Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2016 / nr 3
Perspectief van leerkrachten op lesgeven aan nieuwkomers
Naar aanleiding van de forse toename van asielzoekers- en vluchtelingenkinderen heb ik in 2015 onderzoek gedaan onder leerkrachten, schoolleiders en IB’ers naar wat het betekent om deze kinderen les te geven. Een probleem of een uitdaging voor de school? In dit artikel geven we een aantal praktis...
Charlotte van Keulen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
"Onderwijs aan nieuwkomers is de ultieme vorm van passend onderwijs"
LOWAN ondersteunt scholen die het eerste opvangonderwijs aan nieuwkomers verzorgen in het PO en VO. Nieuwkomers vallen niet onder de Wet Passend Onderwijs. Een regionaal beleid t.a.v. onderwijs aan nieuwkomers is daarom zeer wenselijk. Een rol voor het samenwerkingsverband is daarbij logisch: fac...
Lenneke Grobbe, Marieke Postma
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Disharmonisch intelligentieprofiel 1
Sinds het verschijnen van de WISC-IV in Amerika is de discussie rondom het bestaan van het verbaal (VIQ) en performaal IQ (PIQ) weer opgelaaid. Om de interpretatie een meer klinische betekenis te geven, is de splitsing verbaal/performaal IQ en de indexstructuur van de WISC-III losgelaten en verva...
Nikkie Laros
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Samen leren samenwerken!
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor het h...
Corrine Bleecke, Karine de Jong
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Checklist: Klachtenregeling en wat betekent dit voor de IB'er?
Tilly Lansbergen
9 november 2019
tib - 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
"Een goed schoolklimaat creëer je je met het hele team"
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed en proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. De redenering hierachter is dat gedragsproblemen van leerlingen de verantwoordelijkheid van iedereen op school zijn. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is niet de taak van één persoon. Ook...
Anita Blonk
8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
Het groeidocument wordt een kwaliteitsimpuls
Is naast het groepsplan en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het groeidocument het zoveelste instrument dat leidt tot verhoging van de administratieve druk binnen de school? Of kan een goede inrichting van het leerlingendossier en een afstemming van het primaire proces binnen de school op h...
Inge Bloemers
8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
De positie van de leerkrachten in Passend Onderwijs
Volgens het ministerie is de leerkracht de sleutel voor goed onderwijs en goede onderwijsresultaten. Tegelijk vindt men dat leerkrachten beter moeten worden. Daarvoor is het nodig dat zij ‘professionaliseren’. Dat wordt vaak automatisch gelijk gesteld met nascholen, terwijl dat maar één van de ve...
Albert de Boer
8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
Praten met ouders
“De richting waarin het water vloeit, waarom het nu eens rustig kabbelt en dan weer kolkend zijn weg zoekt, is afhankelijk van de bedding waarin het stroomt.” Goede communicatie heeft wellicht méér te maken met het zich bewust zijn van het proces en de interactie tussen de gesprekspartners (de be...
Rik Prenen, Maurits Wysmans
8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
Checklist: Laat je leerkrachten leren?
Peter Laros
8 november 2019
tib - 2015 / nr 2
'Afstemmingsregisseur', de nieuwe IB'er?
De versterking van de basisondersteuning en de ambities in het schoolprofiel zorgen ervoor dat leerkrachten meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning zelf kunnen nemen. De IB’er krijgt een regietaak binnen de school en een afstemmingstaak buiten de school met alle andere ondersteuners rondo...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib - 2015 / nr 2
Oplossingsgericht Coachen: er is geen probleem!
De deur van je kantoor staat open. Vanuit je ooghoek zie je hoe collega Jannie recht op je afkomt. De moed zakt direct in je schoenen, je keel knijpt zich samen en je hapt naar adem. Jannie staat erom bekend dat zij haar problemen bij jou neerlegt. Bleef het maar bij gewoonweg uitspreken. Maar zi...
Sander Vrugt van Keulen
8 november 2019
tib - 2015 / nr 3
Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en onderwijs
Scholen pakken vaak als eerste signalen op als het met een kind niet goed gaat. Maar hoe voorkom je dat de ondersteuning aan kinderen en hun ouders langs elkaar heen werkt of niet op gang komt? Oftewel: Hoe zorg je voor een goede aansluiting tussen jeugdzorg en onderwijs om één gezamenlijk plan v...
Wouter Twaalf, Eline Vree
8 november 2019
tib - 2015 / nr 3
Intern begeleiden in de voorschool
Mede door de invoering van Passend onderwijs en de daarbij behorende zorgplicht komt de samenwerking tussen voorschool en vroegschool in een nieuw perspectief te staan. Doordat de ondersteuning in de voorschool onvoldoende wordt gekend, ontstaat al snel het idee dat de ondersteuningsbehoefte pas ...
Chantal Gulickx
8 november 2019
tib - 2015 / nr 3
Canada: Lessons Learned
Vanuit twee internationale contexten reflecteren we op het thema: Hoe om te gaan met diversiteit? Wat kunnen IB’ers hiervan leren voor hun eigen praktijk in het kader van passend onderwijs? Twee leerkrachten, samen verantwoordelijk voor een klas, en dat op een tropisch eiland als St-Maarten, wie ...
Thieu Dollevoet, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib - 2015 / nr 4
Checklist: Samenwerken met ouders
Robert Jansen
8 november 2019
tib - 2015 / nr 5
Index voor inclusie
Iedere school stelt in het kader van passend onderwijs een SOP op. Hierin staat welke ondersteuning je aan leerlingen te bieden hebt. Zo zal de ene school ervoor kiezen om zich te specialiseren in een bepaald type ondersteuning, terwijl andere zoveel mogelijk inclusief onderwijs geven. Daarbij ...
Robert Jansen
8 november 2019
tib - 2015 / nr 5
Passende competenties voor passend onderwijs!
In een gezamenlijk onderzoek van ITS, Kohnstamm, UvA en het lectoraat passend onderwijs van de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool is onderzocht welk competenties leerkrachten nodig hebben om passend onderwijs te kunnen bieden in reguliere scholen. In dit artikel geven we een aantal be...
Annemieke Mol Lous
8 november 2019
tib - 2013 / nr 5
Begaafde onderpresteerders. Waar leg je het accent bij de begeleiding?
Onderpresteren is ‘hot’. Zowel in onderwijsland, als in de politiek is er veel aandacht voor leerlingen die minder presteren dan hun omgeving van hen verwacht. Adviezen vliegen je als leerkracht links en rechts om de oren: wat je moet doen en vooral hoe je dat moet doen. Maar waar moet nu het acc...
Eleonoor van Gerven
6 november 2019
tib - 2013 / nr 3
"Passend Onderwijs is omgekeerd redeneren"
Tot vorig jaar was Wijnand Gijzen betrokken bij de ontwikkeling van het Onderwijscontinuüm CED-Groep®. Dit is een denk- en werkwijze waarmee scholen en schoolbesturen opbrengstgericht passend onderwijs kunnen vormgeven. Het uitgangspunt van het handelen van alle leraren zijn de gewenste leer- en ...
Wijnand Gijzen
6 november 2019
tib - 2013 / nr 3
Via (digitale) leerlijn en referentieniveaus naar het VO
Kijk je vol vertrouwen uit naar de verplichte centrale eindtoets van de referentieniveaus voor taal en rekenen die groep-8-leerlingen in het voorjaar van 2015 gaan maken? In de praktijk ervaren wij bij veel IB’ers en leerkrachten handelingsverlegenheid als het gaat om dit onderwerp en hebben ze b...
Bertine Haverhals, Janneke van Klaveren
6 november 2019
tib - 2013 / nr 3
Checklist: Doorgaande Zorglijn PO/VO
6 november 2019
1...181920...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo