Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2025 / nr 2
“Eerst begrijpen, voordat je begrepen wilt worden!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 2
Cultureel Responsief Lesgeven: hoe superdiverse scholen om kunnen gaan met verschillen

Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...

Ria Goedhart
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 2
De wereld in de school
Maaike van Hal
11 maart 2025
tib - 2025 / nr 1
Maak van spel prioriteit!

De noodzaak van spel om de ontwikkeling van het jonge kind te bevorderen, wordt in het onderwijs steeds meer erkend. Spel hoort bij het jonge kind, op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier. Op welke manier kun je spel prioriteit maken en welke rol heeft de IB/KC’er hierbij? Leidt spel automati...

Mirella Raijmakers
28 januari 2025
tib - 2024 / nr 5
Ontwikkeling naar meesterschap

Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.

Jacques van den Born
12 november 2024
tib - 2024 / nr 2
Neuromyten in het onderwijs:
een uitdaging!

Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het...

Esther Monfils, Marald Mens
2 april 2024
tib - 2023 / nr 2
Visual Met welke bril kijk jij?
TIB 2023-2
Maaike van Hal
14 maart 2023
tib - 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
tib - 2025 / nr 5
Waaraan herken je een goede Close Reading-les?

Om leesbegrip te verbeteren geven steeds meer scholen les aan de hand van Close Reading, een evidence-informed aanpak om leerlingen tot dieper leesbegrip te laten komen. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren zijn de belangrijke ...

Margreet Mulder
11 november 2025
tib - 2025 / nr 3
Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal

Stel je voor: een leerling uit groep 8 houdt een spreekbeurt over seksueel misbruik. Een heftig onderwerp, onverwacht gekozen. Wat doe je? Stel je vragen? Laat je het voorbijgaan? Herken je verborgen noodkreten in de klas en durf je te handelen? Dit moment kan bepalend zijn voor de toekomst van e...

Marleen Vos
27 mei 2025
tib - 2024 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag:

Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?

Marald Mens
10 september 2024
tib - 2024 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?

Marald Mens
6 februari 2024
tib - 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
tib - 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
tib - 2025 / nr 5
Signalen van een gezonde schoolorganisatie

Gezonde schoolorganisaties presteren excellent op de lange termijn, maar zijn ook wendbaar om gezamenlijk zich aan te passen aan wat leerlingen en ouders van hen nodig hebben. Maar hoe herken je nu een gezonde schoolorganisatie?

Anneke Luijten
11 november 2025
tib - 2025 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag: 

Wat is het effect van spontane spelling in groep 1 en 2 op spellingvaardigheid in groep 3?

Rian Janssen
9 september 2025
tib - 2024 / nr 4
Wet- en Regelgeving
Dubbele kinderbijslag

Wat?

Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.

Jacques van den Born
10 september 2024
tib - 2024 / nr 2
Veroordeelloos

‘Wil jij heel even dit oranje glitterhoedje opzetten en vijf minuten na de start van mijn lezing naar binnen lopen en plaatsnemen ergens middenin de zaal?’ Een beetje overrompeld en toch ook wel nieuwsgierig zeg ik ja (want ik heb het talent van de jazegger … heel handig) en pak het hoedje aan. B...

Jorinde Jelles
2 april 2024
tib - 2024 / nr 1
"Want in de klassen, daar gebeurt het!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
6 februari 2024
tib - 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
tib - 2025 / nr 202503
TIB dossier - De begeleiding van zijinstromers in het onderwijs

De cao is duidelijk: startende leerkrachten hebben, ook als ze al afgestudeerd en bevoegd zijn, begeleiding nodig. Een bijzonder en steeds groter wordend deel van deze groep startende leerkrachten zijn de zijinstromers. Waren zij een aantal jaren geleden nog de uitzondering op de regel, nu zien w...

Marjolein Mantelaers, Karin Wilmer
10 juni 2025
tib - 2025 / nr 3
Ondersteun je team bij het creëren van een inclusieve schoolomgeving

Inclusief onderwijs vraagt om een krachtige impuls in de ondersteuning van leerkrachten. De focus ligt daarbij op de cruciale rol van de IB/KC'er ín de klas, zodat leerkrachten de hoogwaardige feedback krijgen die ze verdienen en nodig hebben om hun vakmanschap doelgericht verder te ontwikkelen.

...
Jorinde Jelles
27 mei 2025
tib - 2025 / nr 3
Data? Vraag het de leerkracht

Op de pabo haatte ik het lesvoorbereidingsformulier vooral om zijn gedetailleerdheid. ‘Wat doe jij en wat doen de leerlingen en wat heb je daarbij nodig?’ was de mantra die bij elke wisseling in de les keurig op papier moest verschijnen. De repeterende activiteit van lesformulieren invullen heeft...

Peter Laros
27 mei 2025
tib - 2025 / nr 2
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Mariëlle Heesters-van Gremberghe
11 maart 2025
1...456...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo