Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 1
Maak van spel prioriteit!

De noodzaak van spel om de ontwikkeling van het jonge kind te bevorderen, wordt in het onderwijs steeds meer erkend. Spel hoort bij het jonge kind, op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier. Op welke manier kun je spel prioriteit maken en welke rol heeft de IB/KC’er hierbij? Leidt spel automati...

Mirella Raijmakers
28 januari 2025
tib 2023 / nr 5
Long covid bij kinderen, een grote uitdaging voor het onderwijs

Het is supergezellig in groep 7. Het klassenfeest is goed georganiseerd. Er is lekker eten en drinken en er zijn leuke spelletjes. Toch is de klas niet compleet. Merel (10) is ziek. Niet een paar dagen, of een week. Maar al ruim 2,5 jaar. Ze heeft long covid.

Nico den Breejen, Pascal Grootveld
14 november 2023
tib 2023 / nr 1
IB'er: is dat echt mijn ambitie?

Je hebt al 25 jaar een klas gemanaged en je bent er wel klaar mee. De spirit is weg. De 'fut' is eruit. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat je klas te heterogeen wordt. Gedifferentieerd lesgeven is ingewikkeld en je overziet het niet meer ... ! Je grijpt je kans als de plek voor IB'er vacant wor...

Peter Laros
10 januari 2023
tib 2022 / nr 4
Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...

Redwane Bouttaouane
5 september 2022
tib 2022 / nr 4
Geef het brein de kans om te vergeten!

Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...

Marald Mens
5 september 2022
tib 2021 / nr 3
Proberen lukt altijd

Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...

Jorinde Jelles
17 mei 2021
tib 2025 / nr 3
Ondersteun je team bij het creëren van een inclusieve schoolomgeving

Inclusief onderwijs vraagt om een krachtige impuls in de ondersteuning van leerkrachten. De focus ligt daarbij op de cruciale rol van de IB/KC'er ín de klas, zodat leerkrachten de hoogwaardige feedback krijgen die ze verdienen en nodig hebben om hun vakmanschap doelgericht verder te ontwikkelen.

...
Jorinde Jelles
27 mei 2025
tib 2025 / nr 1
Verstoppertje spelen in de teamkamer?!

"Moeten we nú serieus gaan spelen?" Die opgetrokken wenkbrauw van je zie ik al bijna voor me. En ja, beste collega's, ik pleit voor meer spel in ons onderwijs. Niet alleen in de klas, maar juist ook in de lerarenkamer! Want laten we eerlijk zijn: ellenlange vergaderingen, serieuze gesprekken en d...

Jorinde Jelles
28 januari 2025
tib 2024 / nr 5
Ondersteuning bij zieke leerlingen

Een op de zeven kinderen in Nederland heeft een chronische ziekte. Veel leerkrachten krijgen dan ook te maken met een (ernstig of chronisch) zieke leerling in de klas. Toch zijn nog niet alle intern begeleiders en leerkrachten ervan op de hoogte dat ze hierbij hulp kunnen krijgen, namelijk via de...

Anja Niemeijer, Arianne van Beijnum
12 november 2024
tib 2023 / nr 4
De onderstroom, begrijpen en dan ingrijpen

Ieder teamlid betrokken bij het veranderingsplan en toch …

Vaak duidelijke afspraken gemaakt in het team en toch …

Veel aandacht gegeven aan het team en toch …

Thieu Dollevoet
5 september 2023
tib 2022 / nr 1
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar

De fundamentele oriëntatie van de intern begeleider lijkt steeds meer te verschuiven van ‘genezen’ naar ‘voorkomen’. Dat wil zeggen: door actief bij te dragen aan de schoolbrede kwaliteit van onderwijs beperk je de hoeveelheid benodigde zorg zoveel mogelijk. Hiermee belandt de IB’er in toenemende...

Erik Meester
11 januari 2022
tib 2025 / nr 3
TIB dossier - De begeleiding van zijinstromers in het onderwijs

De cao is duidelijk: startende leerkrachten hebben, ook als ze al afgestudeerd en bevoegd zijn, begeleiding nodig. Een bijzonder en steeds groter wordend deel van deze groep startende leerkrachten zijn de zijinstromers. Waren zij een aantal jaren geleden nog de uitzondering op de regel, nu zien w...

Marjolein Mantelaers, Karin Wilmer
10 juni 2025
tib 2025 / nr 1
TIBtips
Peter Laros, Anneke Luijten
28 januari 2025
tib 2024 / nr 5
Ongeschreven regels: ze staan nergens, maar ze zijn er wel

Ongeschreven regels zijn er altijd, op iedere school. Maar wat zijn het eigenlijk, en hoe ontstaan ze? Welke positieve en negatieve invloed hebben ze op de interactie in een team? En waarom is het belangrijk om hierbij stil te staan?

Andra Koolhof, Marianne Soeters
12 november 2024
tib 2024 / nr 3
Geldonderwijs en de rol van financiële educatie

“Aan het einde van mijn geld, houd ik altijd een stuk maand over”, schreef Loesje in 1986. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel en zeker voor de jeugd. Hoe kan het onderwijs gehoor geven aan de breed gedeelde wens om financiële educatie op te nemen in het volle curriculum? Er is een aantal concrete imp...

Johanneke Mijnhardt
11 juni 2024
tib 2024 / nr 2
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is bekend over genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan op de ontwikkeling van jongens en meisjes?

Marald Mens
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Ondersteuningsteam 4-...
Een grote plus

Word jij als intern begeleider ook zo blij van een preventieve samenwerking met betrokkenen van de voorschool, zodat kleuters optimaal kunnen starten op jouw basisschool? In regio De Kempen werd daarom een ondersteuningsteam 4- opgericht: kinderen vanaf 2,5 jaar worden – als er specifieke vragen ...

Margo Meulenbroeks, Kim Dickens
2 april 2024
tib 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
tib 2021 / nr 4
Werken aan een schoolbrede lezende generatie: De IB'er doet ertoe!
Vandaag de dag valt er veel te lezen over de dalende leesresultaten op basisscholen. Toch druppelt kennis hierover maar mondjesmaat de praktijk binnen. En dat terwijl er zoveel bekend is over hoe we leerlingen goed kunnen leren lezen. Welke rol kan jij als intern begeleider spelen bij het verbete...
Marita Eskes
13 september 2021
tib 2013 / nr 4
Format Teambespreking HGW: een instrument bij verandermanagement
HGW en veranderingsmanagement binnen de school. Bestaat er een instrument dat IB’ers hierbij behulpzaam kan zijn? Wij denken van wel. Diverse pedagogen wezen op het volgen van de ontwikkeling van kinderen en de hulpvragen van de leerling als uitgangspunt te nemen. Een leerkracht die zich bewust i...
Erik van Meersbergen, Peter de Vries
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Een andere kijk op groepsplannen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar wat is eigenlijk ‘een goede voorbereiding’ als het gaat om lesgeven? We volgen methodes, observeren, nemen toetsen af en gebruiken een deel van al die gegevens in groepsplannen. Veel van die plannen blijken papieren tijgers. Tijd voor een aangepaste...
Lonneke Bindels
6 november 2019
tib 2023 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten?

Peter Laros
14 november 2023
tib 2023 / nr 4
Rijke taal voor nieuwkomers

Basisscholen in Nederland besteden vergeleken met andere landen de meeste uren aan taalonderwijs. Maar waarom leidt dit dan niet tot betere en gemotiveerde lezers? En waarom neemt de kansenongelijkheid dan steeds maar toe? Internationaal gezien daalt de leesvaardigheid en leesmotivatie. Hoe kunne...

Saskia Lambrechts
5 september 2023
tib 2023 / nr 2
Wet- en Regelgeving
Schoolondersteuningsprofiel

Wat?

Afgelopen zomer is er vanuit het ministerie van OC&W een wijziging aangekondigd aangaande het actualiseren van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en de wettelijke regelgeving daaromtrent.

Jacques van den Born
14 maart 2023
1...678...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo