Meest gelezen
Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...
Werken in het onderwijs betekent werken met kinderen én hun ouders. Goed partnerschap met ouders vraagt om een genuanceerd perspectief. Soms is het van belang om een beter beeld en begrip van het perspectief van ouders te krijgen. Soms is het nodig dat ouders een beter beeld en begrip krijgen voo...
Omgaan met niveauverschillen wordt door leerkrachten en IB’ers als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Dit vraagt dan ook veel van het vakmanschap van de leerkracht. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te realiseren. Doelgericht werken kan hierbij...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
Voor het Kerstreces 2023 heeft de demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op de motie van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, de definitieve subsidieregeling voor brugfunctionarissen gepubliceerd.
In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.
Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...
De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...
Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...
“Dove kwartel!”, zei de juf van groep 6 tegen mij. Ik was al drie pagina's verder, volledig ondergedompeld in het verhaal en hoorde niets meer van de leesbeurt van Rikkie, noch de strenge woorden van de juf. Mijn eerste label en ik was pas 10. De meester uit groep 7 had al snel door dat ik tien k...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
‘Wat als ze erachter komen dat ik het eigenlijk helemaal niet kan?’ Een vreemd zinnetje dat zeer regelmatig rondspookt in mijn hoofd. Laatst gaf ik een scholing aan een zaal vol superslimme mensen. Je kent ze wel: intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, directeuren, stafmedewerkers onderwijs...
Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...
Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat.
Onze samenleving kent allerlei systemen die ooit vanuit de beste bedoelingen zijn ontstaan en van betekenis waren. Maar in de wereld van vandaag lijkt het systeem soms belangrijker dan de mens. In het onderwijs klinkt de roep om terug te gaan naar de basis. Professionals in scholen en kindcentra ...
Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...
Vraag:
Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten?
Het is supergezellig in groep 7. Het klassenfeest is goed georganiseerd. Er is lekker eten en drinken en er zijn leuke spelletjes. Toch is de klas niet compleet. Merel (10) is ziek. Niet een paar dagen, of een week. Maar al ruim 2,5 jaar. Ze heeft long covid.
Op veel scholen in Nederland loopt het onderwijs als een geoliede machine. Er zijn strakke lesroosters, kleurrijke lesmethodes volgens bewezen methodieken en er wordt veel getoetst om maar zo veel mogelijk te weten van de leerlingen. Zeg maar: alles loopt gesmeerd. Let wel: organisatorisch. Niet ...
Wat?
De komende jaren versterkt de inspectie het toezicht in het funderend onderwijs en het mbo. De belangrijkste aanleiding hiervoor is dat de basisvaardigheden van leerlingen en studenten de afgelopen jaren onder druk staan.