Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Laatste editie

Laatste editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2020 / nr 3
Onderwijs en zorg als een eenheid bekeken
Niet overal in Nederland verloopt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp voldoende vanzelfsprekend. Ouders zijn vaak al blij als school en jeugdhulp voor hun kind tot een integraal arrangement zijn gekomen. Maar er is voor effectieve samenwerking meer nodig dan alleen curatieve ondersteuni...
Loek Heida
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
Checklist: Onderwijs en jeugdzorg samen
Loek Heida
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
Passend onderwijs moet echt een stuk beter
Op 3 maart jl. liet de Tweede Kamer via een aantal moties haar onvrede merken over de huidige gang van zaken bij passend onderwijs. De meeste moties betroffen het terugdringen van het aantal thuiszitters en de financiering van onderwijs en zorg. Lisa Westerveld (GroenLinks) is het enige ‘ontscho...
Walter van de Calseyde, Lisa Westerveld
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
Klaar voor het nieuwe schooljaar?
Ook in tijden van corona moeten scholen zich nu al voorbereiden voor het nieuwe schooljaar. Als IB’er krijg je in deze periode veel specifieke vragen en ben je het houvast voor je team. En ondertussen richt je je vizier al op de periode na de zomer; je moet voorbereidingen treffen voor het nieuwe...
Linda Erren
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
Groepsplanloos werken: meer dan een trucje
Nu groepsplanloos werken in het scholenveld bekend wordt, ontvang ik soms e-mails van IB’ers die zeggen ‘Het werkt niet’. Vaak blijkt dat ze de instrumenten wel gebruiken, maar te weinig begrip hebben van de zes onderwijskundige uitgangspunten die aan groepsplanloos werken ten grondslag liggen. H...
Wijnand Gijzen
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
Doelgericht ontwikkelen verhoogt het werkplezier
De Wet Passend Onderwijs vraagt om te innoveren op een zodanige wijze dat binnen de school meer kinderen een passend aanbod krijgen. Sommige scholen kiezen daarom voor een totaal nieuw onderwijskundig concept om het leerproces volledig te personaliseren. Andere scholen verbreden, verdiepen of int...
Jacques van den Born
12 mei 2020
tib 2020 / nr 3
De kracht van intervisie

Uit het nationaal onderzoek ‘IB’er tot hier: en nu verder?!’ (2019) blijkt dat we op school al meer en gerichter praten over het ambacht van de leerkracht. Dat is winst! Echter, een teamgesprek over de concrete praktijk met de leerlingen is nog geen vaststaand gegeven. Op welke wijze kan het besp...

Peter Laros, Nikkie Laros
12 mei 2020
tib 2020 / nr 2
Wet- en regelgeving
Leerlingen invloed geven Enkelslag, dubbelslag en drieslag

Wat? 

Met het verbeterde curriculum wil het kabinet scholen de vrije ruimte geven om het onderwijs in te vullen. Naast verplichte vakken als taal en rekenen mogen scholen zo’n 30% van de onderwijstijd naar eigen inzicht invullen.

 

 

 

Jacques van den Born
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Passend omgaan met uitdagend gedrag door autonomieontwikkeling
Binnen het Samenwerkingsverband PO de Meierij is in 2018 het NRO-project ‘Passend omgaan met uitdagend gedrag: benutten van Good Practices’ gestart. In dit project zijn bruikbare praktijken verzameld van leerkrachten die in staat zijn om uitdagend gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Videobeelden...
Marianne den Otter, Anje Ros
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
"Scholen zouden meer mogen doen aan levensvaardigheid"
Autonomie in het gedrag van leerlingen gaat vaak over keuzes maken, zoals iemand insluiten of buitensluiten. In de praktijk benadrukken scholen bij de aanpak van gedrag vooral de sociale aspecten: omgaan met anderen vanuit eigen verantwoordelijkheid. Tegelijk is wereldwijd de gedachte dat emoti...
Walter van de Calseyde, Kees van Overveld
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Welke digitale leermiddelen zet je in? En hoe?
Digitale leermiddelen blijven onderwerp van gesprek. Niet alleen bij scholen die er nog geen gebruik van maken, maar ook bij scholen die ze al inzetten. Enkele jaren geleden leefde het idee dat deze middelen de traditionele schoolboeken en -methodes zouden gaan vervangen. Dit concept lijkt inmidd...
Guus Beenhakker
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Kantelende scholen
Tussen nu en 10 jaar staat elke school voor een fundamentele afweging: kunnen we verder met het gangbare onderwijsconcept of is een ingrijpende verandering (kanteling) nodig? Zo’n 400 scholen kantelden hun onderwijs al en dat aantal groeit jaarlijks. Als IB'er kun je een cruciale rol spelen bij d...
Luc Greven
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Ken je eigen rode knop?
Wij zijn allemaal opgevoed en onze opvoeders hebben naar eigen vermogen hun uiterste best gedaan. Iedereen heeft waarden en normen meegekregen. Misschien ben je daar als volwassene nu heel tevreden mee. Maar het kan ook zijn dat sommige normen en waarden je belemmeren in je functioneren. Of af en...
Ilse van den Heuvel
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Wat jij als IB'er van reken-wiskundeonderwijs moet weten
Als IB’er hoef je de didactiek v an de verschillende basisvakken niet gedetailleerd te kennen. Het is wel noodzakelijk dat je enkele basisideeën van de didactiek kent, zodat je alert kunt zijn bij je hulp aan leerkrachten en de keuzes die je als school maakt. In dit artikel komen enkele essentie...
Nico Eigenhuis
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Checklist: Autonomieondersteuning
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg en school

Wat? 

Zoveel mogelijk kinderen moeten naar school, ook als zij gezondheidsproblemen kennen. Voor leerlingen die op regelmatige basis gezondheidszorg nodig hebben, moeten structurele afspraken worden gemaakt over wie die zorg in school verleent. Een school mag op grond van gezondheidszorg een lee...

1 januari 2020
tib 2020 / nr 1
De overtreffende trap van dromen is doen
Ja, het kan en bestaat echt: een school waar kinderen zorgen voor pony’s, geiten en varkens; waar ouders een boomhut bouwen, er een ‘samentuin’ door de school en de buurtvrijwilligers wordt onderhouden, waar een VIP-hut staat waarin leerlingen problemen oplossen, waar gymles wordt gegeven met boo...
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
"Bewegend leren is gezond, leuk en goed voor de ontwikkeling"
Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat bewegen een relevante bijdrage levert aan de gezondheid en tot betere leerprestaties leidt. Niet voor niets is er een toenemende inzet van ‘bewegend leren’ op Nederlandse scholen. Deze manier van lesgeven sluit erg aan bij de belevingswereld van...
Walter van de Calseyde
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Dit hoort niet: anders kijken naar gedrag van collega's en leerlingen
Ons denken, voelen en handelen worden in belangrijke mate bepaald door de manier waarop mensen in onze omgeving naar zichzelf en de ander kijken. Opvoeding, levensbeschouwing, sociale klasse, context, positie, fysieke conditie etc. hebben invloed op wie we zijn, hoe we ons gedragen en hoe we naa...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Lerend team traint zelfsturing bij leerlingen
Veel scholen verwachten dat leerlingen hun eigen leerproces kunnen sturen. Zelfsturing ontstaat echter niet vanzelf: leerlingen moeten kunnen reflecteren op hun leergedrag en dienen tevens gemotiveerd te zijn om leertaken vol te houden als het moeilijk wordt. Op basisschool St. Paulus in Heerlen ...
Christian van den Brekel
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Groeps- en leerlingbesprekingen; tijd om ze in een nieuw jasje te steken?
Leerkrachten zijn liever met hun klas bezig dan met administratieve klussen, zoals het verzamelen en analyseren van toetsgegevens. Sommige IB’ers voelen zich bij het voorbereiden van groeps- en leerlingbesprekingen soms meer ‘slavendrijver’ dan ondersteuner. Is het analyseren en bespreken van toe...
Janneke van Loon-Nelis, Wim Meijer
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Hoe kunnen we leerlingen met dyslexie beter begeleiden op school?
De begeleiding van leerlingen met dyslexie valt onder het basisarrangement binnen passend onderwijs. Dat betekent dat de leerkracht het leeuwendeel van de begeleiding voor haar rekening moet nemen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Dyslexiespecialist Mieke Urff schreef een praktisch boek over di...
Mieke Urff
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Binnen de buitenwereld
Toen in september jl. het boekje ‘Omgaan met Scheiding op school’ verscheen, kwamen de eerste reacties vreemd genoeg niet uit het onderwijs, maar vanuit het omliggende werkveld van psychologen, pedagogen en zelfs de rechterlijke macht en de politie. Als daar één gemeenschappelijke mening uit mag ...
Pieter Stoop
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Checklist: De overtreffende trap van dromen is doen
Dian Fluijt
18 maart 2020
1...121314...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo