Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 2
Wet- en Regelgeving
Regels toelatingsbeleid en toegankelijkheid

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat. 

Jacques van den Born
27 maart 2024
tib 2024 / nr 2
Hoge en positieve verwachtingen:
een kwestie van goede bedoelingen?

Er is een groeiende erkenning bij onderwijsprofessionals over het belang van hoge verwachtingen. Maar wat houden hoge verwachtingen precies in? Hoe belangrijk is het werken aan het bewustzijn van leerkrachten in dit proces en wat leren we van scholen die hier de afgelopen jaren doelgerichte stapp...

Redwane Bouttaouane
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
‘Bij hoge verwachtingen gaat het niet om een stappenplan,
maar om de juiste cultuur van gelijke kansen’

Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...

Walter van de Calseyde
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Aan de slag met een cultuur van gelijke kansen

In het onderwijs proberen we zo goed mogelijk af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Vanuit goede bedoelingen hanteren leraren, vaak onbewust, ook subjectieve criteria die van invloed zijn op de verwachtingen die zij van leerlingen koesteren. Deze verwachtingen beïnvloeden ...

Jacques van den Born
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Veroordeelloos

‘Wil jij heel even dit oranje glitterhoedje opzetten en vijf minuten na de start van mijn lezing naar binnen lopen en plaatsnemen ergens middenin de zaal?’ Een beetje overrompeld en toch ook wel nieuwsgierig zeg ik ja (want ik heb het talent van de jazegger … heel handig) en pak het hoedje aan. B...

Jorinde Jelles
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Hoge positieve verwachtingen
TIB 2024-2
Maaike van Hal
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Waarderende onderzoekende klassenbezoeken

Als je door een bos loopt en je kijkt naar boven, dan zie je hoe er tussen de boomtoppen ruimte is; de kruinen raken elkaar niet. Dat is geen toeval: bomen geven elkaar ruimte zodat elke boom voldoende zonlicht en zuurstof kan opnemen. De bedoeling van waarderende onderzoekende klassenbezoeken is...

Simone van Dijk
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Werk doelgericht met niveauverschillen

Omgaan met niveauverschillen wordt door leerkrachten en IB’ers als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Dit vraagt dan ook veel van het vakmanschap van de leerkracht. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te realiseren. Doelgericht werken kan hierbij...

Marcel Peters, Nicolette Simons
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is bekend over genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan op de ontwikkeling van jongens en meisjes?

Marald Mens
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Ondersteuningsteam 4-...
Een grote plus

Word jij als intern begeleider ook zo blij van een preventieve samenwerking met betrokkenen van de voorschool, zodat kleuters optimaal kunnen starten op jouw basisschool? In regio De Kempen werd daarom een ondersteuningsteam 4- opgericht: kinderen vanaf 2,5 jaar worden – als er specifieke vragen ...

Margo Meulenbroeks, Kim Dickens
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros, Anneke Luijten
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
Neuromyten in het onderwijs:
een uitdaging!

Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het...

Esther Monfils, Marald Mens
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
"De leerkracht is altijd de sleutel!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

27 maart 2024
tib 2024 / nr 2024 02
TIB Dossier - Het waarderingskader als hulpmiddel in de schoolontwikkeling

Als je het hebt over onderwijs, dan heb je het over leerlingen. Het antwoord op de vraag wat goed onderwijs is, hangt dus ook samen met de vraag welke leerlingen jij op school hebt. Onderzoeken rond hoge verwachtingen laten steeds weer zien dat het voor mensen best moeilijk is om kinderen te zien...

Jelle Admiraal, Emile Joosse
18 maart 2024
tib 2024 / nr 1
Wet- en Regelgeving
Regels toelatingsbeleid en toegankelijkheid

Wat?

Voor het Kerstreces 2023 heeft de demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op de motie van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, de definitieve subsidieregeling voor brugfunctionarissen gepubliceerd.

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Inclusief onderwijs: houd focus op het woordje ‘onderwijs’

‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...

Bert Wienen
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
‘Maak meer werk van preventie’

Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’

Winnifred Jelier
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Inclusief onderwijs

Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Gratis label voor iedereen!

“Dove kwartel!”, zei de juf van groep 6 tegen mij. Ik was al drie pagina's verder, volledig ondergedompeld in het verhaal en hoorde niets meer van de leesbeurt van Rikkie, noch de strenge woorden van de juf. Mijn eerste label en ik was pas 10. De meester uit groep 7 had al snel door dat ik tien k...

Peter Laros
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Visual Pedagogische relatie
TIB 2024-1
Maaike van Hal
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Op weg naar een lerende organisatie: hoe draag jij daaraan bij?

Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...

Anje Ros, Henderijn Heldens, Linda van den Bergh
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Onwetendheid leidt tot wijsheid

In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.

Astrid Lindenburg
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?

Marald Mens
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Geïntegreerd burgerschapsonderwijs: hoe breng je dat in beeld?

Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...

Stefanie Marrivee
6 februari 2024
12345...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo