Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
tib 2024 / nr 5
‘Wil je putjesschepper worden?’

Dat vroeg mijn moeder aan mij. Toen dacht ik: Gaaf! Rijden op een vrachtwagen met zwaailicht aan, routes plannen door het dorp, je mag overal tijdelijk parkeren, altijd in de buitenlucht en werken met mijn handen.

Peter Laros
12 november 2024
tib 2024 / nr 4
AI en IB: vriend of vijand?

Laten we eerlijk zijn: als intern begeleider in het onderwijs lijkt je takenlijst soms meer op een boodschappenlijst voor een groot familiefeest. Groepsbesprekingen, oudergesprekken, klassenbezoeken, overleggen met ouders, rapportages invullen – het houdt nooit op. En nu komt daar ineens kunstmat...

Jorinde Jelles
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
De risico's en kansen van AI

Verdiep je in artificial intelligence (AI), adviseren Pierre en Pieter van de HAN University of Applied Sciences. Door het gesprek erover te voeren in het schoolteam kun je afgewogen keuzes maken.

Ankie Lok
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Uitstroom van leerkrachten voorkomen met co-teaching

De uitstroom van leerkrachten uit het onderwijs voorkomen met co-teaching ... Hoe dan, want voor co-teaching heb je toch juist meer leerkrachten nodig? Dat klopt, maar als we nú beter luisteren naar de behoeften van leerkrachten en durven te investeren in co-teaching, kunnen we wellicht een verde...

Dian Fluijt
10 september 2024
tib 2023 / nr 5
Wet- en Regelgeving
Invoering doorstroomtoets

Wat?

Leerlingen uit groep acht van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Er komt eind maart één aanmeldweek, waarin leerlingen zich moeten aanmelden voor de middelbare school.

Jacques van den Born
14 november 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 1
Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken

Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...

Ria Goedhart
11 januari 2022
tib 2021 / nr 2
Grip op het behalen van schooleigen doelen
Als je als IB’er kennis hebt van de referentieniveaus en je het werken ermee hebt eigen gemaakt, heb je meer grip op de ontwikkeling van je leerlingen op het gebied van taal en rekenen. Je kunt er dan op sturen dat jouw leerlingen op het goede niveau naar het vo uitstromen: zij zitten op het nive...
Emila Bijl, Lizette Schoenmaker, Barbara Sterk
10 maart 2021
tib 2025 / nr 3
Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal

Stel je voor: een leerling uit groep 8 houdt een spreekbeurt over seksueel misbruik. Een heftig onderwerp, onverwacht gekozen. Wat doe je? Stel je vragen? Laat je het voorbijgaan? Herken je verborgen noodkreten in de klas en durf je te handelen? Dit moment kan bepalend zijn voor de toekomst van e...

Marleen Vos
27 mei 2025
tib 2025 / nr 3
Lastig gedrag?
Een kans op verbinding

Kijk met compassie naar leerlingen met probleemgedrag, stelt gedragsspecialist Bart Heeling, maar beschouw hen ook als volwaardige leerlingen met potentie. Van het lerarenteam vraagt dit bewustwording van de eigen emoties en de vaardigheid om de rust te bewaren. Hoe help je als IB/KC’er het team ...

Ankie Lok, Bart Heeling
27 mei 2025
tib 2025 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros, Rian Janssen
11 maart 2025
tib 2024 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros, Anneke Luijten
2 april 2024
tib 2024 / nr 1
Wet- en Regelgeving
Regels toelatingsbeleid en toegankelijkheid

Wat?

Voor het Kerstreces 2023 heeft de demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op de motie van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, de definitieve subsidieregeling voor brugfunctionarissen gepubliceerd.

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Gratis label voor iedereen!

“Dove kwartel!”, zei de juf van groep 6 tegen mij. Ik was al drie pagina's verder, volledig ondergedompeld in het verhaal en hoorde niets meer van de leesbeurt van Rikkie, noch de strenge woorden van de juf. Mijn eerste label en ik was pas 10. De meester uit groep 7 had al snel door dat ik tien k...

Peter Laros
6 februari 2024
tib 2023 / nr 5
“Trots op de omslag van volgen naar plannen”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Marald Mens
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Help! Ik ben een oplichter!

‘Wat als ze erachter komen dat ik het eigenlijk helemaal niet kan?’ Een vreemd zinnetje dat zeer regelmatig rondspookt in mijn hoofd. Laatst gaf ik een scholing aan een zaal vol superslimme mensen. Je kent ze wel: intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, directeuren, stafmedewerkers onderwijs...

Jorinde Jelles
14 november 2023
tib 2023 / nr 4
Aan de slag met formatief handelen

Onderwijs is een kansengenerator! Het veelvuldig bieden van kansen aan alle leerlingen om tot zelfstandige beheersing van de lesstof te komen, is een belangrijk kenmerk van onderwijskwaliteit. Formatief handelen voorziet in deze kansen. Hoe kan de intern begeleider een waardevolle bijdrage levere...

Dominique Sluijsmans
5 september 2023
tib 2022 / nr 1
Voor verandering binnen je werk moet je moeite willen doen

Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...

Walter van de Calseyde
11 januari 2022
tib 2025 / nr 2
Klasindeling: een wapen tegen pesten?

Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in ...

Nathalie Hoekstra
11 maart 2025
tib 2024 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van klasgenoten?

Marald Mens
12 november 2024
tib 2024 / nr 4
Het inzetten van AI is mensenwerk

Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.

Anneke Luijten
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
"Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 september 2024
1...456...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo