Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB-dossier 04-2025
TIB-dossier 03-2025
TIB-dossier 02-2025
TIB-dossier 01-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB 2025 nummer 1
2024
TIB-dossier 05-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 02-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2016 / nr 2
Checklist: 5 vuistregels voor goede teamcoaching
Robert Jansen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Dialooginstrument Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht Werken blijkt in de praktijk hét concept waarmee passend onderwijs van richting en inhoud kan worden voorzien. In de school vinden veel gesprekken plaats om het geboden onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In het SWV RSV Breda is r...
Tijn Nuyens
9 november 2019
tib - 2014 / nr 4
Checklist: Werk maken van versteviging basisondersteuning
Rian Janssen
8 november 2019
tib - 2015 / nr 2
Spelen werkt... Ook opbrengstgericht!
Door de komst van passend onderwijs wordt binnen veel scholen opbrengstgericht gewerkt. Kleuterjuffen willen graag ‘spelen’. Uit onderzoek blijkt dat opbrengstgericht werken en spelen prima samen kunnen gaan: als je spel inzet als didactisch hulmiddel, liggen de opbrengsten voor het oprapen. Dit ...
Yvonne van Oers-De Bruijn
8 november 2019
tib - 2013 / nr 3
Opbrengstgericht werken met kleuters is goed mogelijk en nog nodig
De afgelopen jaren is er in het basisonderwijs veel aandacht geweest voor de kleuterperiode. Speciaal voor de overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1. Het doel was om peuters met zo min mogelijk (taal-)achterstand naar het basisonderwijs te leiden. Dit heeft zeker geleid tot resultaat. Bij o...
Yvonne Leenders, School aan Zet
6 november 2019
tib - 2013 / nr 5
Nationaal onderzoek Intern Begeleider 2013
In september is door de TIB-redactie ‘Het nationaal onderzoek Intern Begeleiders 2013’ uitgezet. De vragen in het onderzoek richten zich op diverse feitelijke gegevens met betrekking tot de werksituatie van de IB’er, de inkleuring van haar takenpakket, haar werkbeleving en de wijze waarop gekeken...
Peter Laros
6 november 2019
tib - 2014 / nr 1
Excellent & Hoogbegaafdheid
Het beste halen uit de 20%, in potentie, beste leerlingen is nodig als Nederland bij de internationale top wil blijven horen en om alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Daarom is het essentieel inzicht te hebben in de wijze waarop talent zich ontwikkelt. Staatssecretaris Sander Dekker hee...
Chrissy van der Vliet, School aan Zet
6 november 2019
tib - 2012 / nr 5
De IB'er onderzoekt de 'zachte data'
In eerdere artikelen hebben we aandacht geschonken aan de specifieke rol van de IB’er als onderzoeker bij opbrengstgericht werken en het analyseren van de harde gegevens van het LOVS. Nu gaan we nader in op de analyse van de ‘zachte data’: enerzijds gedragingen van leerlingen zoals samenwerken, l...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib - 2012 / nr 5
Checklist: Gedrag en leren
5 november 2019
tib - 2013 / nr 2
Checklist: Opbrengstgericht werken met jonge kinderen
5 november 2019
tib - 2011 / nr 1
Opbrengstgericht werken, hoe doe je dat?
De politiek eist van basisscholen dat ze opbrengstgericht gaan werken. Over werkdrukverhoging voor leerkrachten en prestatiedruk voor leerlingen gesproken! Of is OGW juist een enorme kans? Kan het ervoor zorgen dat de kinderen maximaal worden toegerust voor hun vervolgopleiding en ze meer zelfver...
Gerard Regeling
29 oktober 2019
tib - 2023 / nr 4
TIB Tips
Peter Laros, Mieke Michiels
5 september 2023
tib - 2023 / nr 3
Bestaat destructief leiderschap en wat zijn de effecten?

In de dagelijkse praktijk en in managementliteratuur komen we vaak constructief en/of verbindend leiderschap tegen. Toch is daar niet altijd sprake van. Er zijn ook negatieve, donkere kanten te onderkennen wanneer het over leiderschap gaat. Joost Kampen (2023) omschrijft destructief leiderschap a...

Thieu Dollevoet
23 mei 2023
tib - 2023 / nr 2
"Don't back, talk back"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
14 maart 2023
tib - 2023 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros
14 maart 2023
tib - 2023 / nr 1
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"

Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...

Walter van de Calseyde
10 januari 2023
tib - 2022 / nr 5
Wet- en Regelgeving
Bijgestelde onderzoekskaders inspectie

Wat?

De ministers van onderwijs, Wiersma en Dijkgraaf, hebben de bijgestelde onderzoekskaders vastgesteld voor het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs.

Jacques van den Born
31 oktober 2022
tib - 2022 / nr 4
Al eens gehoord van een schrijftolk?

Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...

Mieke Michiels
5 september 2022
tib - 2022 / nr 4
Wet- en regelgeving
Verbetering aanvraagproces afwijking van onderwijstijd

Wat? 

In juni 2022 heeft de inspectie in haar nieuwsbrief een verbetering van het aanvraagproces afwijking onderwijstijd vermeld.

Jacques van den Born
5 september 2022
tib - 2022 / nr 2
Maak van kinderen met een lage sociaal-economische status goede bergbeklimmers

Auteur, programmamaker en docent Karim Amghar is zowel persoonlijk als professioneel sterk betrokken bij het thema kansen(on)gelijkheid. Zowel thuis, op de werkvloer als tot op het ministerie. “Kansenongelijkheid gaat over het niet kunnen behalen van je volle potentie in ons huidige onderwijssyst...

Karim Amghar, Walter van de Calseyde
8 maart 2022
tib - 2022 / nr 2
Nieuw protocol dyslexie diagnose en behandeling: van eed naar ed

Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...

Evelien Krikhaar
8 maart 2022
tib - 2021 / nr 4
Investeer in de leerkracht voor duurzame verbetering van onderwijskwaliteit
Het is de afgelopen maanden veel voorbijgekomen: de opgelopen achterstanden en ongelijkheid in het onderwijs. Sinds corona staan deze thema’s extra in de spotlight. Er worden inhaal- en ondersteuningsprogramma’s opgezet om de leervertraging op de kernvakken zo snel mogelijk in te halen, zoals het...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
13 september 2021
tib - 2021 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Welke stimulansen zijn effectief om kennisdeling en kennisbenutting binnen professionele netw...

Dian Fluijt
13 september 2021
tib - 2021 / nr 3
Checklist: Ruimte krijgen vanuit de grenzen die je trekt
Waar kijk je naar? Hoe baken je af? Hoe creëer je professioneel de ruimte om je arbeid vorm te geven op de manier die passend is bij je ‘droombaan’. Check de onderstaande aspecten en ontdek waar je staat en waar je kunt staan!
Peter Laros
17 mei 2021
1...111213...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo