Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2014 / nr 1
Excellent & Hoogbegaafdheid
Het beste halen uit de 20%, in potentie, beste leerlingen is nodig als Nederland bij de internationale top wil blijven horen en om alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Daarom is het essentieel inzicht te hebben in de wijze waarop talent zich ontwikkelt. Staatssecretaris Sander Dekker hee...
Chrissy van der Vliet, School aan Zet
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Leren van lastig gedrag
Soms uitgeblust, soms schreeuwend en heel soms zelfs met tranen in de ogen verzuchten leraren: “Ik kan er niet meer tegen. Wat moet ik toch met dit kind?” Hoe kun je als intern begeleider deze leraar helpen? Voor de aanpak van een kind met lastig gedrag ligt immers geen methode of stappenplan kla...
Anette Gilling
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Hoe verder met het schoolondersteuningsprofiel?
Met het schoolondersteuningsprofiel laat de school zien welke ondersteuning zij kan bieden. Het SOP biedt tevens mogelijkheden tot analyse van de ondersteuning en aanzetten tot schoolontwikkeling.
Petra Heegsma, Cor Hoofmans, Jos van der Pluijm
6 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe kun je het protocol 'Ernstige Reken-/Wiskundeproblemen en Dyscalculie' (ERWD) functioneel inzetten op je school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Voldoet jouw school aan de basisondersteuning?
Ineens heeft iedereen het over ‘basisondersteuning’. Het is één van de belangrijke onderwerpen geworden bij de invoering van Passend onderwijs. Het lijkt alsof er weer een nieuwe meetlat is bedacht, waaraan de school moet gaan voldoen. Is dat ook zo? Hoe zit het nu precies met die basisondersteun...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
De intern begeleider onderzoekt de data!
Elke school heeft een eigen kijk op de wijze waarop we kinderen begeleiden op weg naar ‘groter worden’. Hoe kun je onderzoeken of datgene dat we uitvoeren ook leidt tot de doelen die de school wil bereiken? In TIB 2012-2 hebben we het belang onderstreept van een heldere positionering van de IB’er...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Checklist: Hoe werk je als team aan een positief schoolklimaat?
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Werken met een 'groepsplan gedrag'
Passend onderwijs is tot nu toe vooral gegaan over de bestuurlijke en organisatorische invulling. Als het al over onderwijs ging, dan betrof dat vooral rekenen, taal en lezen. Tot op heden heeft gedrag of sociaal-emotioneel leren te weinig aandacht gekregen. Via een ‘Groepsplan Gedrag’ kan daar v...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Checklist: Gedrag en leren
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Checklist: Opbrengstgericht werken met jonge kinderen
5 november 2019
tib 2023 / nr 4
"Een pessimist gaat bij de pakken neer zitten, een optimist maakt ze open"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
5 september 2023
tib 2022 / nr 3
Leerlingparticipatie: betrek je leerlingen bij het onderwijs

Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...

Marianne den Otter
23 mei 2022
tib 2022 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg in het onderwijs

Wat? 

Het ministerie van OCW heeft een nieuwe factsheet gezondheidszorg in het onderwijs gepubliceerd. Deze vervangt de factsheet van 2015 en heeft tot doel om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. Met deze factsheet komen alle protocollen medisch handelen te ve...

Jacques van den Born
11 januari 2022
tib 2021 / nr 4
Checklist: Wil je ook een Samen Naar School klas op je school?
Het concept van de Samen naar School klassen spreekt steeds meer scholen aan. Welke rol kun jij als IB’er spelen bij het realiseren van deze vorm van inclusie?
Peter Laros
13 september 2021
tib 2021 / nr 4
"Onze leerlingen voelen zich hier geen uitzondering"
Interview met Kathleen van der Loop & Erik Schraven Kentalis Compas College is een unieke school voor voortgezet speciaal onderwijs (cluster 2). Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen volgen er praktijkonderwijs of vmbo. De school is gevestigd in Het Ho...
Walter van de Calseyde, Kathleen van der Loop, Erik Schraven
13 september 2021
tib 2021 / nr 3
Wet- en regelgeving
Vrijwillige ouderbijdrage
Jacques van den Born
17 mei 2021
tib 2021 / nr 2
De startklas: Samenwerking om onderwijs met zorg mogelijk te maken
Een ‘startklas’ is bedoeld voor 4-jarige kinderen die veel extra zorg nodig hebben. Door in de startklas onderwijs én zorg intensief met elkaar te verbinden, krijgen deze kinderen een kans om - na 1 jaar - door te stromen naar een reguliere basisschool. Zonder startklas werden deze kinderen vaak ...
Christian van den Brekel, Patty van der Aa
10 maart 2021
tib 2021 / nr 2
Checklist: Hoe bied je alle kinderen een kansrijke toekomst?
Hoe kun je de kansenongelijkheid voor kinderen op jullie school vergróten? Deze ‘omgekeerde vraag’ is een hulpmiddel om op een verrassende manier te kijken naar dit thema. Laat je collega’s zoveel mogelijk antwoorden bedenken op enkele van deze vragen.
Vivian van Alem
9 maart 2021
tib 2021 / nr 1
Interprofessioneel samenwerken met jeugdigen en ouders
Beleidsmedewerkers Jeugd van drie gemeenten, en jeugdhulpverleners en jeugd- en gezinscoaches geven aan dat de jeugdhulpverlening de laatste jaren ingrijpend is veranderd. Centraal staat de verschuiving van multidisciplinair naar interprofessioneel samenwerken. Het perspectief van de jeugdige en ...
Hans Schuman
25 januari 2021
tib 2021 / nr 1
Talentgedreven werken in het onderwijs
In navolging op het artikel ‘Samen sterker! De kracht van groepsarrangement Atlasklas’ (TIB 2020-4), zijn Els Pronk en Jorinde Jelles in gesprek gegaan over aspecten als veerkracht, kijken achter gedrag, versterken van binnenuit, talentinterviews, de ijsberg, de kring en ‘therapeuteren’. En over ...
Jorinde Jelles, Els Pronk
25 januari 2021
tib 2021 / nr 1
Vanuit de professionele dialoog op zoek naar 'het goede'
Dialoog komt van de Griekse woorden ‘dia’ (tussen) en ‘logos’ (woord, taal, rede). Een dialoog is idealiter een gesprek tussen twee of meer personen waarbij het échte luisteren centraal staat. Zeker in een professionele dialoog vraagt dat om het kunnen parkeren van onze eigen overtuigingen, verkl...
Wilma de Priëlle
25 januari 2021
tib 2020 / nr 5
Checklist: Hoe gaan we met elkaar in dialoog over goed onderwijs?
Vivian van Alem
3 november 2020
tib 2020 / nr 4
Checklist: Werken met de vertrouwensscan
Dian Fluijt
10 september 2020
tib 2020 / nr 4
Wet- en regelgeving
Sponsorconvenant 2020-2023

Wat? 

In februari 2020 heeft minister Slob een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het nieuwe sponsorconvenant 2020-2023. Het rapport van McKinsey 'Een verstevigd fundament' maakt duidelijk dat zowel het po als vo structureel middelen tekort komen om aan de gewenste internationale kwaliteit...

Jacques van den Born
10 september 2020
1...121314...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo