school ook ondersteunt, de vooruitgang is miniem. Moet je echt wachten tot een leerling drie keer een E of Vmin-score haalt voordat een kind een diagnose dyslexie en daarmee gespecialiseerde behandeli...

Alice Visschedijk
11 maart 2025
tib 2024 / nr 5
Een professionele leergemeenschap: elke stem telt

Binnen het onderwijs is samenwerken essentieel. Een van de manieren om een vraagstuk aan te pakken, is om een professionele leergemeenschap te vormen. Wat is dat precies en waar moet je op letten?

Elske Brouwer-Schudde
12 november 2024
tib 2020 / nr 1
Groeps- en leerlingbesprekingen; tijd om ze in een nieuw jasje te steken?
Leerkrachten zijn liever met hun klas bezig dan met administratieve klussen, zoals het verzamelen en analyseren van toetsgegevens. Sommige IB’ers voelen zich bij het voorbereiden van groeps- en leerlingbesprekingen soms meer ‘slavendrijver’ dan ondersteuner. Is het analyseren en bespreken van toe...
Janneke van Loon-Nelis, Wim Meijer
18 maart 2020
tib 2024 / nr 3
Een schoolrapport dat tot leren leidt

Basisschoolrapporten zijn al lang een vanzelfsprekendheid. Recent had ik het rapport van mijn grootmoeder uit 1945 in handen. Nog steeds krijgen de meeste leerlingen zo’n drie keer per jaar een rapport mee naar huis. Wat hebben leerlingen aan het schoolrapport? Hoe zorgen we ervoor dat schoolrapp...

Antoinette Kroes
11 juni 2024
tib 2025 / nr 2
Data kraken: de code van goed onderwijs

Hoe geef je betekenis aan alle beschikbare data om écht impact te maken op het leren van leerlingen? Ontdek hoe je de datadetective in jezelf én je team wakker maakt, zodat je vanuit data, via interne attributie, datazingeving en kwaliteitsbewustzijn, tot doelgerichte interventies komt. Van curat...

Jorinde Jelles
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Inclusiever en effectiever onderwijs
Met deze checklist kun je samen met het team concrete stappen zetten richting inclusiever en effectiever onderwijs dat inspeelt op kansengelijkheid én aansluit bij de diversiteit van je leerlingenpopulatie en teamsamenstelling.
Mieke Michiels
11 maart 2025
tib 1000 / nr 1
Gratis download uit TIBtool Tandem IB’er en directeur
Berndine de Wolff, Marjan Plazier
31 januari 2023
tib 2023 / nr 3
Werken aan onderwijsverbetering:
de rol van de intern begeleider

Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...

Judith Amels, Anje Ros
23 mei 2023
tib 2024 / nr 2
Wet- en Regelgeving
Regels toelatingsbeleid en toegankelijkheid

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat. 

Jacques van den Born
27 maart 2024
123...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo