Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 3
Reïficatie: Hoe het ADHD-concept het onderwijs dreigt te verarmen

Wat zegt het over ons en onze cultuur dat we kinderen ‘diagnosticeren’ op basis van lastige gedragingen die we ‘symptomen’ noemen? Waarom maken we letterlijk en figuurlijk zo’n ding van druk gedrag? Abstracte begrippen letterlijk ‘tot ding maken’ heeft een naam: reïficatie. Reïficatie kan ervoor ...

Sanne te Meerman
27 mei 2025
tib 2024 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van klasgenoten?

Marald Mens
12 november 2024
tib 2024 / nr 4
Het inzetten van AI is mensenwerk

Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.

Anneke Luijten
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
"Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 september 2024
tib 2023 / nr 5
TIB Tips
Rian Janssen, Mieke Michiels
14 november 2023
tib 2022 / nr 3
Werkgeluk
TIB 2022-3
Maaike van Hal
23 mei 2022
tib 2025 / nr 3
Data? Vraag het de leerkracht

Op de pabo haatte ik het lesvoorbereidingsformulier vooral om zijn gedetailleerdheid. ‘Wat doe jij en wat doen de leerlingen en wat heb je daarbij nodig?’ was de mantra die bij elke wisseling in de les keurig op papier moest verschijnen. De repeterende activiteit van lesformulieren invullen heeft...

Peter Laros
27 mei 2025
tib 2025 / nr 1
Speel!
Maaike van Hal
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Spel

Spelen is de motor van ontwikkeling bij jonge kinderen. Het belang van spel voor oudere kinderen is inmiddels ook bekend. Spel lijkt vaak een vrijblijvende activiteit, maar vraagt om specifieke kennis en aandacht van leerkrachten. Met deze checklist krijg je inzicht in de rol van spel binnen jouw...

Rian Janssen
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Maak onderwijs essentieel binnen passend onderwijs

Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...

Wilma de Waard
28 januari 2025
tib 2024 / nr 4
TIB Tips
Peter Laros, Ariane van Dijk
10 september 2024
tib 2024 / nr 3
TIB Tips
Anneke Luijten, Rian Janssen
11 juni 2024
tib 2023 / nr 4
Wet- en Regelgeving
Bijgestelde onderzoekskaders inspectie

Wat?

De komende jaren versterkt de inspectie het toezicht in het funderend onderwijs en het mbo. De belangrijkste aanleiding hiervoor is dat de basisvaardigheden van leerlingen en studenten de afgelopen jaren onder druk staan.

Jacques van den Born
5 september 2023
tib 2023 / nr 3
Narratief waarderen

De rol van de intern begeleider in het basisonderwijs verandert. Waar de intern begeleider oorspronkelijk de zorg en ondersteuning voor individuele leerlingen coördineerde, gaat recentelijk de aandacht steeds vaker uit naar het stimuleren van de kwaliteitscultuur op schoolniveau. Narratief waarde...

Sandra van Groningen
23 mei 2023
tib 2023 / nr 1
Visual Grensganger
TIB 2023-1
Maaike van Hal
9 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Teruggetrokken gedrag
TIB 2022-5
Maaike van Hal
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 2
Kansengelijkheid
TIB 2022-2
Maaike van Hal
8 maart 2022
tib 2025 / nr 3
Kennisrotonde

Vraag:

Leidt stillezen in het basisonderwijs tot betere leesvaardigheid, een positievere leeshouding en meer lezen in de vrije tijd?

Marald Mens
27 mei 2025
tib 2025 / nr 3
“Neem iedereen mee op de trein”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Anneke Luijten
18 mei 2025
tib 2025 / nr 1
Niets doen is geen optie

In de meeste klassen zit wel één of meerdere kinderen die thuis een vorm van mishandeling meemaken. Dat heeft veel gevolgen voor henzelf, hun welbevinden en hun (geestelijke) gezondheid. Maar het beïnvloedt ook hun kansen om te leren en te ontwikkelen, op de korte en lange termijn. Als IB/KC’er h...

Cees Hoefnagels
28 januari 2025
tib 2024 / nr 4
Chronische stress en trauma beter begrepen

De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2024 / nr 3
Wet-en Regelgeving
Digitaal afstandsonderwijs

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs ziet digitaal afstandsonderwijs als onderdeel van een maatwerkoplossing voor leerlingen die tijdelijk niet of volledig niet naar school kunnen.

Jacques van den Born
11 juni 2024
tib 2023 / nr 4
“Breng het onderwijs weer tot leven. En het leven in het onderwijs”

Op veel scholen in Nederland loopt het onderwijs als een geoliede machine. Er zijn strakke lesroosters, kleurrijke lesmethodes volgens bewezen methodieken en er wordt veel getoetst om maar zo veel mogelijk te weten van de leerlingen. Zeg maar: alles loopt gesmeerd. Let wel: organisatorisch. Niet ...

Walter van de Calseyde
25 augustus 2023
tib 2022 / nr 4
Denk en overleg: Over je rol als IB'er

Van een professional mag je verwachten dat zij zich verantwoordelijk voelt, samenwerkt met andere professionals en reflecteert op die samenwerking. Denk na over je rol als IB’er en overleg daarover met je directeur.

Rian Janssen
5 september 2022
1...567...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo