Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2019 / nr 3
Checklist: Een diagnose: valkuilen en voordelen
Andra Koolhof
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Een inclusieve samenleving is geen hoera-verhaal. Het is ambivalent vanwege de mogelijkheden en de grenzen
Waarom is inclusie alweer belangrijk? En wat zijn de persoonlijke en institutionele randvoorwaarden opdat de oefening zou kunnen slagen? En hoeveel inclusie kan een mens verdragen? “Leerplicht en leerrecht zijn een groot goed, maar gaan niet vanzelf. Mensen zijn niet van nature gericht op inclusi...
Walter van de Calseyde, Patrick Loobuyck
18 november 2019
tib 2017 / nr 4
Taalgerichte didactiek: van belang voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen?
De afgelopen decennia is het belang van mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling in zowel het primair, voortgezet als speciaal onderwijs onderkend. De taalontwikkeling van leerlingen wordt steeds vaker als speerpunt gekozen voor schoolbreed taalbeleid. Binnen de didactische pijler van taalbe...
Maike Schermer
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
"Tussen alle grote bewegingen in de samenleving is het onderwijs een baken van stabiliteit"
De wereld draait al heel lang door. Soms heb je de indruk dat zij af en t oe wat harder in beweging is dan anders. Massale volksverhuizingen, globalisering en digitalisering hebben ongetwijfeld invloed op dat gevoel. Aangezien onderwijs sinds mensenheugenis onlosmakelijk deel uitmaakt van onze s...
Erno Eskens
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Checklist: De toekomst van het onderwijs. Wat doe je eraan?
Bert Groeneweg
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: De IB'er: exit of next level?
Luc Greven
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: Betrekken van ouders bij het toeleiden naar extra ondersteuning voor hun kind
Vivian van Alem
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
"Je moet flink in elkaar investeren en eerst elkaars taal leren spreken"
Op SBO De Watertuin werken school en jeugdhulpverlening samen onder één dak. Het grote voordeel is dat dezelfde hulpverleners zowel de groepstrainingen geven als begeleiding en behandeling van leerlingen verzorgen. Het streven is de lijntjes tussen de hulpverleners en leerkrachten steeds korter t...
Rianne Huijs, Claude Marsman
17 november 2019
tib 2016 / nr 4
Ouders: een last of een must?
We werken in het onderwijs graag met betrokken ouders, maar wat is dat eigenlijk? En op welke wijze kun je betrokkenheid als team realiseren? Er zijn veel praktijksituaties te noemen waarbij ouders worden gezien als een last. De media brengen vaak situaties in beeld, waarbij er conflicten zijn tu...
Linda van Klij-Broers
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
"Bij gelijkwaardig partnerschap tussen school en ouders rendeert het kind"
Volwaardige samenwerking tussen ouders en school lukt op de ene school beter dan op de andere. Daar waar ouders van meet af aan betrokken worden in het proces en er wordt samengewerkt op inhoud, heeft dat een positief effect op het welzijn en op de resultaten van de leerling. Zeker bij passend on...
Edwin Bos
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Succesvol innoveren in het onderwijs
De huidige periode wordt gekenmerkt door een stapeling van veranderingen en vernieuwingen. De ene vernieuwing is nog niet afgerond of de volgende dient zich al weer aan. Als we niet uitkijken, zijn straks tal van innovaties opgepakt en is er uiteindelijk in de praktijk niets veranderd. In dit art...
Jacques van den Born
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
De IB'er als drijvende kracht achter een cultuuromslag
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar en door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor he...
Wim Meijer
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
"Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs dan alleen die van effectiviteit"
De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder het vergrootglas van kabinet, inspectie en schoolbesturen. Men streeft naar goed en zelfs excellent onderwijs. Met daarbij de professionele ontwikkeling van de leekracht als belangrijkste instrument. Naast steeds vroeger toetsen en uitputtende rapportage ...
Cox Bakker
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
De rol van de IB'er binnen passend onderwijs
In 2016 heeft een viertal studenten van de Master SEN-opleiding van Windesheim een praktijkonderzoek verricht naar de consequenties van de invoering van passend onderwijs op de rol van de intern begeleider binnen het primair onderwijs. Dit onderzoek heeft plaats gevonden in drie samenwerkingsverb...
Robert Jansen
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Communicatie in de onderwijspraktijk
In de dagelijkse onderwijspraktijk krijgen de meer technische onderdelen van taal voldoende tijd en ruimte. De taalaspecten die binnen samenwerken tussen professionals en leerlingen (en ook hun ouders) van belang zijn, komen minder aan bod. Toch is juist taal daarbij een cruciaal instrument. Extr...
Frans Smulders, Jacqueline van Swet
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Hoogsensitiviteit: hype of kans?
We horen steeds vaker de term ‘hoogsensitief’ bij ouders of leerkrachten. Wat is dat en hoe zorg je ervoor dat het niet een volgend etiket wordt? Hebben deze leerlingen echt iets anders nodig en wat dan? Hoe ga jij als IB’er hiermee om? In dit artikel gaat het vooral over welke waarden een belang...
Suzanne van Assenbergh
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
"Ons passend onderwijs gaat meestal goed en soms zijn er grenzen"
Op basisschool Cunera in Castricum staat inclusief onderwijs hoog in het vaandel. Volgens IB’er Janny Hollenberg en leerkrachtondersteuner Janneke Feenstra is hun belangrijkste opdracht: “Hoe zorgen we ervoor dat er voor elk kind kansen liggen op onze school?”. Die vraag stellen is makkelijker d...
Janneke Feenstra, Janny Hollenberg
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Tussentijds instromen in groep 3
Toen geluk nog heel gewoon was, bleven kinderen ook al zitten. Nu diversiteit en passend onderwijs een steeds grotere rol spelen, is zittenblijven een steeds knellender hot item. Tijd om te bedenken wat we anders kunnen doen. In dit artikel een pleidooi voor doorbreking van het leerstofjaarklasse...
Bert Groeneweg
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Checklist: De ontwikkeling van een inclusieve school
Hans Schuman
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Onweerstaanbare vragen als krachtige interventie
Wat doet een vraag? Wat doet een krachtige vraag? Wat doet een krachtige, onweerstaanbare vraag? Na het lezen van dit artikel heb je als IB’er aanknopingspunten voor het stellen van krachtige, onweerstaanbare vragen. Vragen dus die prikkelen en het mentale model van de ander activeren.
Marjo van Hulten
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Wanneer doe je goed met je onderwijs?
Er is een toenemende aandacht voor de verantwoordelijke rol van leerkrachten om zich te ontwikkelen tot morele professionals en daarmee een bijdrage te leveren aan goed onderwijs. In TIB 2016-5 was dit het hoofdthema (‘Normatieve professionalisering’). Het goede in het onderwijs gaat over de ver...
Helma de Keijzer
15 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Verbeter aansluiting PO-VO
Robert Jansen
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Leerkrachtgedrag verandert door gebruik 'Klimaatschaal'
Leerlingen functioneren beter in een klas waarin zij zich veilig voelen en gewaardeerd worden door de leerkracht en medeleerlingen. Een goede en positieve sfeer is afhankelijk van de relaties die de leerlingen onderling hebben en de relatie die de leerkracht met haar klas en individuele leerlinge...
Ad Donkers
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Perspectief van leerkrachten op lesgeven aan nieuwkomers
Naar aanleiding van de forse toename van asielzoekers- en vluchtelingenkinderen heb ik in 2015 onderzoek gedaan onder leerkrachten, schoolleiders en IB’ers naar wat het betekent om deze kinderen les te geven. Een probleem of een uitdaging voor de school? In dit artikel geven we een aantal praktis...
Charlotte van Keulen
9 november 2019
1...161718...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo