Meest gelezen
Vorige nummers
2025
									TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
								
							
								 2024
								TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
									TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
								
							
								 2023
								TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
									TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
								
							
								 2022
								
							
								 2021
								
							
							
							 MeerMinder
						TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2018 / nr 2
    Samen op school in de praktijk
    
    
        Onderwijs en jeugdhulp zijn twee verschillende werelden met eigen regels, financiering, einddoelen en professionele activiteiten. Maar met een gemeenschappelijk kenmerk: ze gaan allebei over het veilig doen opgroeien en ontwikkelen van kinderen. En daarmee ligt samenwerking voor de hand. Alleen, ...
    
    
    Dorien Graas
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 2
    Blockchain: handig in de toekomst?
    
    
        Blockchain, vrij vertaald ‘blokkenketen’, klinkt abstract en dat is het ook nog wel. Het is een technologie om informatie online op te slaan, te delen en te verwerken. Het systeem heeft sinds 2009 een voorzichtig bestaan opgebouwd en is vooral bekend als de achterliggende technologie van de onlin...
    
    
    Guus Beenhakker
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 2
    Preventie en curatie van cyberpesten
    
    
        De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in omgangsnormen. Voor kinderen die nu op de basisschool zitten, is hun leven online net zo belangrijk is als hun leven offline. Naast vele inspirerende mogelijkheden vormt de interactie op sociale media echter ook een...
    
    
    Jolijn Kester
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 2
    Checklist: Samenwerken op school
    
    
        
    
    
    Loek Heida
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 2
    Checklist: RAP met RET
    
    
        
    
    
    Peter Laros
    17 november 2019
tib - 2016 / nr 4
    Snappet zet de IB'er in haar kracht
    
    
        Snappet is een onderwijsplatform dat zich richt op de kernvakken in de klas. Via tablets maken de leerlingen adaptieve opdrachten, die dus afgestemd zijn op het niveau van de specifieke leerling. De leerkracht en de IB’er kunnen via een eenvoudige, maar volledige rapportage precies zien op welke ...
    
    
    Guus Beenhakker
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
    Checklist: Samen werken aan samenwerken met ouders
    
    
        
    
    
    Peter Laros
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
    Checklist: Wat speelt een rol bij innovaties in het onderwijs?
    
    
        
    
    
    Bert Groeneweg
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 5
    Teamontwikkeling met het 'Team-Ankerportret'
    
    
        We vinden het vanzelfsprekend dat we leerlingen volgen in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk ons onderwijs daarop afstemmen. Aan de andere kant besteden we weinig aandacht aan ‘regulier teamonderhoud’ van de leraren die deze lessen verzorgen. Bijna elke school organiseert professionaliseringsdag...
    
    
    Dian Fluijt
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 5
    Checklist: Teamontwikkeling met het Team-Ankerportret
    
    
        
    
    
    Dian Fluijt
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 5
    Checklist: Handelingsverlegen of iets anders?
    
    
        
    
    
    Andra Koolhof
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
    Op weg naar een toekomst met kansen
    
    
        Nederland telt jaarlijks veel leerplichtige leerlingen die langdurig verzuimen of thuiszitten, en niet het passende onderwijs krijgen dat zij zo hard nodig hebben. Vroegtijdige signalering, een goede verzuimregistratie en het adequaat oppakken van (dreigend) thuiszitten zijn noodzakelijke voorwaa...
    
    
    Harry Hageman, Jos van der Horst
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
    "Als je verzuim serieus neemt, ben je vooral preventief bezig"
    
    
        Binnen een straal van 5 kilometer vind je al verschillende scholen met een behoorlijk diverse leerlingenpopulatie. Gek genoeg bestaat er weinig verschil in de aanpak van (dreigende) verzuimers en thuisblijvers tussen een overwegend multiculturele basisschool in een ‘kansenwijk’ en een hoofdzakeli...
    
    
    Rob van Gils, Erna Nederlof
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
    Studiereis Finland
    
    
        Een studiereis is natuurlijk een mooie ervaring, maar is het ook zinvol voor de praktijk eenmaal weer thuis? In maart 2016 maakte ik met IB’ers en directeuren van elf scholen een studiereis naar Rovaniemi op de poolcirkel.
    
    
    Monika Kersten
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
    Een andere blik op wandelgangen
    
    
        Wandelgangen, wie kent ze niet? In elke school zijn er verscheidene. We associëren het woord vaak met iets negatiefs. In dit artikel kijken we er wat breder naar. Eerst staan we stil bij de meer gangbare,negatieve blik en daarna verkennen we het nut van wandelgangen, want ze hebben zeker ook een ...
    
    
    Andra Koolhof, Marianne Soeters
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 1
    Checklist: Aanpak thuiszitters
    
    
        
    
    
    Harry Hageman, Jos van der Horst
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
    Programmeren heeft de toekomst
    
    
        Programmeren gaat de komende periode een grotere rol innemen in het maatschappelijke leven. Waar de afgelopen decennia typecursussen tot algemeen goed geworden zijn in het onderwijs, gaan steeds meer scholen zich nu storten op programmeerlessen voor hun leerlingen. Naar verwachting zullen deze le...
    
    
    Guus Beenhakker
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
    Gekke kinderen zijn anders gewoon
    
    
        Een reclame van nootjesfabrikant Duyvis toonde ooit het controlewerk van de afdeling kwaliteitsgarantie. De nootjes konden in twee categorieën vallen: oké of niet oké. Nootjes die niet oké bevonden werden, voldeden niet aan de norm en hoorden er niet meer bij.
In het onderwijs is ook zo’n proces...
    
    
    Ivo Mijland
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
    Het onmogelijke mogelijk maken
    
    
        De film Yo Tambien gaat over Pablo Pineda, de eerste Spanjaard met het syndroom van Down die een academische graad haalde en daarna beleidsmedewerker werd op het ministerie van Sociale Zaken. Alleen door dit onmogelijke voor mogelijk te houden, heeft zijn moeder, zelf onderwijzeres, hem vanaf het...
    
    
    Hans van Dijck, Liny Toenders
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 2
    Checklist: Doe niet minder, maar ook niet meer dan nodig is
    
    
        
    
    
    Andra Koolhof
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 3
    "Scholen moeten helder zijn over wat ze wel en niet kunnen aanbieden"
    
    
        Met de invoering van passend onderwijs is er veel aandacht voor de positionering van ouders bij de aanmelding van hun kind en in het tr aject van de toewijzing van extra ondersteuning. In geval van serieuze meningsverschillen kunnen die worden voorgelegd aan de Landelijke Geschillen Commissie Pas...
    
    
    Janet Ranke
    15 november 2019
tib - 2017 / nr 3
    Nieuwe wet noopt scholen tot aanpassingen privacy
    
    
        Op 25 mei 2018 wordt de bestaande regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens vervangen en treedt de nieuwe Europese privacywetgeving in werking. Het gaat om de zogenaamde Algemene verordening Gegevensbescherming (AvG).
Scholen die veel digitaal doen, van lesgeven tot leerlingenadmin...
    
    
    Guus Beenhakker
    15 november 2019
tib - 2016 / nr 1
    Weg met de doorlopende leerlijnen?!
    
    
        Veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs steeds weer in de belangstelling staat. Deze wijzigingen vragen om afstemming op inhoud, procedures en op een nauwere samenwerking om voor leerlingen een doorlopende leerlijn of...
    
    
    Frank Hessels
    9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
    "De samenwerking tussen PO en VO loopt goed bij ons. Maar het kan nog veel beter."
    
    
        Al decennia streven we naar een doorlopende leerweg van leerlingen bij de overgang van PO naar VO. De een roept dat we daar fors in moeten investeren en de ander zegt dat de culturen en onderwijskundige uitgangspunten van de beide systemen zoveel van elkaar verschillen dat deze doorlopende leerwe...
    
    
    Yvette van Hoof
    9 november 2019
                        
                    