Meest gelezen
Vorige nummers
2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2020 / nr 1
"Bewegend leren is gezond, leuk en goed voor de ontwikkeling"
Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat bewegen een relevante bijdrage levert aan de gezondheid en tot betere leerprestaties leidt. Niet voor niets is er een toenemende inzet van ‘bewegend leren’ op Nederlandse scholen. Deze manier van lesgeven sluit erg aan bij de belevingswereld van...
Walter van de Calseyde
18 maart 2020
tib - 2020 / nr 1
Checklist: De overtreffende trap van dromen is doen
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib - 2020 / nr 2
"Scholen zouden meer mogen doen aan levensvaardigheid"
Autonomie in het gedrag van leerlingen gaat vaak over keuzes maken, zoals iemand insluiten of buitensluiten. In de praktijk benadrukken scholen bij de aanpak van gedrag vooral de sociale aspecten: omgaan met anderen vanuit eigen verantwoordelijkheid.
Tegelijk is wereldwijd de gedachte dat emoti...
Walter van de Calseyde, Kees van Overveld
18 maart 2020
tib - 2020 / nr 2
Wat jij als IB'er van reken-wiskundeonderwijs moet weten
Als IB’er hoef je de didactiek v an de verschillende basisvakken niet gedetailleerd te kennen. Het is wel noodzakelijk dat je enkele basisideeën van de didactiek kent, zodat je alert kunt zijn bij je hulp aan leerkrachten en de keuzes die je als school maakt.
In dit artikel komen enkele essentie...
Nico Eigenhuis
18 maart 2020
tib - 2020 / nr 2
Checklist: Autonomieondersteuning
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 maart 2020
tib - 2019 / nr 5
Middelen, transparantie en verantwoording
Er zijn onduidelijkheden binnen passend onderwijs over de toedeling van middelen, het gebrek aan transparantie over de inzet ervan en over de rol die de verschillende actoren hebben in het proces van de interne en externe verantwoording. Dit doet afbreuk aan het succes van de vele lokale initiati...
Jacques van den Born
28 november 2019
tib - 2019 / nr 5
Duurzame aanpak leesproblemen: hoe doe je dat?
Veel leerlingen leren deels al lezen en spellen voor ze aan groep 3 beginnen, en hebben daarna genoeg aan standaardinstructie. Een flink aantal maakt zich de leestechniek echter onvoldoende eigen en staat in onze geletterde maatschappij voor de rest van hun leven op achterstand. Elk beroep op gel...
Aryan van der Leij, Wied Ruijssenaars, Chris Struiksma
28 november 2019
tib - 2018 / nr 4
Samen met je team het onderwijs verbeteren
Leerkrachten willen het beste voor hun leerlingen. Dat zorgt ervoor dat ze vaak dat extra stapje willen zetten, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk. Teams die van en met elkaar leren, en hecht met elkaar samenwerken ervaren minder werkdruk. We zien steeds meer IB’ers die het voortouw nemen ...
Jaap Versfelt
18 november 2019
tib - 2018 / nr 5
Hoe krachtig is jullie samenwerking?
Een goede teamsamenwerking heeft een positief effect op de kwaliteit van je onderwijs. Maar hoe stimuleer je die professionele samenwerking? En welke rol kan de IB'er hierin spelen?
Corrine Bleecke, Suzan Valstar
18 november 2019
tib - 2018 / nr 5
Checklist: Hoe voer je een productieve dialoog met elkaar?
Peter Laros
18 november 2019
tib - 2019 / nr 1
Beoordelen zonder cijfers?
Kan dat eigenlijk wel, rapporten zonder cijfers? Voor wie is dat goed? Wellicht is het beter voor het leerklimaat op school en neemt het de prestatiestress bij leerlingen weg. Stel dat het goed zou zijn om het cijfers geven uit het onderwijs te halen, zouden we dan bereid zijn dat te doen?
Kunne...
Bert Groeneweg
18 november 2019
tib - 2019 / nr 2
Checklist: Aandacht voor socialisatie en persoonsvorming
Peter Laros
18 november 2019
tib - 2019 / nr 3
Meer aandacht voor de pedagogische dimensie
Naast de instrumentele opbrengstgerichte dimensie en de psychologisch/neurologische dimensie verdient een normatieve pedagogische dimensie meer aandacht binnen het po. Deze kernwaarde is de laatste jaren nogal onderbelicht gebleven. En dat terwijl die het hart zou moeten vormen van ons onderwijs!...
Fred Delhaas
18 november 2019
tib - 2017 / nr 5
De toekomst van het onderwijs - samen op weg naar 2025
Van meet af aan was het de ambitie van de TIB-redactie om de vinger aan de pols te houden bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Als vakblad voor IB’ers zien we het als onze plicht om onze lezers bij de tijd te houden, zeker omdat er zo vaak zo veel zo snel verandert op school. Al in het tw...
TIB-redactie
17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
De IB'er: exit of next level?
Veel IB’ers worden in hun scholen overladen met taken. En velen van hen voelen zich al vele jaren ongemakkelijk met hun positie en stellen zich fundamentele vragen. Kan dat wel zo doorgaan en heeft de intern begeleider nog toekomst in de basisschool? Kern van het antwoord: de IB’er kan alleen van...
Luc Greven
17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
Checklist: De IB'er: exit of next level?
Luc Greven
17 november 2019
tib - 2018 / nr 2
Samen staan we sterk!
“Elke dag moet ik thuis ook nog sommen mak en. Ik haat rekenen!”
Of: “Ik wil mijn kind helpen met rekenen. Heb je materialen voor thuis?”
Hoor jij als IB’er dit soort uitspraken en vragen ook met regelmaat?
Susanne Geerts, Lucy Moerlands
17 november 2019
tib - 2018 / nr 3
Samen werken aan onderwijsverbetering? Doe onderzoek!
Samen onderzoek doen kan een belangrijk middel zijn om meer onderbouwde keuzes te maken voor de verbetering van het onderwijs. Dit wordt alleen bereikt als de onderzoeksmatige werkwijze is ingebed in de schoolorganisatie en -cultuur. In dit artikel lees je hoe dit werkt en hoe jij als IB’er duurz...
Anje Ros
17 november 2019
tib - 2016 / nr 4
De IB'er als drijvende kracht achter een cultuuromslag
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar en door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor he...
Wim Meijer
15 november 2019
tib - 2016 / nr 5
Disharmonisch intelligentieprofiel 2
In editie TIB 2-2016 is de discussie omtrent het al dan niet bestaan van een ‘disharmonisch ontwikkelde intelligentie’ ter sprake gekomen. We hebben ingezoomd op het profiel waarbij de verbale capaciteiten relatief beter ontwikkeld zijn dan de handelende vaardigheden. Dit artikel beschouwt en ana...
Nikkie Laros
15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
Loose Parts prikkelen nieuwsgierigheid en creativiteit
Een van de vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen om goed voorbereid te kunnen functioneren in onze maatschappij is creativiteit. In het onderwijs wordt creativiteit veelal afgebakend in expressievakken met een duidelijke structuur. Echter, tijdens het buitenspelen met Loose Parts zijn ju...
Marga van Gijn
15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
Checklist: Onderwijs is de motor voor ontwikkeling
Peter Laros
15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
De IB'er in de inclusieve school
Nederland heeft op 14 juli 2016 het VN-verdrag over de rechten van personen met een beperking geratificeerd. Het College voor de Rechten van de Mens ziet toe op implementatie en uitvoering van het verdrag in Nederland. Een van de verplichtingen die hieruit voortvloeit, is de ontwikkeling van een ...
Hans Schuman
15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
Tussentijds instromen in groep 3
Toen geluk nog heel gewoon was, bleven kinderen ook al zitten. Nu diversiteit en passend onderwijs een steeds grotere rol spelen, is zittenblijven een steeds knellender hot item. Tijd om te bedenken wat we anders kunnen doen. In dit artikel een pleidooi voor doorbreking van het leerstofjaarklasse...
Bert Groeneweg
15 november 2019
