Meest gelezen
Vorige nummers
2025
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2014 / nr 1
Past de IB'er bij het ondersteuningsprofiel?
Wat voor gevolgen heeft ons schoolondersteuningsprofiel voor mijn werk als IB’er? Moet ik dingen anders doen? Moet ik andere dingen doen? Heb ik nieuwe skills nodig om mijn werk naar tevredenheid van een ieder te kunnen blijven uitoefenen? Krijg ik een andere rol en past die rol me wel?
Peter de Vries
6 november 2019
tib - 2014 / nr 1
"We zijn begonnen met overal het woord 'zorg' door 'onderwijs' te vervangen"
In de regio Zuid-Kennemerland is sinds 1 augustus een samenwerkingsverband PO van start gegaan dat aan 21.000 kinderen op 91 basisscholen passend onderwijs aanbiedt. Hoe is dat in zijn werk gegaan? Waarom is het gelukt om met zoveel scholen dezelfde kant uit te kijken? Welke (nieuwe) rol spelen d...
Lucas Rurop
6 november 2019
tib - 2014 / nr 2
Natuurlijk Leren op 'De Klokbeker'
In de pers, bij de inspectie, in de politiek en binnen scholen is veel discussie over hoe scholen onderwijs anders vorm kunnen geven. Waar het bij deze vernieuwingen wezenlijk om gaat, is dat ieder kind de leerweg vindt die het meest natuurlijk aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en talenten. In...
Robert Jansen
6 november 2019
tib - 2014 / nr 3
Ontwikkelen van een passend onderwijsarrangement
Vanwege de Wet Passend Onderwijs zijn reguliere basisscholen straks verplicht om een ‘Ontwikkelingsperspectiefplan’ (OPP) op te stellen voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning die de school biedt. Aan de hand van het OPP brengt de school in beeld welke doelen ze met deze l...
Nikkie Laros
6 november 2019
tib - 2014 / nr 3
Haal meer uit het IB-netwerk!
Overal in het land komen intern begeleiders een aantal keer per jaar samen in IB-netwerken. De belangrijkste doelstelling van die netwerken is: leren van elkaar om de begeleiding van leerlingen leerlingenzorg te verbeteren en te werken aan passend onderwijs. Deze bijeenkomsten worden als zeer zin...
Robert Jansen
6 november 2019
tib - 2012 / nr 1
Oplossingsgericht coachen is een kwestie van: al doende leer je
Een van de instrumenten van een IB’er is het ‘oplossingsgericht coachen’. Dit maakt een wezenlijk deel uit van de opleiding tot IB’er. Maar hoe werkt het in de praktijk? En hoe makkelijk/lastig is het om niet steeds te willen adviseren en in je rol van coach te blijven? TIB sprak hierover met Bia...
Monique van Tilburg, Bianca van Dongen
5 november 2019
tib - 2012 / nr 1
De intern begeleider op Twitter!
Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, YouTube, Blogger, Flickr … De social media nemen een steeds prominentere plek in binnen het onderwijs. Intern begeleiders zijn vanuit hun functie veel bezig met communicatie, kennisverwerving en kennisdeling. Het is daarom belangrijk op de hoogte te zijn van ni...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib - 2012 / nr 1
Checklist: Opbrengstgericht werken
Mieke Konings
5 november 2019
tib - 2012 / nr 2
Wil je nu een antwoord of wil je een goed antwoord?
Tijdens de opleiding ligt de focus sterk op het continu onderzoeken van je eigen handelen als IB’er. Hoe onderzoek je in de dagelijkse schoolpraktijk? Werk je met procedures en protocollen? Hoe rapporteer je, en aan wie? Hoe ga je om met ‘evidence-based practice’ en bronnen? TIB vroeg het aan IB’...
Nicolien Duivesteijn
5 november 2019
tib - 2012 / nr 3
Help, wat moet ik met het ontwikkelingsperspectief?
‘Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften moeten zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden.’ In het kader hiervan moeten scholen van het Ministerie van
onderwijs vanaf januari 2011 voor hun leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een ontwikkelingsperspectief maken. Dit heeft de afgelopen...
Marije Sammels
5 november 2019
tib - 2012 / nr 3
Checklist: Hoe verbeter je leerkrachtgedrag binnen je eigen school?
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
Het geheim van een goed ontwikkelingsperspectief
‘Het handelingsplan eruit en het ontwikkelingsperspectief erin’ – dat is wat het Ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie wil. Net nu iedereen de smaak te pakken heeft en bedreven is geraakt in het maken van een SMART handelingsplan. Wat is nu de meerwaarde van zo’n ontwikkelingsperspect...
Marije Sammels
5 november 2019
tib - 2012 / nr 5
Bij gedragsproblemen moet je de leerkracht in de spiegel leren kijken
Als pedagogisch en onderwijskundig wetenschapper aan diverse universiteiten in binnen- en buitenland is Kees van der Wolf al zijn leven lang intensief bezig met het bestuderen van gedragsproblemen in de onderwijspraktijk. Hij werkte ook mee aan vele publicaties over dit boeiende onderwerp, waar l...
Kees van der Wolf
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
Drie kenmerken van een goed gesprek
Praten doen we de hele dag: thuis, aan de telefoon, op het schoolplein, in de klas en op je kamer. Niet alleen op je werk is het voeren van een gesprek één van de belangrijkste instrumenten die je hebt. Vaak gaat het vanzelf, maar soms lopen gesprekken helemaal niet lekker. Je vraagt je af of je ...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib - 2013 / nr 1
"Omarm je tekorten en doe er wat mee!"
Klinisch psycholoog Louis Cauffman geeft al vele jaren opleidingen in de oplossingsgerichte benadering. In onderwijsland is hij, behalve als spreker op vele bijeenkomsten, bekend vanwege zijn ‘Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs’. Hierin geeft hij een praktische inleiding in het op...
Louis Cauffman
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
IB en het jonge kind: hand in hand, samen sterk?
Als het gaat om het ontwikkelingsaanbod van jonge kinderen is het de rol van de IB’er om samen met leerkrachten van de onderbouw te zoeken op welke wijze het spelaanbod centraal komt te staan. Het vraagt inzicht en kennis over jonge kinderen, en begeleidingsvaardigheden om het onderbouwteam als e...
Kobi Wanningen
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
Handelingsgericht begeleiden
Als IB’er voer je bijna dagelijks gesprekken met leerkrachten. Het ene gesprek verloopt constructiever dan het andere. Reacties als “Hou nou eens op met dat gevraag, geef gewoon wat tips” of “Doe ik al” zorgen voor frustraties bij zowel de leerkracht als IB’er. In dit artikel geven we aanbeveling...
Sonja de Lange
5 november 2019
tib - 2011 / nr 1
Integrale schoolontwikkeling: de IB'er in positie
Twintig jaar na de opkomst is de intern begeleider een onmisbare spil in de onderwijsvernieuwing van het primair onderwijs. Na Weer Samen Naar School zorgde Opbrengstgericht werken voor een toenemend beroep op de kennis en vaardigheden van IB’ers. Nu staat het onderwijs voor de uitdaging om Passe...
Roger Meijer
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 1
Checklist: Hoe werk je opbrengstgericht(er)?
Erna Broekman
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Quo Vadis IB'er?
De eerste opleiding voor Interne Begeleiders ging van start in september 1985. Vorig jaar is 25 jaar opleiden van IB’ers gevierd door de Lbib en het Seminarium voor Orthopedagogiek in de Reehorst te Ede. Daar formuleerde wethouder en IB-deskundige Luc Greven vijf IB-doelen voor 2020. Hij ziet de ...
Luc Greven, Bert Groeneweg
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Coaching: van voldoende naar beter
Voor elke school een schrikbeeld: de inspecteur meldt na een schoolbezoek dat de eindopbrengsten onvoldoende zijn. Het oordeel zorgt bij menige leerkracht voor een flinke teleurstelling. “En we hebben nog wel zo hard gewerkt!” Vorig jaar overkwam dit OBS Yore in Tilburg. IB’er Frans van der Boom ...
Frans van der Boom
30 oktober 2019
tib - 2011 / nr 2
Checklist: Keuze en Implementatie van het onderwijszorgprofiel
Jacques van den Born, Mieke Konings
30 oktober 2019
tib - 2012 / nr 1
De oplossingsgerichte IB'er als coach
Een belangrijke taak van de IB’er is het begeleiden en coachen van leerkrachten bij pedagogisch en didactisch handelen. Het komt nogal eens voor dat een IB’er vanuit de expertrol enigszins gefrustreerd verzucht: “Ik heb ze geadviseerd wat ze moeten doen, maar ze doen er niets mee”. Een oplossings...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib - 2023 / nr 2
SOS bij kinderarmoede
Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...
Mariëtte Lusse, Annelies Kassenberg
14 maart 2023
