Meest gelezen
Vorige nummers
2025TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...

Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...
Als je door een bos loopt en je kijkt naar boven, dan zie je hoe er tussen de boomtoppen ruimte is; de kruinen raken elkaar niet. Dat is geen toeval: bomen geven elkaar ruimte zodat elke boom voldoende zonlicht en zuurstof kan opnemen. De bedoeling van waarderende onderzoekende klassenbezoeken is...

Er is een groeiende erkenning bij onderwijsprofessionals over het belang van hoge verwachtingen. Maar wat houden hoge verwachtingen precies in? Hoe belangrijk is het werken aan het bewustzijn van leerkrachten in dit proces en wat leren we van scholen die hier de afgelopen jaren doelgerichte stapp...

De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...
Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...
Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...
Lira (9 jaar) is klaar met haar taak en vraagt aan de leerkracht wat ze nu moet doen. De leerkracht is radeloos; hij heeft al zo vaak verteld dat de dagindeling op het bord staat. Waarom vergeet Lira dat steeds? In dit artikel beschrijven we hoe je als schoolteam de zelfregulatie van je leerlinge...
IB/KC’ers zijn vaak de eersten die in actie komen als het misgaat. Ze springen bij waar nodig, lossen problemen op en houden het systeem draaiende – maar blijft er nog ruimte over voor structurele verbetering? Verbeteren van onderwijskwaliteit is niet de unieke verantwoordelijkheid van intern beg...
Charlot: “In mijn rol als intern begeleider voelde ik me de afgelopen jaren regelmatig een ’wervelwind’. Als ik binnenkwam was het meteen “Kun je even in de groep komen kijken naar … (naam leerling)?” Ik was relatief veel bezig met de vraag van de afzonderlijke leerkrachten en veelal gericht op d...
Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...


Zie jij klassen waar veel tijd verloren gaat door overgangen tussen en binnen lessen, het organiseren van materialen of het wachten op gewenst gedrag? Dit kan, al dan niet bewust, invloed hebben op het stimuleren van de executieve functies. Door de patronen in het pedagogisch handelen en het klas...
De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...
Wat?
Het hoorrecht is het recht van alle leerlingen om mee te praten en mee te denken over hun ontwikkelingsperspectief (OPP) en de ondersteuning die zij op school krijgen.
Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."
Hoe geef je betekenis aan alle beschikbare data om écht impact te maken op het leren van leerlingen? Ontdek hoe je de datadetective in jezelf én je team wakker maakt, zodat je vanuit data, via interne attributie, datazingeving en kwaliteitsbewustzijn, tot doelgerichte interventies komt. Van curat...
