Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 4
Het inzetten van AI is mensenwerk

Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.

Anneke Luijten
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
AI en IB: vriend of vijand?

Laten we eerlijk zijn: als intern begeleider in het onderwijs lijkt je takenlijst soms meer op een boodschappenlijst voor een groot familiefeest. Groepsbesprekingen, oudergesprekken, klassenbezoeken, overleggen met ouders, rapportages invullen – het houdt nooit op. En nu komt daar ineens kunstmat...

Jorinde Jelles
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
De leerkracht en AI
TIB 2024-4
Maaike van Hal
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Uitstroom van leerkrachten voorkomen met co-teaching

De uitstroom van leerkrachten uit het onderwijs voorkomen met co-teaching ... Hoe dan, want voor co-teaching heb je toch juist meer leerkrachten nodig? Dat klopt, maar als we nú beter luisteren naar de behoeften van leerkrachten en durven te investeren in co-teaching, kunnen we wellicht een verde...

Dian Fluijt
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Sensitief handelen maakt het verschil!

De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...

Evelien Keppel
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag:

Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?

Marald Mens
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
TIB Tips
Peter Laros, Ariane van Dijk
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
VOOR-voor-koor-door: een leesinterventie die werkt!

Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...

Audrey Machielsen
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Chronische stress en trauma beter begrepen

De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
"Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 september 2024
tib 2024 / nr 3
Wet-en Regelgeving
Digitaal afstandsonderwijs

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs ziet digitaal afstandsonderwijs als onderdeel van een maatwerkoplossing voor leerlingen die tijdelijk niet of volledig niet naar school kunnen.

Jacques van den Born
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Hoe werkt leren eigenlijk?

Leerkrachtprofessionalisering en sturen op leskwaliteit worden steeds belangrijkere onderdelen van het takenpakket van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Om samen met een leerkracht goed te kunnen reflecteren op onderwijs, is het belangrijk te begrijpen hoe leerlingen leren én wat di...

Michel Freriks
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
‘Verbeteren doe je in stapjes’

Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."

Jan van den Akker, Ankie Lok
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Hoe leren werkt: samen verbeteren van onderwijskwaliteit

Op verschillende niveaus sturen we op verbetering van de onderwijskwaliteit. Enerzijds heeft dit betrekking op het niveau van het curriculum – het opstellen van een goed leerplan – en anderzijds op het niveau van de vertaling van dit leerplan naar de praktijk in de klas. Door de opbrengsten van h...

Jacques van den Born
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Mag ik ook extrinsiek gemotiveerd zijn?

Als ik terugkijk op mijn basisschooltijd, dan vind ik een verrassende 'motivatielijn'. Als kleuter was ik verliefd op juffrouw Ans. Ik liep met plezier elke dag de klas in. Geen spelletje was me teveel. En ik prikte erop los. Ik wilde haar gewoon zien en soms knuffelen. Het lezen startte met mene...

Peter Laros
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Wij weten hoe leren werkt!
TIB 2024-3
Maaike van Hal
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Storytelling laat data spreken

In het onderwijs verzamelen we veel informatie, zonder ons altijd af te vragen of al die data ook nuttig zijn. Op welke manier heeft het gebruik van kwalitatieve data echt zin om het onderwijs te verbeteren? Storytelling en datavisualisatie helpen om op basis van de verzamelde data een goed inhou...

Mieke Michiels
30 mei 2024
tib 2024 / nr 3
Geldonderwijs en de rol van financiële educatie

“Aan het einde van mijn geld, houd ik altijd een stuk maand over”, schreef Loesje in 1986. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel en zeker voor de jeugd. Hoe kan het onderwijs gehoor geven aan de breed gedeelde wens om financiële educatie op te nemen in het volle curriculum? Er is een aantal concrete imp...

Johanneke Mijnhardt
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van reflextherapie op leer- en gedragsproblemen van leerlingen op de basisschool?

Marald Mens
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
TIB Tips
Anneke Luijten, Rian Janssen
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Groepsondersteuning: de intern begeleider aan zet

Een ‘moeilijke groep’ kan een enorme impact hebben op het welbevinden van de leerkracht. Maar wat maakt de groep eigenlijk ‘moeilijk’? De intern begeleider kan leerkrachten van groepen met een ingewikkelde groepsdynamiek begeleiden bij het creëren van een positief groepsklimaat. Met haar kennis v...

Anne-Marie Visser
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Een schoolrapport dat tot leren leidt

Basisschoolrapporten zijn al lang een vanzelfsprekendheid. Recent had ik het rapport van mijn grootmoeder uit 1945 in handen. Nog steeds krijgen de meeste leerlingen zo’n drie keer per jaar een rapport mee naar huis. Wat hebben leerlingen aan het schoolrapport? Hoe zorgen we ervoor dat schoolrapp...

Antoinette Kroes
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
“Ik ben de verbinder in de school!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels, Maaike van Lieren
11 juni 2024
tib 2024 / nr 2024 03
TIB Dossier - Werken aan een sterke kwaliteitscultuur

Als je denkt aan het woord kwaliteit schiet je waarschijnlijk als kwaliteitscoördinator van alles te binnen. We moeten ambities stellen en doelen halen, want ook jij voelt vast dat het onderwijs echt kan verbeteren. Maar werken aan kwaliteit lukt alleen in een cultuur waarbinnen alle betrokkenen ...

Marc Cobben, Rosanne Jeurissen
13 mei 2024
1234...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo