Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2023 / nr 1
De intern begeleider als grensganger

Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclus...

Andries Baart
10 januari 2023
tib - 2021 / nr 4
Werken aan een schoolbrede lezende generatie: De IB'er doet ertoe!
Vandaag de dag valt er veel te lezen over de dalende leesresultaten op basisscholen. Toch druppelt kennis hierover maar mondjesmaat de praktijk binnen. En dat terwijl er zoveel bekend is over hoe we leerlingen goed kunnen leren lezen. Welke rol kan jij als intern begeleider spelen bij het verbete...
Marita Eskes
13 september 2021
tib - 2014 / nr 3
Een andere kijk op groepsplannen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar wat is eigenlijk ‘een goede voorbereiding’ als het gaat om lesgeven? We volgen methodes, observeren, nemen toetsen af en gebruiken een deel van al die gegevens in groepsplannen. Veel van die plannen blijken papieren tijgers. Tijd voor een aangepaste...
Lonneke Bindels
6 november 2019
tib - 2023 / nr 3
Wet- en Regelgeving
Kwaliteitsverbetering van de lessen

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.

Jacques van den Born
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 1
Ben jij een presente IB'er?

In elk schoolteam werken mensen met verschillen in taken, talenten en persoonlijkheden. Als begeleider is het belangrijk om persoonlijke grenzen en professionele grenzen te kennen, te herkennen en verkennen. De aandacht die je een ander schenkt, kan grensverleggend werken. Hoe hanteer je grenzen ...

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib - 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
tib - 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib - 2022 / nr 3
Hoe vind je en bied je geluk in je werk?

Coach? Kenniscoördinator? Remedial teacher plus? Kwaliteitscoördinator? Vraagbaak? Zorgregisseur? Leermonitor? Trendanalist? Zoveel namen, zoveel rollen, zoveel werkzaamheden. Je zou er als IB’er bijna een identiteitscrisis van krijgen. Wie ben jij als intern begeleider? Hoe passen jouw rollen en...

Jorinde Jelles, Maaike Verstraete
23 mei 2022
tib - 2022 / nr 2
Iedereen binnen de organisatie draagt bij aan kwaliteit

Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...

Sanne van Asseldonk
8 maart 2022
tib - 2022 / nr 2
Dit kind hoort hier niet... of toch...?

Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...

Angeline van der Kamp
8 maart 2022
tib - 2013 / nr 4
Format Teambespreking HGW: een instrument bij verandermanagement
HGW en veranderingsmanagement binnen de school. Bestaat er een instrument dat IB’ers hierbij behulpzaam kan zijn? Wij denken van wel. Diverse pedagogen wezen op het volgen van de ontwikkeling van kinderen en de hulpvragen van de leerling als uitgangspunt te nemen. Een leerkracht die zich bewust i...
Erik van Meersbergen, Peter de Vries
6 november 2019
tib - 2025 / nr 202505
TIB Dossier - Cognitieve Leerpsychologie
Hoe leren echt werkt

In de complexiteit van het onderwijs en het lesgeven is het cruciaal dat we de fundamenten van het leerproces écht begrijpen. De antwoorden liggen niet in ‘leerstijlen’ of andere vage theorieën, maar in de onweerlegbare werking van ons brein.

Marjolein Roozendaal, Ingrid Koster-Wognum
16 december 2025
tib - 2023 / nr 3
Lezen is wel leuk!

De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...

Monique van de Minkelis-Toledo
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 3
Kennisrotonde

Vraag: 

Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?

Rian Janssen
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 2
Slim samenwerken met externe partners

Intern begeleiders werken samen met de jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers en diverse andere externe partners. Samen zorg je voor een snelle verwijzing, goede afstemming en kennisdeling tussen domeinen. In dit artikel bespreken we een handzaam raamwerk dat zicht geeft op de versc...

Jantien Gerdes
14 maart 2023
tib - 2022 / nr 2
Checklist: Hoe besteden jullie aandacht aan diversiteit?

Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.

Jorinde Jelles
8 maart 2022
tib - 2022 / nr 1
Visual Curriculumontwikkeling
TIB 2022-1
Maaike van Hal
11 januari 2022
tib - 2021 / nr 4
Opbrengstgericht coachen: Zo ondersteun je je collega's
Opbrengstgericht coachen is een methodiek die jou als IB’er helpt bij het ondersteunen van leerkrachten bij het inclusiever maken van de eigen school. Opbrengstgericht coachen betekent maatwerk, waarbij de leerkracht in haar kracht wordt gezet om zelf een oplossing te bedenken en uit te voeren, d...
Jacques van den Born
13 september 2021
tib - 2025 / nr 1
“Bij ons zie je gespreid leiderschap in de praktijk”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

28 januari 2025
tib - 2024 / nr 5
Een professionele leergemeenschap: elke stem telt
5 november 2024
tib - 2023 / nr 5
Vol energie in het vak

“Maike, wat is er met je gebeurd? Je sprankelt niet meer zoals je vroeger deed voor de klas.” Ik zat met meerdere collega’s om mij heen achterin het computerlokaal en de IB’er sprak me aan. Ik haalde mijn schouders op; eigenlijk wist ik het ook niet zo goed. Maar de IB’er had wel degelijk goed ge...

Maike Douglas-Westland, Marald Mens
14 november 2023
tib - 2023 / nr 4
Mentale gezondheid in de klas

Emoties en gevoelens horen bij het leven en dus ook in de klas. ‘Ik ben toch geen therapeut’ of ‘Dat hoort bij de schoolpsycholoog’ wordt weleens gezegd als leerkrachten horen over mentale gezondheid. Maar wat is het belang van mentale gezondheid, hoe is dit in de klas eenvoudig te normaliseren e...

Elsbeth Kuysters, José Kuysters
5 september 2023
tib - 2022 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Vraag: Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?

Dian Fluijt
6 september 2022
tib - 2022 / nr 3
Het diagnostisch gesprek over rekenproblemen

Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...

Wied Ruijssenaars, Cécile Ruijssenaars-Elshoff
23 mei 2022
1...8910...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo