Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Recent verschenen

Recent verschenen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2013 / nr 2
Doorgaande leerlijn, een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Verschillende beleidsinitiatieven als VVE-beleid en de Wet OKE benadrukken het belang van een kwalitatief goede voor- en vroegschoolse educatie, waarbij er aandacht is voor een doorgaande leerlijn. Het recente bestuursakkoord P onderstreept dit nog eens. In dit artikel gaan we nader in op de bela...
José de Bleij-De Graaf
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Oplossingsgericht werken bij internaliserende problematiek
In het onderwijs stijgt de vraag naar handvatten om de omgang, het welbevinden en het functioneren van leerlingen met externaliserende gedragsproblemen te verbeteren. Kinderen die lijden onder internaliserend gedrag worden minder vaak gesignaleerd. Dit komt vermoedelijk doordat deze problematiek ...
Nikkie Laros
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Handelingsgericht begeleiden
Als IB’er voer je bijna dagelijks gesprekken met leerkrachten. Het ene gesprek verloopt constructiever dan het andere. Reacties als “Hou nou eens op met dat gevraag, geef gewoon wat tips” of “Doe ik al” zorgen voor frustraties bij zowel de leerkracht als IB’er. In dit artikel geven we aanbeveling...
Sonja de Lange
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken rondom gedrag; het kan!
Het Steunpunt Onderwijs Enschede (SPOE) is een samenwerkingsverband van het openbaar en christelijk onderwijs. SPOE werkt al jaren opbrengstgericht en handelingsgericht aan het verbeteren van het lezen en het rekenen. In juni 2012 lagen de scores van de 43 scholen ver boven het landelijk gemiddel...
Sandra Koot
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Checklist: Opbrengstgericht werken met jonge kinderen
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Checklist: Hoe herken je cognitief talent?
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Drie kenmerken van een goed gesprek
Praten doen we de hele dag: thuis, aan de telefoon, op het schoolplein, in de klas en op je kamer. Niet alleen op je werk is het voeren van een gesprek één van de belangrijkste instrumenten die je hebt. Vaak gaat het vanzelf, maar soms lopen gesprekken helemaal niet lekker. Je vraagt je af of je ...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
"Omarm je tekorten en doe er wat mee!"
Klinisch psycholoog Louis Cauffman geeft al vele jaren opleidingen in de oplossingsgerichte benadering. In onderwijsland is hij, behalve als spreker op vele bijeenkomsten, bekend vanwege zijn ‘Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs’. Hierin geeft hij een praktische inleiding in het op...
Louis Cauffman
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Het signaleren van (ernstige) rekenproblemen
De eerste stap in het opsporen en oplossen van rekenproblemen, is het signaleren. Dit doe je niet alleen door middel van toetsen, maar het vraagt om bewust, doelgericht, selectief en systematisch observeren van kinderen tijdens een rekenles. Dat betekent dat je weet moet hebben van de opbouw van ...
Joep van Vugt
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Een nieuw onderwijsconcept. Doen? Of toch maar liever niet?
De school kan zich niet meer afzijdig houden van de maatschappelijke ontwikkelingen. Trends, wetgeving en wetenschap oefenen invloed uit op het onderwijssysteem en stellen de vraag of het huidige, veel gebruikte leerstofjaarklassensysteem nog een goed antwoord biedt op de vragen uit de steeds com...
Jacques van den Born, Henk Derks
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Passend Onderwijs: De Leoz-ontwikkelscan
Leerkrachten in elke onderwijssetting moeten een bijdrage kunnen leveren aan ‘gewoon goed onderwijs’ en een antwoord kunnen geven op de uitdagingen waar het onderwijs op dit moment voor staat. Om kunnen gaan met heterogene groepen, uit kunnen gaan van diversiteit, samen kunnen werken met ouders e...
Hetty Simons
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Lijstjes die verleiden tot anders (bege)leiden
Het schoolbeleid moet je ergens op baseren. Heel mooi is het wanneer gedegen onderzoek je keuzes motiveert. Maar pas op voor ‘lijstjes’ met cijfers zonder naar de achtergronden te kijken. In dit artikel worden twee voorbeelden gegeven van de woorden achter de cijfers. Beleidsmakers in de school, ...
Bert Groeneweg
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Checklist: Gesprekken met ouders
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Checklist: Oplossingsgerichte feedback
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Werken met een 'groepsplan gedrag'
Passend onderwijs is tot nu toe vooral gegaan over de bestuurlijke en organisatorische invulling. Als het al over onderwijs ging, dan betrof dat vooral rekenen, taal en lezen. Tot op heden heeft gedrag of sociaal-emotioneel leren te weinig aandacht gekregen. Via een ‘Groepsplan Gedrag’ kan daar v...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Bij gedragsproblemen moet je de leerkracht in de spiegel leren kijken
Als pedagogisch en onderwijskundig wetenschapper aan diverse universiteiten in binnen- en buitenland is Kees van der Wolf al zijn leven lang intensief bezig met het bestuderen van gedragsproblemen in de onderwijspraktijk. Hij werkte ook mee aan vele publicaties over dit boeiende onderwerp, waar l...
Kees van der Wolf
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Begeleiden en leereffectiviteit
Bijdragen aan het verbeteren van de leereffectiviteit in de school op een verantwoorde manier en met grote kans op succes, omdat de keuzes voor de interventies onderbouwd zijn. Dat kan met ‘de Heilige Graal van het lesgeven’ in de vorm van een megaonderzoek naar leereffectiviteit. IB’ers kunnen e...
Bert Groeneweg
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Ontwikkelingsperspectief AED - een greep uit de werkelijkheid
Jip is een vrolijk, enthousiast 9-jarig meisje. Ze heeft het op school naar haar zin en toont een goede inzet. Toch blijven haar prestaties achter, ondanks langdurige en intensieve begeleiding. School en ouders maken zich zorgen over haar didactische en emotionele ontwikkeling. Dit artikel beschr...
Marije Sammels
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
De IB'er onderzoekt de 'zachte data'
In eerdere artikelen hebben we aandacht geschonken aan de specifieke rol van de IB’er als onderzoeker bij opbrengstgericht werken en het analyseren van de harde gegevens van het LOVS. Nu gaan we nader in op de analyse van de ‘zachte data’: enerzijds gedragingen van leerlingen zoals samenwerken, l...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Checklist: Gedrag en leren
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Succesfactoren voor ouderbetrokkenheid
Minister Van Bijsterveldt heeft geadviseerd vooral te investeren in partnerschap tussen ouders en school. Van scholen en leraren vraagt dit dezelfde professionaliteit, zorg en aandacht als die ze besteden aan het onderwijs. Of zoals de pedagoog Micha de Winter zegt: ‘Goede ouderschoolrelaties zij...
Frederik Smit
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Ouders en kind dienen hetzelfde belang: het kind
Na haar politieke carrière werd Ella Kalsbeek bestuursvoorzitter van Altra, een instelling voor speciaal onderwijs en jeugdzorg. Juist in die sector is ouderbetrokkenheid’ van wezenlijk belang, stelt ze. Maar ook in het regulier PO moeten ouders veel meer partner van de school worden, al zijn er ...
Ella Kalsbeek,
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Voldoet jouw school aan de basisondersteuning?
Ineens heeft iedereen het over ‘basisondersteuning’. Het is één van de belangrijke onderwerpen geworden bij de invoering van Passend onderwijs. Het lijkt alsof er weer een nieuwe meetlat is bedacht, waaraan de school moet gaan voldoen. Is dat ook zo? Hoe zit het nu precies met die basisondersteun...
Ron Benjamins
5 november 2019
1...25262728
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo