Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2016 / nr 5
Teamontwikkeling met het 'Team-Ankerportret'
We vinden het vanzelfsprekend dat we leerlingen volgen in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk ons onderwijs daarop afstemmen. Aan de andere kant besteden we weinig aandacht aan ‘regulier teamonderhoud’ van de leraren die deze lessen verzorgen. Bijna elke school organiseert professionaliseringsdag...
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Checklist: Teamontwikkeling met het Team-Ankerportret
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Checklist: Handelingsverlegen of iets anders?
Andra Koolhof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Op weg naar een toekomst met kansen
Nederland telt jaarlijks veel leerplichtige leerlingen die langdurig verzuimen of thuiszitten, en niet het passende onderwijs krijgen dat zij zo hard nodig hebben. Vroegtijdige signalering, een goede verzuimregistratie en het adequaat oppakken van (dreigend) thuiszitten zijn noodzakelijke voorwaa...
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
"Als je verzuim serieus neemt, ben je vooral preventief bezig"
Binnen een straal van 5 kilometer vind je al verschillende scholen met een behoorlijk diverse leerlingenpopulatie. Gek genoeg bestaat er weinig verschil in de aanpak van (dreigende) verzuimers en thuisblijvers tussen een overwegend multiculturele basisschool in een ‘kansenwijk’ en een hoofdzakeli...
Rob van Gils, Erna Nederlof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Studiereis Finland
Een studiereis is natuurlijk een mooie ervaring, maar is het ook zinvol voor de praktijk eenmaal weer thuis? In maart 2016 maakte ik met IB’ers en directeuren van elf scholen een studiereis naar Rovaniemi op de poolcirkel.
Monika Kersten
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Een andere blik op wandelgangen
Wandelgangen, wie kent ze niet? In elke school zijn er verscheidene. We associëren het woord vaak met iets negatiefs. In dit artikel kijken we er wat breder naar. Eerst staan we stil bij de meer gangbare,negatieve blik en daarna verkennen we het nut van wandelgangen, want ze hebben zeker ook een ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Aanpak thuiszitters
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Programmeren heeft de toekomst
Programmeren gaat de komende periode een grotere rol innemen in het maatschappelijke leven. Waar de afgelopen decennia typecursussen tot algemeen goed geworden zijn in het onderwijs, gaan steeds meer scholen zich nu storten op programmeerlessen voor hun leerlingen. Naar verwachting zullen deze le...
Guus Beenhakker
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Gekke kinderen zijn anders gewoon
Een reclame van nootjesfabrikant Duyvis toonde ooit het controlewerk van de afdeling kwaliteitsgarantie. De nootjes konden in twee categorieën vallen: oké of niet oké. Nootjes die niet oké bevonden werden, voldeden niet aan de norm en hoorden er niet meer bij. In het onderwijs is ook zo’n proces...
Ivo Mijland
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Het onmogelijke mogelijk maken
De film Yo Tambien gaat over Pablo Pineda, de eerste Spanjaard met het syndroom van Down die een academische graad haalde en daarna beleidsmedewerker werd op het ministerie van Sociale Zaken. Alleen door dit onmogelijke voor mogelijk te houden, heeft zijn moeder, zelf onderwijzeres, hem vanaf het...
Hans van Dijck, Liny Toenders
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Checklist: Doe niet minder, maar ook niet meer dan nodig is
Andra Koolhof
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
"Scholen moeten helder zijn over wat ze wel en niet kunnen aanbieden"
Met de invoering van passend onderwijs is er veel aandacht voor de positionering van ouders bij de aanmelding van hun kind en in het tr aject van de toewijzing van extra ondersteuning. In geval van serieuze meningsverschillen kunnen die worden voorgelegd aan de Landelijke Geschillen Commissie Pas...
Janet Ranke
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Nieuwe wet noopt scholen tot aanpassingen privacy
Op 25 mei 2018 wordt de bestaande regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens vervangen en treedt de nieuwe Europese privacywetgeving in werking. Het gaat om de zogenaamde Algemene verordening Gegevensbescherming (AvG). Scholen die veel digitaal doen, van lesgeven tot leerlingenadmin...
Guus Beenhakker
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Checklist: Effectief ondersteuningsteam
Rian Janssen
15 november 2019
tib 2016 / nr 1
Weg met de doorlopende leerlijnen?!
Veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs steeds weer in de belangstelling staat. Deze wijzigingen vragen om afstemming op inhoud, procedures en op een nauwere samenwerking om voor leerlingen een doorlopende leerlijn of...
Frank Hessels
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
"De samenwerking tussen PO en VO loopt goed bij ons. Maar het kan nog veel beter."
Al decennia streven we naar een doorlopende leerweg van leerlingen bij de overgang van PO naar VO. De een roept dat we daar fors in moeten investeren en de ander zegt dat de culturen en onderwijskundige uitgangspunten van de beide systemen zoveel van elkaar verschillen dat deze doorlopende leerwe...
Yvette van Hoof
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Zomerkinderen
Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Hoor wie klopt daar? Kinderen!
Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
Stephan Schellens
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Mediëren van cognitieve functies
Kinderen worden op school op allerlei terreinen uitgedaagd: cognitief, sociaal, motorisch, emotioneel, affectief, communicatief. Voor elk ontwikkelingsgebied zijn er onderwijsmethoden en begeleidingsprogramma’s beschikbaar. Wat als deze hulpmiddelen onvoldoende resultaat opleveren? Wat als je mer...
Emiel van Doorn, Floor van Loo
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Expertise-diversiteit
Peter Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
De IB'er heeft de regie
Naar school gaan is vanzelfsprekend in het leven van ieder kind en op school wordt systematisch en professioneel gewerkt aan optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling. Zeker voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben, is samenwerken tussen school en omgeving daarbij noodzakelijk. ...
Fontys OSO Tilburg
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
"Goed samenwerken is een vak"
Professioneel samenwerken met de omgeving aan de ontwikkelingskansen van leerlingen lijkt vanzelfsprekend. Maar alleen al dat ‘samenwerken’ is bepaald niet aangeboren, weet Jacqueline van Swet uit lange ervaring. “Zowel in mijn eigen praktijk als klinisch-psycholoog/orthopedagoog en als lector me...
Jacqueline van Swet
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
1...232425...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo