Meest gelezen
Vorige nummers
2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2016 / nr 1
Zomerkinderen
Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Hoor wie klopt daar? Kinderen!
Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
Stephan Schellens
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Mediëren van cognitieve functies
Kinderen worden op school op allerlei terreinen uitgedaagd: cognitief, sociaal, motorisch, emotioneel, affectief, communicatief. Voor elk ontwikkelingsgebied zijn er onderwijsmethoden en begeleidingsprogramma’s beschikbaar. Wat als deze hulpmiddelen onvoldoende resultaat opleveren? Wat als je mer...
Emiel van Doorn, Floor van Loo
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Expertise-diversiteit
Peter Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
De IB'er heeft de regie
Naar school gaan is vanzelfsprekend in het leven van ieder kind en op school wordt systematisch en professioneel gewerkt aan optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling. Zeker voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben, is samenwerken tussen school en omgeving daarbij noodzakelijk. ...
Fontys OSO Tilburg
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
"Goed samenwerken is een vak"
Professioneel samenwerken met de omgeving aan de ontwikkelingskansen van leerlingen lijkt vanzelfsprekend. Maar alleen al dat ‘samenwerken’ is bepaald niet aangeboren, weet Jacqueline van Swet uit lange ervaring. “Zowel in mijn eigen praktijk als klinisch-psycholoog/orthopedagoog en als lector me...
Jacqueline van Swet
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Onderwijs aan nieuwkomers
Eind vorig jaar heeft de Gemeente Nieuwegein het besluit genomen om leerlingen in de basisschoolleeftijd met een vluchtelingenachtergrond eerst op een centrale locatie onderwijs aan te bieden. Het Taalatelier van expertisecentrum de Evenaar verzorgt dit onderwijs. De leerlingen krijgen in tien sc...
Marianne Bookelmann
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Leraar en gepest op Facebook, wat nu?
Volgens Brits onderzoek zijn leraren de afgelopen twee jaar in toenemende mate gepest via sociale media. Zestig procent van de Britse leraren had er in 2015 mee te maken. Vooral Facebook en mail zijn grote boosdoeners. Bovendien gaat het niet alleen maar om beledigende leerlingen, maar de bericht...
Guus Beenhakker
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Checklist: Samenwerken in en om je school
Peter Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Checklist: Kinderen van nieuwkomers
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak
of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
"Delen is het nieuwe hebben"
Stichting Eduquaat in Weert heeft voor haar zeven basisscholen de leerlingenzorg zo georganiseerd, dat de verschillende kwaliteiten van allerlei medewerkers zijn gemobiliseerd om deze optimaal in te zetten. Daartoe is bovenschools een Intern Ondersteuningsteam (IOT) ingericht. Dit kernteam wordt ...
Frank Koolen, Gemma Marechal, Nellie Stultiens
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Leren met en van elkaar op de werkplek
Leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, maar ze leren en ontwikkelen zich vooral door het uitvoeren van het werk zelf op school. Dagelijks voeren ze ongemerkt leeractiviteiten uit. Een praatje bij de koffie over een leerling, een les voorbereiden, toetsen nakijken en beoordelen. Echter deze...
Martine Brunt-Van Leeuwen
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Basisschool moet zich bewijzen aan oders
De Wet Passend Onderwijs legt veel nadruk op de betrokkenheid van ouders, vooral in relatie tot de zorgplicht. Vanuit verschillende hoeken is nadrukkelijk over onderwijskwaliteit en ondersteuningsmogelijkheden gecommuniceerd. Aan de hand van een onderzoek zijn we nagegaan of de afgelopen periode ...
Jacques van den Born, Erik van de Wiel
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Checklist: De toekomstige positionering van de IB'er
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Werken aan toekomstgericht onderwijs
In de school als lerende organisatie hebben schoolleiding en team een gezamenlijke visie. Het team draagt bij aan het vormgeven van de koers van de school en weet wat er van hen individueel wordt verwacht. Er heerst een collectieve overtuiging om op die manier het verschil te kunnen maken voor le...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Misverstanden in de klas
Tijdens communicatie tussen leerkracht en leerlingen ontstaan regelmatig misverstanden, grappige of meer nadelige. Sommige merken we direct op doordat de leerling, in onze ogen, onverwacht reageert. Bij andere misverstanden merken we pas later dat onze communicatie andere gevolgen blijkt te hebbe...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Eerste bevindingen Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders 2014
Dit is het tweede jaar dat TIB de uitvoeringspraktijk en werkomstandigheden van IB’ers heeft laten onderzoeken. In dit artikel presenteren we de eerste bevindingen. Bij de start van de invoering van passend onderwijs blijken de uitvoeringscondities verre van optimaal en worden diverse belangrijke...
Paolo van der Steenhoven, Dolf van Veen
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Een schoolbrede aanpak
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Skills voor de 21e eeuw
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Passend onderwijs biedt ruimte aan professionals
Sinds dit schooljaar is passend onderwijs ingevoerd. Dat betekent niet dat scholen ineens enorm veranderd zijn. Toch biedt passend onderwijs kansen aan IB’ers om meer initiatief te nemen en betere ondersteuning voor leerlingen te organiseren. Waar liggen die kansen, en hoe kun je ze benutten?
Thieu van Hintum
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019