Meest gelezen
Vorige nummers
2025
									TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
								
							
								 2024
								TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
									TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
								
							
								 2023
								TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
									TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
								
							
								 2022
								
							
								 2021
								
							
							
							 MeerMinder
						TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2016 / nr 1
    Zomerkinderen
    
    
        Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
    
    
    Bert Groeneweg
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
    Hoor wie klopt daar? Kinderen!
    
    
        Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
    
    
    Stephan Schellens
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
    Mediëren van cognitieve functies
    
    
        Kinderen worden op school op allerlei terreinen uitgedaagd: cognitief, sociaal, motorisch, emotioneel, affectief, communicatief. Voor elk ontwikkelingsgebied zijn er onderwijsmethoden en begeleidingsprogramma’s beschikbaar. Wat als deze hulpmiddelen onvoldoende resultaat opleveren? Wat als je mer...
    
    
    Emiel van Doorn, Floor van Loo
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
    Checklist: Expertise-diversiteit
    
    
        
    
    
    Peter Laros
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
    "Goed samenwerken is een vak"
    
    
        Professioneel samenwerken met de omgeving aan de ontwikkelingskansen van leerlingen lijkt vanzelfsprekend. Maar alleen al dat ‘samenwerken’ is bepaald niet aangeboren, weet Jacqueline van Swet uit lange ervaring. “Zowel in mijn eigen praktijk als klinisch-psycholoog/orthopedagoog en als lector me...
    
    
    Jacqueline van Swet
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
    Het verhaal achter de 'foto'
    
    
        Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
    
    
    Ad Koppen
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
    Onderwijs aan nieuwkomers
    
    
        Eind vorig jaar heeft de Gemeente Nieuwegein het besluit genomen om leerlingen in de basisschoolleeftijd met een vluchtelingenachtergrond eerst op een centrale locatie onderwijs aan te bieden. Het Taalatelier van expertisecentrum de Evenaar verzorgt dit onderwijs. De leerlingen krijgen in tien sc...
    
    
    Marianne Bookelmann
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
    Leraar en gepest op Facebook, wat nu?
    
    
        Volgens Brits onderzoek zijn leraren de afgelopen twee jaar in toenemende mate gepest via sociale media. Zestig procent van de Britse leraren had er in 2015 mee te maken. Vooral Facebook en mail zijn grote boosdoeners. Bovendien gaat het niet alleen maar om beledigende leerlingen, maar de bericht...
    
    
    Guus Beenhakker
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
    Checklist: Samenwerken in en om je school
    
    
        
    
    
    Peter Laros
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
    Checklist: Kinderen van nieuwkomers
    
    
        
    
    
    Bert Groeneweg
    9 november 2019
tib - 2014 / nr 4
    "Delen is het nieuwe hebben"
    
    
        Stichting Eduquaat in Weert heeft voor haar zeven basisscholen de leerlingenzorg zo georganiseerd, dat de verschillende kwaliteiten van allerlei medewerkers zijn gemobiliseerd om deze optimaal in te zetten. Daartoe is bovenschools een Intern Ondersteuningsteam (IOT) ingericht. Dit kernteam wordt ...
    
    
    Frank Koolen, Gemma Marechal, Nellie Stultiens
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 4
    Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
    
    
        Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
    
    
    Bert Groeneweg
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 4
    Leren met en van elkaar op de werkplek
    
    
        Leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, maar ze leren en ontwikkelen zich vooral door het uitvoeren van het werk zelf op school. Dagelijks voeren ze ongemerkt leeractiviteiten uit. Een praatje bij de koffie over een leerling, een les voorbereiden, toetsen nakijken en beoordelen. Echter deze...
    
    
    Martine Brunt-Van Leeuwen
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 4
    Basisschool moet zich bewijzen aan oders
    
    
        De Wet Passend Onderwijs legt veel nadruk op de betrokkenheid van ouders, vooral in relatie tot de zorgplicht. Vanuit verschillende hoeken is nadrukkelijk over onderwijskwaliteit en ondersteuningsmogelijkheden gecommuniceerd. Aan de hand van een onderzoek zijn we nagegaan of de afgelopen periode ...
    
    
    Jacques van den Born, Erik van de Wiel
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 4
    Checklist: De toekomstige positionering van de IB'er
    
    
        
    
    
    Jacques van den Born
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
    Werken aan toekomstgericht onderwijs
    
    
        In de school als lerende organisatie hebben schoolleiding en team een gezamenlijke visie. Het team draagt bij aan het vormgeven van de koers van de school en weet wat er van hen individueel wordt verwacht. Er heerst een collectieve overtuiging om op die manier het verschil te kunnen maken voor le...
    
    
     School aan Zet
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
    Misverstanden in de klas
    
    
        Tijdens communicatie tussen leerkracht en leerlingen ontstaan regelmatig misverstanden, grappige of meer nadelige. Sommige merken we direct op doordat de leerling, in onze ogen, onverwacht reageert. Bij andere misverstanden merken we pas later dat onze communicatie andere gevolgen blijkt te hebbe...
    
    
    Andra Koolhof, Marianne Soeters
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
    Eerste bevindingen Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders 2014
    
    
        Dit is het tweede jaar dat TIB de uitvoeringspraktijk en werkomstandigheden van IB’ers heeft laten onderzoeken. In dit artikel presenteren we de eerste bevindingen. Bij de start van de invoering van passend onderwijs blijken de uitvoeringscondities verre van optimaal en worden diverse belangrijke...
    
    
    Paolo van der Steenhoven, Dolf van Veen
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
    Checklist: Een schoolbrede aanpak
    
    
        
    
    
    Jos J. Louwe
    8 november 2019
tib - 2014 / nr 5
    Checklist: Skills voor de 21e eeuw
    
    
        
    
    
    Robert Jansen
    8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
    Passend onderwijs biedt ruimte aan professionals
    
    
        Sinds dit schooljaar is passend onderwijs ingevoerd. Dat betekent niet dat scholen ineens enorm veranderd zijn. Toch biedt passend onderwijs kansen aan IB’ers om meer initiatief te nemen en betere ondersteuning voor leerlingen te organiseren. Waar liggen die kansen, en hoe kun je ze benutten?
    
    
    Thieu van Hintum
    8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
    Van intern begeleider naar integratiebegeleider?
    
    
        “Dag, ik ben Connie. Dit jaar heb ik de opleiding Specialist Integratie Begeleider succesvol afgerond. Bij de invoering van ‘Passend Onderwijs’, inmiddels alweer zo’n vijf jaar geleden, was ik intern begeleider. Maar mijn taken werden steeds meer door de leerkrachten zelf ingevuld, zodat mijn taa...
    
    
    Dian Fluijt
    8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
    Leren zichtbaar maken
    
    
        Op vrijdag 14 november 2014 was het congres ‘Visible Learning Plus’ in Utrecht. De befaamde professor John Hattie was daarbij aanwezig om onder andere zijn laatste boek ‘Visible learning’ (‘Leren zichtbaar maken’) nader toe te lichten. Zijn kernboodschap voor leerkrachten en IB’er is helder: Weet...
    
    
    Marianne den Otter
    8 november 2019
tib - 2015 / nr 1
    Checklist: Anders organiseren
    
    
        
    
    
    Jacques van den Born
    8 november 2019
                        
                    