Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 3
Hoe versterk je onderwijs aan meertalige leerlingen?
Martine Broekhuizen, Esther Slot, Ivana Brasileiro
16 april 2025
tib 2025 / nr 2
TIB dossier - Verbindend gezag

Hoe stel ik grenzen, zonder de relatie met de leerling te verliezen? Het is een zoektocht die voor veel leerkrachten herkenbaar is.

Eefke Faasen, Maartje Veldman
15 april 2025
tib 2025 / nr 2
Kwaliteit extra ondersteuning

Wat?

De kwaliteit van de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben is op veel scholen onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de inspectie (2024) op 200 scholen in het primair onderwijs. De inspectie zal intensiever toezien op de kwaliteit van de extra ondersteuning.

Jacques van den Born
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Cultureel Responsief Lesgeven: hoe superdiverse scholen om kunnen gaan met verschillen

Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...

Ria Goedhart
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Een inclusieve leeromgeving: open en sensitief
Hoogleraar Orhan Agirdag verdiept zich in onderzoeksthema’s die elk op een eigen manier raken aan diversiteit. Hoe duidt hij de stand in onderwijsland, wat zijn tips voor schoolteams? Hij benoemt kansen, misverstanden en valkuilen. Als IB/KC’er kun je aan de slag met een bewust talenbeleid.
...
Ankie Lok, Orhan Agirdag
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Inclusiever en effectiever onderwijs
Met deze checklist kun je samen met het team concrete stappen zetten richting inclusiever en effectiever onderwijs dat inspeelt op kansengelijkheid én aansluit bij de diversiteit van je leerlingenpopulatie en teamsamenstelling.
Mieke Michiels
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Als veranderen routine wordt ...

"Kom je op visite? Ik probeer iets nieuws.” Collega Aartje nodigde me uit om haar en de kinderen te observeren tijdens de rekenles. Ze had de les ingedeeld in vier blokken van 10 minuten met 1 minuut wisseltijd. In het lokaal lagen 10 instructiekaarten en de 28 kinderen waren verdeeld in groepjes...

Peter Laros
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
De wereld in de school
Maaike van Hal
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Preventieve Dyslexiezorg: hoe het ook anders kan!

Veel IB/KC’ers kennen de frustratie: je ziet een kind worstelen met klanken en letters en hoe de school ook ondersteunt, de vooruitgang is miniem. Moet je echt wachten tot een leerling drie keer een E of Vmin-score haalt voordat een kind een diagnose dyslexie en daarmee gespecialiseerde behandeli...

Alice Visschedijk
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Benut de doorstroomtoets optimaal

De doorstroomtoets biedt waardevolle inzichten, maar roept ook vragen op: in hoeverre representeren de scores de capaciteiten van leerlingen? En draagt de toets werkelijk bij aan gelijke kansen? Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren spelen een cruciale rol in het kritisch interpreteren en...

Nico den Breejen
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Mariëlle Heesters-van Gremberghe
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros, Rian Janssen
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Data kraken: de code van goed onderwijs

Hoe geef je betekenis aan alle beschikbare data om écht impact te maken op het leren van leerlingen? Ontdek hoe je de datadetective in jezelf én je team wakker maakt, zodat je vanuit data, via interne attributie, datazingeving en kwaliteitsbewustzijn, tot doelgerichte interventies komt. Van curat...

Jorinde Jelles
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Klasindeling: een wapen tegen pesten?

Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in ...

Nathalie Hoekstra
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
“Eerst begrijpen, voordat je begrepen wilt worden!”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
11 maart 2025
tib 2025 / nr 1
TIB Dossier - Leesmotivatie

Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...

Leontine le Blanc, Jildau Visser, Kristin Bierman
4 maart 2025
tib 2025 / nr 1
Hoorrecht binnen passend onderwijs

Wat?

In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.

Jacques van den Born
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Spel: een kansrijk perspectief op leren

Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.

Carla van Deelen
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Spel laat je zoveel zien, als je maar kijkt

Na een lange carrière waarin ze zich inzette voor het jonge kind, zwaait Aleid Beets Kessens af als docent aan Fontys OSO. Een gesprek over spel, pedagogische inzichten en vooral de opdracht om te kijken en luisteren. “Als kinderen aan het spelen zijn, heeft de professional iets te doen.”

...
Ankie Lok, Aleid Beets Kessens
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Spel

Spelen is de motor van ontwikkeling bij jonge kinderen. Het belang van spel voor oudere kinderen is inmiddels ook bekend. Spel lijkt vaak een vrijblijvende activiteit, maar vraagt om specifieke kennis en aandacht van leerkrachten. Met deze checklist krijg je inzicht in de rol van spel binnen jouw...

Rian Janssen
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Verstoppertje spelen in de teamkamer?!

"Moeten we nú serieus gaan spelen?" Die opgetrokken wenkbrauw van je zie ik al bijna voor me. En ja, beste collega's, ik pleit voor meer spel in ons onderwijs. Niet alleen in de klas, maar juist ook in de lerarenkamer! Want laten we eerlijk zijn: ellenlange vergaderingen, serieuze gesprekken en d...

Jorinde Jelles
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Speel!
Maaike van Hal
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Maak onderwijs essentieel binnen passend onderwijs

Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...

Wilma de Waard
28 januari 2025
tib 2025 / nr 1
Niets doen is geen optie

In de meeste klassen zit wel één of meerdere kinderen die thuis een vorm van mishandeling meemaken. Dat heeft veel gevolgen voor henzelf, hun welbevinden en hun (geestelijke) gezondheid. Maar het beïnvloedt ook hun kansen om te leren en te ontwikkelen, op de korte en lange termijn. Als IB/KC’er h...

Cees Hoefnagels
28 januari 2025
123...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo