Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2021 / nr 3
Proberen lukt altijd

Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...

Jorinde Jelles
17 mei 2021
tib - 2025 / nr 1
TIBtips
Peter Laros, Anneke Luijten
28 januari 2025
tib - 2024 / nr 5
Ongeschreven regels: ze staan nergens, maar ze zijn er wel

Ongeschreven regels zijn er altijd, op iedere school. Maar wat zijn het eigenlijk, en hoe ontstaan ze? Welke positieve en negatieve invloed hebben ze op de interactie in een team? En waarom is het belangrijk om hierbij stil te staan?

Andra Koolhof, Marianne Soeters
12 november 2024
tib - 2024 / nr 5
Ondersteuning bij zieke leerlingen

Een op de zeven kinderen in Nederland heeft een chronische ziekte. Veel leerkrachten krijgen dan ook te maken met een (ernstig of chronisch) zieke leerling in de klas. Toch zijn nog niet alle intern begeleiders en leerkrachten ervan op de hoogte dat ze hierbij hulp kunnen krijgen, namelijk via de...

Anja Niemeijer, Arianne van Beijnum
12 november 2024
tib - 2024 / nr 3
Geldonderwijs en de rol van financiële educatie

“Aan het einde van mijn geld, houd ik altijd een stuk maand over”, schreef Loesje in 1986. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel en zeker voor de jeugd. Hoe kan het onderwijs gehoor geven aan de breed gedeelde wens om financiële educatie op te nemen in het volle curriculum? Er is een aantal concrete imp...

Johanneke Mijnhardt
11 juni 2024
tib - 2024 / nr 2
Ondersteuningsteam 4-...
Een grote plus

Word jij als intern begeleider ook zo blij van een preventieve samenwerking met betrokkenen van de voorschool, zodat kleuters optimaal kunnen starten op jouw basisschool? In regio De Kempen werd daarom een ondersteuningsteam 4- opgericht: kinderen vanaf 2,5 jaar worden – als er specifieke vragen ...

Margo Meulenbroeks, Kim Dickens
2 april 2024
tib - 2023 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten?

Peter Laros
14 november 2023
tib - 2022 / nr 1
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar

De fundamentele oriëntatie van de intern begeleider lijkt steeds meer te verschuiven van ‘genezen’ naar ‘voorkomen’. Dat wil zeggen: door actief bij te dragen aan de schoolbrede kwaliteit van onderwijs beperk je de hoeveelheid benodigde zorg zoveel mogelijk. Hiermee belandt de IB’er in toenemende...

Erik Meester
11 januari 2022
tib - 2014 / nr 3
Een andere kijk op groepsplannen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar wat is eigenlijk ‘een goede voorbereiding’ als het gaat om lesgeven? We volgen methodes, observeren, nemen toetsen af en gebruiken een deel van al die gegevens in groepsplannen. Veel van die plannen blijken papieren tijgers. Tijd voor een aangepaste...
Lonneke Bindels
6 november 2019
tib - 2023 / nr 4
Rijke taal voor nieuwkomers

Basisscholen in Nederland besteden vergeleken met andere landen de meeste uren aan taalonderwijs. Maar waarom leidt dit dan niet tot betere en gemotiveerde lezers? En waarom neemt de kansenongelijkheid dan steeds maar toe? Internationaal gezien daalt de leesvaardigheid en leesmotivatie. Hoe kunne...

Saskia Lambrechts
5 september 2023
tib - 2023 / nr 3
Wet- en Regelgeving
Kwaliteitsverbetering van de lessen

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.

Jacques van den Born
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
tib - 2023 / nr 1
Ben jij een presente IB'er?

In elk schoolteam werken mensen met verschillen in taken, talenten en persoonlijkheden. Als begeleider is het belangrijk om persoonlijke grenzen en professionele grenzen te kennen, te herkennen en verkennen. De aandacht die je een ander schenkt, kan grensverleggend werken. Hoe hanteer je grenzen ...

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib - 2023 / nr 1
De intern begeleider als grensganger

Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclus...

Andries Baart
10 januari 2023
tib - 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
tib - 2022 / nr 3
Hoe vind je en bied je geluk in je werk?

Coach? Kenniscoördinator? Remedial teacher plus? Kwaliteitscoördinator? Vraagbaak? Zorgregisseur? Leermonitor? Trendanalist? Zoveel namen, zoveel rollen, zoveel werkzaamheden. Je zou er als IB’er bijna een identiteitscrisis van krijgen. Wie ben jij als intern begeleider? Hoe passen jouw rollen en...

Jorinde Jelles, Maaike Verstraete
23 mei 2022
tib - 2022 / nr 2
Dit kind hoort hier niet... of toch...?

Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...

Angeline van der Kamp
8 maart 2022
tib - 2021 / nr 4
Werken aan een schoolbrede lezende generatie: De IB'er doet ertoe!
Vandaag de dag valt er veel te lezen over de dalende leesresultaten op basisscholen. Toch druppelt kennis hierover maar mondjesmaat de praktijk binnen. En dat terwijl er zoveel bekend is over hoe we leerlingen goed kunnen leren lezen. Welke rol kan jij als intern begeleider spelen bij het verbete...
Marita Eskes
13 september 2021
tib - 2013 / nr 4
Format Teambespreking HGW: een instrument bij verandermanagement
HGW en veranderingsmanagement binnen de school. Bestaat er een instrument dat IB’ers hierbij behulpzaam kan zijn? Wij denken van wel. Diverse pedagogen wezen op het volgen van de ontwikkeling van kinderen en de hulpvragen van de leerling als uitgangspunt te nemen. Een leerkracht die zich bewust i...
Erik van Meersbergen, Peter de Vries
6 november 2019
tib - 2023 / nr 3
Kennisrotonde

Vraag: 

Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?

Rian Janssen
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 2
Wet- en Regelgeving
Schoolondersteuningsprofiel

Wat?

Afgelopen zomer is er vanuit het ministerie van OC&W een wijziging aangekondigd aangaande het actualiseren van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en de wettelijke regelgeving daaromtrent.

Jacques van den Born
14 maart 2023
tib - 2023 / nr 2
Slim samenwerken met externe partners

Intern begeleiders werken samen met de jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers en diverse andere externe partners. Samen zorg je voor een snelle verwijzing, goede afstemming en kennisdeling tussen domeinen. In dit artikel bespreken we een handzaam raamwerk dat zicht geeft op de versc...

Jantien Gerdes
14 maart 2023
tib - 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib - 2022 / nr 2
Iedereen binnen de organisatie draagt bij aan kwaliteit

Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...

Sanne van Asseldonk
8 maart 2022
1...789...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo