Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 2
Neuromyten in het onderwijs:
een uitdaging!

Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het...

Esther Monfils, Marald Mens
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
"De leerkracht is altijd de sleutel!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

27 maart 2024
tib 2024 / nr 2024 02
TIB Dossier - Het waarderingskader als hulpmiddel in de schoolontwikkeling

Als je het hebt over onderwijs, dan heb je het over leerlingen. Het antwoord op de vraag wat goed onderwijs is, hangt dus ook samen met de vraag welke leerlingen jij op school hebt. Onderzoeken rond hoge verwachtingen laten steeds weer zien dat het voor mensen best moeilijk is om kinderen te zien...

Jelle Admiraal, Emile Joosse
18 maart 2024
tib 2024 / nr 1
Wet- en Regelgeving
Regels toelatingsbeleid en toegankelijkheid

Wat?

Voor het Kerstreces 2023 heeft de demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op de motie van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, de definitieve subsidieregeling voor brugfunctionarissen gepubliceerd.

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Inclusief onderwijs: houd focus op het woordje ‘onderwijs’

‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...

Bert Wienen
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
‘Maak meer werk van preventie’

Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’

Winnifred Jelier
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Inclusief onderwijs

Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...

Jacques van den Born
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Gratis label voor iedereen!

“Dove kwartel!”, zei de juf van groep 6 tegen mij. Ik was al drie pagina's verder, volledig ondergedompeld in het verhaal en hoorde niets meer van de leesbeurt van Rikkie, noch de strenge woorden van de juf. Mijn eerste label en ik was pas 10. De meester uit groep 7 had al snel door dat ik tien k...

Peter Laros
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Visual Pedagogische relatie
TIB 2024-1
Maaike van Hal
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Op weg naar een lerende organisatie: hoe draag jij daaraan bij?

Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...

Anje Ros, Henderijn Heldens, Linda van den Bergh
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Onwetendheid leidt tot wijsheid

In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.

Astrid Lindenburg
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?

Marald Mens
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Geïntegreerd burgerschapsonderwijs: hoe breng je dat in beeld?

Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...

Stefanie Marrivee
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
TIB Tips
Peter Laros, Rian Janssen
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
"Want in de klassen, daar gebeurt het!"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
6 februari 2024
tib 2024 / nr 1
Praktisch integreren van executieve functies

Lira (9 jaar) is klaar met haar taak en vraagt aan de leerkracht wat ze nu moet doen. De leerkracht is radeloos; hij heeft al zo vaak verteld dat de dagindeling op het bord staat. Waarom vergeet Lira dat steeds? In dit artikel beschrijven we hoe je als schoolteam de zelfregulatie van je leerlinge...

Liesbet Stam, Janna Stok
6 februari 2024
tib 2023 / nr 2023 01
TIB Dossier - De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
1 Jaar later

In november 2022 heeft de LBBO de vernieuwde ‘Beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ uitgegeven. Ten opzichte van vorige versies is er meer gefocust op de taken en verantwoordelijkheden van de IB’er als kwaliteitscoördinator, de bijbehorende competenties, ethische a...

16 januari 2024
tib 2023 / nr 5
Wet- en Regelgeving
Invoering doorstroomtoets

Wat?

Leerlingen uit groep acht van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Er komt eind maart één aanmeldweek, waarin leerlingen zich moeten aanmelden voor de middelbare school.

Jacques van den Born
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Lastige ouders bestaan niet

Het meeste gedrag van ouders is niets anders dan een afspiegeling van ons eigen gedrag. En daarom hebben we daar veel invloed op. Toch wordt gedrag van sommige ouders als lastig ervaren. Dit kan te maken hebben met een aantal misverstanden die leiden tot verkeerde verwachtingen van ouders. Peter ...

Peter de Vries
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
“De kern van ouderbetrokkenheid is: écht naar elkaar luisteren!”

De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...

Walter van de Calseyde
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Werken met kinderen én hun ouders

Werken in het onderwijs betekent werken met kinderen én hun ouders. Goed partnerschap met ouders vraagt om een genuanceerd perspectief. Soms is het van belang om een beter beeld en begrip van het perspectief van ouders te krijgen. Soms is het nodig dat ouders een beter beeld en begrip krijgen voo...

Rian Janssen
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Help! Ik ben een oplichter!

‘Wat als ze erachter komen dat ik het eigenlijk helemaal niet kan?’ Een vreemd zinnetje dat zeer regelmatig rondspookt in mijn hoofd. Laatst gaf ik een scholing aan een zaal vol superslimme mensen. Je kent ze wel: intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, directeuren, stafmedewerkers onderwijs...

Jorinde Jelles
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Visual Cruciale gespreksvoering
TIB 2023-5
Maaike van Hal
14 november 2023
tib 2023 / nr 5
Van klussen naar leren: het belang van een leerlijn in de klusklas

Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...

Petra van Bemmel
14 november 2023
1...456...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo