Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2017 / nr 3
Nieuwe wet noopt scholen tot aanpassingen privacy
Op 25 mei 2018 wordt de bestaande regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens vervangen en treedt de nieuwe Europese privacywetgeving in werking. Het gaat om de zogenaamde Algemene verordening Gegevensbescherming (AvG). Scholen die veel digitaal doen, van lesgeven tot leerlingenadmin...
Guus Beenhakker
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Onweerstaanbare vragen als krachtige interventie
Wat doet een vraag? Wat doet een krachtige vraag? Wat doet een krachtige, onweerstaanbare vraag? Na het lezen van dit artikel heb je als IB’er aanknopingspunten voor het stellen van krachtige, onweerstaanbare vragen. Vragen dus die prikkelen en het mentale model van de ander activeren.
Marjo van Hulten
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Co-Teaching is dé trend in Vlaanderen
Passend Onderwijs heet in Vlaanderen het ‘M-decreet’. Het kent een groeispurt en leidt tot grootschalige inzet van Co-Teachers. In dit artikel geven we inzicht in een onderwijsverandering die haar weerga niet kent.
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Wanneer doe je goed met je onderwijs?
Er is een toenemende aandacht voor de verantwoordelijke rol van leerkrachten om zich te ontwikkelen tot morele professionals en daarmee een bijdrage te leveren aan goed onderwijs. In TIB 2016-5 was dit het hoofdthema (‘Normatieve professionalisering’). Het goede in het onderwijs gaat over de ver...
Helma de Keijzer
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Checklist: Ouderbetrokkenheid op school
Vivian van Alem
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Checklist: Effectief ondersteuningsteam
Rian Janssen
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
De IB'er in de inclusieve school
Nederland heeft op 14 juli 2016 het VN-verdrag over de rechten van personen met een beperking geratificeerd. Het College voor de Rechten van de Mens ziet toe op implementatie en uitvoering van het verdrag in Nederland. Een van de verplichtingen die hieruit voortvloeit, is de ontwikkeling van een ...
Hans Schuman
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
"Ons passend onderwijs gaat meestal goed en soms zijn er grenzen"
Op basisschool Cunera in Castricum staat inclusief onderwijs hoog in het vaandel. Volgens IB’er Janny Hollenberg en leerkrachtondersteuner Janneke Feenstra is hun belangrijkste opdracht: “Hoe zorgen we ervoor dat er voor elk kind kansen liggen op onze school?”. Die vraag stellen is makkelijker d...
Janneke Feenstra, Janny Hollenberg
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Programmeren heeft de toekomst
Programmeren gaat de komende periode een grotere rol innemen in het maatschappelijke leven. Waar de afgelopen decennia typecursussen tot algemeen goed geworden zijn in het onderwijs, gaan steeds meer scholen zich nu storten op programmeerlessen voor hun leerlingen. Naar verwachting zullen deze le...
Guus Beenhakker
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Gekke kinderen zijn anders gewoon
Een reclame van nootjesfabrikant Duyvis toonde ooit het controlewerk van de afdeling kwaliteitsgarantie. De nootjes konden in twee categorieën vallen: oké of niet oké. Nootjes die niet oké bevonden werden, voldeden niet aan de norm en hoorden er niet meer bij. In het onderwijs is ook zo’n proces...
Ivo Mijland
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Tussentijds instromen in groep 3
Toen geluk nog heel gewoon was, bleven kinderen ook al zitten. Nu diversiteit en passend onderwijs een steeds grotere rol spelen, is zittenblijven een steeds knellender hot item. Tijd om te bedenken wat we anders kunnen doen. In dit artikel een pleidooi voor doorbreking van het leerstofjaarklasse...
Bert Groeneweg
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Het onmogelijke mogelijk maken
De film Yo Tambien gaat over Pablo Pineda, de eerste Spanjaard met het syndroom van Down die een academische graad haalde en daarna beleidsmedewerker werd op het ministerie van Sociale Zaken. Alleen door dit onmogelijke voor mogelijk te houden, heeft zijn moeder, zelf onderwijzeres, hem vanaf het...
Hans van Dijck, Liny Toenders
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Checklist: De ontwikkeling van een inclusieve school
Hans Schuman
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Checklist: Doe niet minder, maar ook niet meer dan nodig is
Andra Koolhof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Op weg naar een toekomst met kansen
Nederland telt jaarlijks veel leerplichtige leerlingen die langdurig verzuimen of thuiszitten, en niet het passende onderwijs krijgen dat zij zo hard nodig hebben. Vroegtijdige signalering, een goede verzuimregistratie en het adequaat oppakken van (dreigend) thuiszitten zijn noodzakelijke voorwaa...
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
"Als je verzuim serieus neemt, ben je vooral preventief bezig"
Binnen een straal van 5 kilometer vind je al verschillende scholen met een behoorlijk diverse leerlingenpopulatie. Gek genoeg bestaat er weinig verschil in de aanpak van (dreigende) verzuimers en thuisblijvers tussen een overwegend multiculturele basisschool in een ‘kansenwijk’ en een hoofdzakeli...
Rob van Gils, Erna Nederlof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Loose Parts prikkelen nieuwsgierigheid en creativiteit
Een van de vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen om goed voorbereid te kunnen functioneren in onze maatschappij is creativiteit. In het onderwijs wordt creativiteit veelal afgebakend in expressievakken met een duidelijke structuur. Echter, tijdens het buitenspelen met Loose Parts zijn ju...
Marga van Gijn
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Het gebruik van instrumenten in de praktijk van de IB'er
Wat heeft het voor nut instrumenten, hulpmiddelen, vragenlijsten, checklists, kijkwijzers, observatieschema’s enzovoorts in te zetten binnen je praktijk als intern begeleider? Hoe kun je verantwoorde keuzes maken en hoe kun je die keuzes verantwoorden? In ‘Instrumenten voor begeleiden in passend ...
Peter de Vries
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Studiereis Finland
Een studiereis is natuurlijk een mooie ervaring, maar is het ook zinvol voor de praktijk eenmaal weer thuis? In maart 2016 maakte ik met IB’ers en directeuren van elf scholen een studiereis naar Rovaniemi op de poolcirkel.
Monika Kersten
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Een andere blik op wandelgangen
Wandelgangen, wie kent ze niet? In elke school zijn er verscheidene. We associëren het woord vaak met iets negatiefs. In dit artikel kijken we er wat breder naar. Eerst staan we stil bij de meer gangbare,negatieve blik en daarna verkennen we het nut van wandelgangen, want ze hebben zeker ook een ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Aanpak thuiszitters
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Onderwijs is de motor voor ontwikkeling
Peter Laros
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Teamontwikkeling met het 'Team-Ankerportret'
We vinden het vanzelfsprekend dat we leerlingen volgen in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk ons onderwijs daarop afstemmen. Aan de andere kant besteden we weinig aandacht aan ‘regulier teamonderhoud’ van de leraren die deze lessen verzorgen. Bijna elke school organiseert professionaliseringsdag...
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
"Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs dan alleen die van effectiviteit"
De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder het vergrootglas van kabinet, inspectie en schoolbesturen. Men streeft naar goed en zelfs excellent onderwijs. Met daarbij de professionele ontwikkeling van de leekracht als belangrijkste instrument. Naast steeds vroeger toetsen en uitputtende rapportage ...
Cox Bakker
15 november 2019
1...171819...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo