Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2015 / nr 2
Checklist: Hoe ziet mijn takenpakket eruit?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Gebruik vaktaal in de rekenles
Het gebruik van taal is een onlosmakelijk en essentieel onderdeel van interactie en leren in de rekenles. Maar welke taal spreekt de leerkracht zelf eigenlijk in de rekenles? Is zij zich wel bewust van haar eigen taalgebruik? En welke verwachtingen straalt ze uit naar leerlingen in het gebruik va...
Pauline van Vliet
8 november 2019
tib 2013 / nr 4
Het is mooi geweest!
Als IB’er heb je het altijd druk. Je hebt veel en diverse taken en verantwoordelijkheden. Hoe houd je het overzicht, hoe weet je waar je werk begint en, ook niet onbelangrijk: wanneer het stopt? Wanneer kun je tevreden zijn? Wanneer zeg je tegen jezelf: ‘Het is mooi geweest!’?
Ans Boosten, Peter Laros
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Talenten als basis voor teamontwikkeling
Leerkrachten kunnen stress, onzekerheid en gevoelens van incompetentie ervaren in de omgang met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Ze hebben soms de overtuiging dat ze dingen niet kunnen. Zeker als het om gedragsproblemen gaat of als ze nog veel vaardigheden moeten ontwikkelen. Kortom: l...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Hoe ver zijn we met onze basisondersteuning?
Alweer een tijdje geleden heeft de Tweede Kamer het volgende vastgesteld: ‘Elk samenwerkingsverband moet in het ondersteuningsplan een niveau van basisondersteuning vastleggen.’ Dat is uiteraard niet zonder reden gebeurd. De basisondersteuning vormt immers het fundament voor een succesvolle imple...
Marja de Bie
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Veelbelovende aanpak voor aarzelende lezers
‘Yo leo’ betekent: ‘Ik ben aan het lezen’. Dat kleine zinnetje is de droom van veel ouders, leraren en leesspecialisten. Stel je eens voor dat kinderen zo lekker aan het lezen zijn, dat ze geen zin hebben om te stoppen. De realiteit is voor Nederlandse kinderen vaak anders. Want hoewel hun leesni...
Mieke Urff
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Checklist: IB'er en SOP
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
"De waarde van handelingsgericht arrangeren is dat je het samen doet!"
Handelingsgericht arrangeren: waarom moeten we dat willen? “De waarde ervan is dat IB’er, leerkracht en ouders samen met een trajectbegeleider van het SWV (AB-er of schoolpsycholoog/orthopedagoog) de situatie analyseren en bespreken wat ze willen bereiken. Dan komt de vraag: Wat heeft deze leerli...
Noelle Pameijer
6 november 2019
tib 2012 / nr 1
Referentieniveaus rekenen: kans of bedreiging voor je school?
Scholen worden momenteel geconfronteerd met referentieniveaus. Dit roept interessante vragen op voor IB’ers: Hoe leg ik voor de zwakke rekenaar vast welke rekendoelen hij/zij moet halen, als 1F niet haalbaar is? Is 1S voldoende voor alle goede rekenaars, die willen doorstromen naar HAVO/VWO? In d...
John Schoone, Pauline van Vliet
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Het signaleren van (ernstige) rekenproblemen
De eerste stap in het opsporen en oplossen van rekenproblemen, is het signaleren. Dit doe je niet alleen door middel van toetsen, maar het vraagt om bewust, doelgericht, selectief en systematisch observeren van kinderen tijdens een rekenles. Dat betekent dat je weet moet hebben van de opbouw van ...
Joep van Vugt
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Doorgaande leerlijn, een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Verschillende beleidsinitiatieven als VVE-beleid en de Wet OKE benadrukken het belang van een kwalitatief goede voor- en vroegschoolse educatie, waarbij er aandacht is voor een doorgaande leerlijn. Het recente bestuursakkoord P onderstreept dit nog eens. In dit artikel gaan we nader in op de bela...
José de Bleij-De Graaf
5 november 2019
tib 2023 / nr 4
Boemerangbeleid in het onderwijs en de jeugdhulp
Jacques van den Born
5 september 2023
tib 2023 / nr 3
"Het sociale aspect veiligheid staat bij ons op 1"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega's?

Mieke Michiels
23 mei 2023
tib 2023 / nr 2
Digitale fitheid: alleen iets voor leerlingen?

In een digitale samenleving, waarin het onderwijs handvatten kan bieden om leerlingen hierop voor te bereiden, wordt ook veel gevraagd van de IB’er. Hoe ‘digitaal fit’ zijn jij en je collega’s? En welke rol kan jij hierin spelen binnen het team?

Marald Mens, Dieter Möckelmann
14 maart 2023
tib 2023 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
'Probeer altijd het héle kind te zien!'

Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...

Walter van de Calseyde
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 3
Werkgeluk: De Q12

Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...

Jorinde Jelles
23 mei 2022
tib 2022 / nr 3
Leerlingen goed begeleiden begint met naar hen te luisteren

In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...

Ingrid Paalman-Dijkenga
23 mei 2022
tib 2022 / nr 3
Wet- en regelgeving
Intensivering van het toezicht op passend onderwijs

Wat?

In navolging van de Kamerbrief 'Verbeteraanpak passend onderwijs en route naar inclusiever onderwijs' (november 2020), gaat de inspectie het toezicht op passend onderwijs in het funderend onderwijs intensiveren.

Jacques van den Born
23 mei 2022
tib 2022 / nr 1
Kennisrotonde

Deze keer geen vraag, maar een tip! Het NRO publiceert drie gratis publicaties voor po-scholen. In de leidraden bundelen wetenschappers en onderwijsprofessionals gezamenlijk hun kennis over belangrijke thema’s in goed leesbare rapporten. De toegevoegde aanbevelingen worden ook in postervorm besch...

Dian Fluijt
11 januari 2022
tib 2021 / nr 4
Samen naar school
De Samen naar School klassen zijn bezig aan een opmars. Het concept spreekt aan en wordt in steeds meer scholen in Nederland omarmd. Op dit moment zijn er ruim 40 Samen naar Schoolklassen verspreid over het land en een groot aantal in oprichting. Wat is een Samen naar School klas en wat is de rol...
Joke Visser, Yvon Wagenaar
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Polarisatie: de kracht van het verschil

Door het coronavirus is de onrust in de samenleving gegroeid. Ook binnen school is dit goed merkbaar. Zo is het wij-zij denken toegenomen en raken leerlingen vaker met elkaar in discussie op een manier waarbij het respect voor andermans mening verloren gaat. Dit is niet goed voor het onderlinge c...

Nelleke van der Veer-Boersen
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
Wet- en regelgeving
Nationaal Programma Onderwijs
Jacques van den Born
13 september 2021
tib 2021 / nr 3
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Wat is het effect van gepersonaliseerd onderwijs op de leerprestaties van achterstandsleerlin...

Dian Fluijt
17 mei 2021
1...141516...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo