Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Laatste editie

Laatste editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 5
Lesgeven: een kunst en een kunde
Maaike van Hal
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Gelijke kansen voor álle begaafde leerlingen?

Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als h...

Linda van den Bergh, Anouke Bakx
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Een professionele leergemeenschap: elke stem telt

Binnen het onderwijs is samenwerken essentieel. Een van de manieren om een vraagstuk aan te pakken, is om een professionele leergemeenschap te vormen. Wat is dat precies en waar moet je op letten?

Elske Brouwer-Schudde
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van klasgenoten?

Marald Mens
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
TIBtips
Sofie Sergeant, Peter Laros
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Ongeschreven regels: ze staan nergens, maar ze zijn er wel

Ongeschreven regels zijn er altijd, op iedere school. Maar wat zijn het eigenlijk, en hoe ontstaan ze? Welke positieve en negatieve invloed hebben ze op de interactie in een team? En waarom is het belangrijk om hierbij stil te staan?

Andra Koolhof, Marianne Soeters
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Ondersteuning bij zieke leerlingen

Een op de zeven kinderen in Nederland heeft een chronische ziekte. Veel leerkrachten krijgen dan ook te maken met een (ernstig of chronisch) zieke leerling in de klas. Toch zijn nog niet alle intern begeleiders en leerkrachten ervan op de hoogte dat ze hierbij hulp kunnen krijgen, namelijk via de...

Anja Niemeijer, Arianne van Beijnum
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
“Geef niet de oplossing: laat collega’s zelf nadenken”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
12 november 2024
tib 2024 / nr 2024 04
TIB Dossier - Het belang van routines

In het onderwijs, waar het elke dag anders is, is een duidelijke en fijne leeromgeving belangrijk. Rust in de school zorgt voor ruimte in het hoofd van leerlingen en leerkrachten om te kunnen leren. Routines zorgen voor voorspelbaarheid en voorkomen cognitieve overbelasting.

Sarah Dear, Olivia Dear, Ilse Bleeker
8 november 2024
tib 2024 / nr 4
Wet- en Regelgeving
Dubbele kinderbijslag

Wat?

Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Generatieve AI - handig of hype?

Artificial intelligence (AI) is overal. Ook onderwijs ontkomt er niet aan. Deze nieuwe systeemtechnologieën bieden zowel kansen als bedreigingen. Is er straks een kunstmatige IB’er, de AIB’er? Hoe benutten we die kansen en beperken we de bedreigingen? En nog relevanter: hoe maak je jouw werk als ...

Barend Last
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
De risico's en kansen van AI

Verdiep je in artificial intelligence (AI), adviseren Pierre en Pieter van de HAN University of Applied Sciences. Door het gesprek erover te voeren in het schoolteam kun je afgewogen keuzes maken.

Ankie Lok
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Het inzetten van AI is mensenwerk

Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.

Anneke Luijten
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
AI en IB: vriend of vijand?

Laten we eerlijk zijn: als intern begeleider in het onderwijs lijkt je takenlijst soms meer op een boodschappenlijst voor een groot familiefeest. Groepsbesprekingen, oudergesprekken, klassenbezoeken, overleggen met ouders, rapportages invullen – het houdt nooit op. En nu komt daar ineens kunstmat...

Jorinde Jelles
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
De leerkracht en AI
TIB 2024-4
Maaike van Hal
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Uitstroom van leerkrachten voorkomen met co-teaching

De uitstroom van leerkrachten uit het onderwijs voorkomen met co-teaching ... Hoe dan, want voor co-teaching heb je toch juist meer leerkrachten nodig? Dat klopt, maar als we nú beter luisteren naar de behoeften van leerkrachten en durven te investeren in co-teaching, kunnen we wellicht een verde...

Dian Fluijt
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Sensitief handelen maakt het verschil!

De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...

Evelien Keppel
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag:

Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?

Marald Mens
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
TIB Tips
Peter Laros, Ariane van Dijk
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
VOOR-voor-koor-door: een leesinterventie die werkt!

Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...

Audrey Machielsen
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
Chronische stress en trauma beter begrepen

De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2024 / nr 4
"Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 september 2024
tib 2024 / nr 3
Wet-en Regelgeving
Digitaal afstandsonderwijs

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs ziet digitaal afstandsonderwijs als onderdeel van een maatwerkoplossing voor leerlingen die tijdelijk niet of volledig niet naar school kunnen.

Jacques van den Born
11 juni 2024
tib 2024 / nr 3
Hoe werkt leren eigenlijk?

Leerkrachtprofessionalisering en sturen op leskwaliteit worden steeds belangrijkere onderdelen van het takenpakket van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Om samen met een leerkracht goed te kunnen reflecteren op onderwijs, is het belangrijk te begrijpen hoe leerlingen leren én wat di...

Michel Freriks
11 juni 2024
1234...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo