Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Vorige editie

Vorige editie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2023 / nr 1
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"

Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...

Walter van de Calseyde
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Ben jij een presente IB'er?

In elk schoolteam werken mensen met verschillen in taken, talenten en persoonlijkheden. Als begeleider is het belangrijk om persoonlijke grenzen en professionele grenzen te kennen, te herkennen en verkennen. De aandacht die je een ander schenkt, kan grensverleggend werken. Hoe hanteer je grenzen ...

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
De PEP in actie:
De pedagogisch educatief professional

Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...

Kim Roovers
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
IB'er: is dat echt mijn ambitie?

Je hebt al 25 jaar een klas gemanaged en je bent er wel klaar mee. De spirit is weg. De 'fut' is eruit. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat je klas te heterogeen wordt. Gedifferentieerd lesgeven is ingewikkeld en je overziet het niet meer ... ! Je grijpt je kans als de plek voor IB'er vacant wor...

Peter Laros
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Kijk naar je visie op onderwijs aan jonge kinderen

Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...

Cobi Visser
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Wet- en Regelgeving
Bijgestelde onderzoekskaders inspectie

Wat?

De ministers van onderwijs, Wiersma en Dijkgraaf, hebben de bijgestelde onderzoekskaders vastgesteld voor het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs.

Jacques van den Born
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Teruggetrokken gedrag
TIB 2022-5
Maaike van Hal
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Anton Horeweg
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
'Probeer altijd het héle kind te zien!'

Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...

Walter van de Calseyde
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Internaliserend gedrag: 8 adviezen

Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Geef de jeugdhulpverlener toegang tot je klas

Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...

Karin Diemel, Mariette Haasen
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Hoe kunnen de IB'er en de expert-leraar elkaar versterken?

Steeds meer scholen werken met expert-leraren. Bijvoorbeeld een expert-leraar op het gebied van begrijpend lezen, die onder meer verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het leesonderwijs op school. In dit artikel gaan we in op de vraag wat een expert-leraar is, welke taken zij heeft en hoe ze m...

Martin Bootsma, Heleen Buhrs
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 4
Wet- en regelgeving
Verbetering aanvraagproces afwijking van onderwijstijd

Wat? 

In juni 2022 heeft de inspectie in haar nieuwsbrief een verbetering van het aanvraagproces afwijking onderwijstijd vermeld.

Jacques van den Born
5 september 2022
tib 2022 / nr 4
Met wie zit jij op de fiets?
TIB 2022-4
Maaike van Hal
13 september 2022
tib 2022 / nr 4
De intern begeleider 3.0

Dit jaar presenteert de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) een nieuwe beroepsstandaard voor de IB’er, met als ondertitel: ‘Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator’. Deze beroepsstandaard past beter bij de nieuwe visies op leren en het organiseren van het onderwijs. In d...

Jacques van den Born
5 september 2022
tib 2022 / nr 4
Denk en overleg: Over je rol als IB'er

Van een professional mag je verwachten dat zij zich verantwoordelijk voelt, samenwerkt met andere professionals en reflecteert op die samenwerking. Denk na over je rol als IB’er en overleg daarover met je directeur.

Rian Janssen
5 september 2022
1...789...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo