Meest gelezen
Vorige nummers
2025TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
In de meeste klassen zit wel één of meerdere kinderen die thuis een vorm van mishandeling meemaken. Dat heeft veel gevolgen voor henzelf, hun welbevinden en hun (geestelijke) gezondheid. Maar het beïnvloedt ook hun kansen om te leren en te ontwikkelen, op de korte en lange termijn. Als IB/KC’er h...
Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
De komende jaren versterkt de inspectie het toezicht in het funderend onderwijs en het mbo. De belangrijkste aanleiding hiervoor is dat de basisvaardigheden van leerlingen en studenten de afgelopen jaren onder druk staan.


Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs ziet digitaal afstandsonderwijs als onderdeel van een maatwerkoplossing voor leerlingen die tijdelijk niet of volledig niet naar school kunnen.
De rol van de intern begeleider in het basisonderwijs verandert. Waar de intern begeleider oorspronkelijk de zorg en ondersteuning voor individuele leerlingen coördineerde, gaat recentelijk de aandacht steeds vaker uit naar het stimuleren van de kwaliteitscultuur op schoolniveau. Narratief waarde...


De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...
Vraag:
Wat is bekend over genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan op de ontwikkeling van jongens en meisjes?
Op veel scholen in Nederland loopt het onderwijs als een geoliede machine. Er zijn strakke lesroosters, kleurrijke lesmethodes volgens bewezen methodieken en er wordt veel getoetst om maar zo veel mogelijk te weten van de leerlingen. Zeg maar: alles loopt gesmeerd. Let wel: organisatorisch. Niet ...
Je hebt al 25 jaar een klas gemanaged en je bent er wel klaar mee. De spirit is weg. De 'fut' is eruit. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat je klas te heterogeen wordt. Gedifferentieerd lesgeven is ingewikkeld en je overziet het niet meer ... ! Je grijpt je kans als de plek voor IB'er vacant wor...
Van een professional mag je verwachten dat zij zich verantwoordelijk voelt, samenwerkt met andere professionals en reflecteert op die samenwerking. Denk na over je rol als IB’er en overleg daarover met je directeur.
"Moeten we nú serieus gaan spelen?" Die opgetrokken wenkbrauw van je zie ik al bijna voor me. En ja, beste collega's, ik pleit voor meer spel in ons onderwijs. Niet alleen in de klas, maar juist ook in de lerarenkamer! Want laten we eerlijk zijn: ellenlange vergaderingen, serieuze gesprekken en d...
Vraag:
Wat is het effect van aaneengesloten versus losgekoppelde instructie en oefening op leerresultaten?
Het is supergezellig in groep 7. Het klassenfeest is goed georganiseerd. Er is lekker eten en drinken en er zijn leuke spelletjes. Toch is de klas niet compleet. Merel (10) is ziek. Niet een paar dagen, of een week. Maar al ruim 2,5 jaar. Ze heeft long covid.
Ieder teamlid betrokken bij het veranderingsplan en toch …
Vaak duidelijke afspraken gemaakt in het team en toch …
Veel aandacht gegeven aan het team en toch …
Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...
                        
                    