Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2015 / nr 4
Leerkrachten openen deuren van klaslokalen
In Nederland is een trend zichtbaar van professionele leergemeenschappen waarin leerkrachten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Structurele en intensieve samenwerking is echter nog niet overal gemeengoed. Dat is opmerkelijk, gezien het complexe beroep dat leerkrachten dagelijk...
Sui Lin Goei, Tijmen Schipper
8 november 2019
tib - 2015 / nr 4
Handelingsgericht en respectvol schrijven over kinderen
Het is een recht van de ouders om het dossier van hun kind in te kunnen zien. Dat maakt het noodzakelijk voor leerkrachten en IB’ers om zinvolle en respectvolle notities te maken, die ze vervolgens kunnen bespreken met de ouders. Wat verstaan we eigenlijk onder respectvol en zinvol schrijven? En ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib - 2014 / nr 1
Leren van lastig gedrag
Soms uitgeblust, soms schreeuwend en heel soms zelfs met tranen in de ogen verzuchten leraren: “Ik kan er niet meer tegen. Wat moet ik toch met dit kind?” Hoe kun je als intern begeleider deze leraar helpen? Voor de aanpak van een kind met lastig gedrag ligt immers geen methode of stappenplan kla...
Anette Gilling
6 november 2019
tib - 2014 / nr 2
Hoe verder met het schoolondersteuningsprofiel?
Met het schoolondersteuningsprofiel laat de school zien welke ondersteuning zij kan bieden. Het SOP biedt tevens mogelijkheden tot analyse van de ondersteuning en aanzetten tot schoolontwikkeling.
Petra Heegsma, Cor Hoofmans, Jos van der Pluijm
6 november 2019
tib - 2014 / nr 2
Veelbelovende aanpak voor aarzelende lezers
‘Yo leo’ betekent: ‘Ik ben aan het lezen’. Dat kleine zinnetje is de droom van veel ouders, leraren en leesspecialisten. Stel je eens voor dat kinderen zo lekker aan het lezen zijn, dat ze geen zin hebben om te stoppen. De realiteit is voor Nederlandse kinderen vaak anders. Want hoewel hun leesni...
Mieke Urff
6 november 2019
tib - 2014 / nr 2
Werken met 'leerteams', werkt dat?
Sinds schooljaar 2011-2012 werkt SBO De Wissel in Houten (Stichting Gewoon Speciaal) met ‘leerteams’. De belangrijkste reden om hiermee te starten was om de betrokkenheid bij schoolontwikkeling voor leraren en ondersteuners te vergroten. Ook bleek dat er veel ontwikkelpunten op de agenda stonden....
Beppie Vendrik
6 november 2019
tib - 2014 / nr 2
Checklist: IB'er en SOP
6 november 2019
tib - 2012 / nr 3
Checklist: Hoe kun je het protocol 'Ernstige Reken-/Wiskundeproblemen en Dyscalculie' (ERWD) functioneel inzetten op je school?
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
De intern begeleider onderzoekt de data!
Elke school heeft een eigen kijk op de wijze waarop we kinderen begeleiden op weg naar ‘groter worden’. Hoe kun je onderzoeken of datgene dat we uitvoeren ook leidt tot de doelen die de school wil bereiken? In TIB 2012-2 hebben we het belang onderstreept van een heldere positionering van de IB’er...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib - 2012 / nr 4
Checklist: Hoe werk je als team aan een positief schoolklimaat?
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
Doorgaande leerlijn, een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Verschillende beleidsinitiatieven als VVE-beleid en de Wet OKE benadrukken het belang van een kwalitatief goede voor- en vroegschoolse educatie, waarbij er aandacht is voor een doorgaande leerlijn. Het recente bestuursakkoord P onderstreept dit nog eens. In dit artikel gaan we nader in op de bela...
José de Bleij-De Graaf
5 november 2019
tib - 2023 / nr 4
"Een pessimist gaat bij de pakken neer zitten, een optimist maakt ze open"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
5 september 2023
tib - 2023 / nr 2
Digitale fitheid: alleen iets voor leerlingen?

In een digitale samenleving, waarin het onderwijs handvatten kan bieden om leerlingen hierop voor te bereiden, wordt ook veel gevraagd van de IB’er. Hoe ‘digitaal fit’ zijn jij en je collega’s? En welke rol kan jij hierin spelen binnen het team?

Marald Mens, Dieter Möckelmann
14 maart 2023
tib - 2023 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib - 2022 / nr 5
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib - 2022 / nr 3
Leerlingparticipatie: betrek je leerlingen bij het onderwijs

Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...

Marianne den Otter
23 mei 2022
tib - 2022 / nr 3
Leerlingen goed begeleiden begint met naar hen te luisteren

In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...

Ingrid Paalman-Dijkenga
23 mei 2022
tib - 2022 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg in het onderwijs

Wat? 

Het ministerie van OCW heeft een nieuwe factsheet gezondheidszorg in het onderwijs gepubliceerd. Deze vervangt de factsheet van 2015 en heeft tot doel om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. Met deze factsheet komen alle protocollen medisch handelen te ve...

Jacques van den Born
11 januari 2022
tib - 2021 / nr 4
Checklist: Wil je ook een Samen Naar School klas op je school?
Het concept van de Samen naar School klassen spreekt steeds meer scholen aan. Welke rol kun jij als IB’er spelen bij het realiseren van deze vorm van inclusie?
Peter Laros
13 september 2021
tib - 2021 / nr 4
"Onze leerlingen voelen zich hier geen uitzondering"
Interview met Kathleen van der Loop & Erik Schraven Kentalis Compas College is een unieke school voor voortgezet speciaal onderwijs (cluster 2). Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen volgen er praktijkonderwijs of vmbo. De school is gevestigd in Het Ho...
Walter van de Calseyde, Kathleen van der Loop, Erik Schraven
13 september 2021
tib - 2021 / nr 3
Wet- en regelgeving
Vrijwillige ouderbijdrage
Jacques van den Born
17 mei 2021
tib - 2021 / nr 3
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Wat is het effect van gepersonaliseerd onderwijs op de leerprestaties van achterstandsleerlin...

Dian Fluijt
17 mei 2021
tib - 2021 / nr 2
De startklas: Samenwerking om onderwijs met zorg mogelijk te maken
Een ‘startklas’ is bedoeld voor 4-jarige kinderen die veel extra zorg nodig hebben. Door in de startklas onderwijs én zorg intensief met elkaar te verbinden, krijgen deze kinderen een kans om - na 1 jaar - door te stromen naar een reguliere basisschool. Zonder startklas werden deze kinderen vaak ...
Christian van den Brekel, Patty van der Aa
10 maart 2021
tib - 2021 / nr 2
Een mondelinge taalontwikkelingsachterstand signaleren
Kinderen met een mondelinge taalontwikkelingsachterstand kunnen moeite hebben met het leren lezen en schrijven. Het risico op latere problemen is vijf keer groter voor peuters en kleuters bij wie de taalontwikkeling vertraagd verloopt. De eerste zeven jaar zijn cruciaal voor het ontwikkelen van e...
Eveline Bogers
10 maart 2021
1...131415...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo