Meest gelezen
tib 2014 / nr 3
Haal meer uit het IB-netwerk!
Overal in het land komen intern begeleiders een aantal keer per jaar samen in IB-netwerken. De belangrijkste doelstelling van die netwerken is: leren van elkaar om de begeleiding van leerlingen leerlingenzorg te verbeteren en te werken aan passend onderwijs. Deze bijeenkomsten worden als zeer zin...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Checklist: Een passend onderwijsarrangement
Nikkie Laros
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Checklist: Waardering van leerkrachten
Peter Laros
6 november 2019
tib 2012 / nr 1
Oplossingsgericht coachen is een kwestie van: al doende leer je
Een van de instrumenten van een IB’er is het ‘oplossingsgericht coachen’. Dit maakt een wezenlijk deel uit van de opleiding tot IB’er. Maar hoe werkt het in de praktijk? En hoe makkelijk/lastig is het om niet steeds te willen adviseren en in je rol van coach te blijven? TIB sprak hierover met Bia...
Monique van Tilburg, Bianca van Dongen
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Referentieniveaus rekenen: kans of bedreiging voor je school?
Scholen worden momenteel geconfronteerd met referentieniveaus. Dit roept interessante vragen op voor IB’ers: Hoe leg ik voor de zwakke rekenaar vast welke rekendoelen hij/zij moet halen, als 1F niet haalbaar is? Is 1S voldoende voor alle goede rekenaars, die willen doorstromen naar HAVO/VWO? In d...
John Schoone, Pauline van Vliet
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Een IB'er is een onmisbaar deel van de professionele schoolcultuur
Als een van de weinige schoolbesturen in Nederland heeft de Stichting Nutsscholen in Breda er al jaren geleden voor gekozen om van de interne begeleider een formele functie te maken. Ondanks dat die niet is opgenomen in het functiehuis primair onderwijs en dus niet in de basisbekostiging van de s...
Ben Sanders
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
De intern begeleider op Twitter!
Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, YouTube, Blogger, Flickr … De social media nemen een steeds prominentere plek in binnen het onderwijs. Intern begeleiders zijn vanuit hun functie veel bezig met communicatie, kennisverwerving en kennisdeling. Het is daarom belangrijk op de hoogte te zijn van ni...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Checklist: Hoe coach je op kansen?
Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Checklist: Opbrengstgericht werken
Mieke Konings
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
De eigen school als onderzoeksruimte
Elke school heeft een eigen kijk op het onderwijs en de wijze waarop we kinderen begeleiden op weg naar ‘groter worden’. Maar hoe het curriculum wordt geïnterpreteerd door de individuele leraar en hoe die het vervolgens uitvoert, komt zelden voor het voetlicht. Op welke wijze kunnen we onderzoeke...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Wil je nu een antwoord of wil je een goed antwoord?
Tijdens de opleiding ligt de focus sterk op het continu onderzoeken van je eigen handelen als IB’er. Hoe onderzoek je in de dagelijkse schoolpraktijk? Werk je met procedures en protocollen? Hoe rapporteer je, en aan wie? Hoe ga je om met ‘evidence-based practice’ en bronnen? TIB vroeg het aan IB’...
Nicolien Duivesteijn
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Wat heeft dit kind nodig?
Geef een kind wat het nodig heeft om te leren: zo snel mogelijk en zo dicht mogelijk bij huis. En let daarbij niet alleen op wat het onderwijs kan bieden, maar ook op wat bijvoorbeeld de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk of het CJG te bieden heeft. Dat is in het kort wat Passend onderwijs beo...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Gedragsvraagstukken op school moeilijk? Niet als professionals mee veranderen!
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed, proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. En terecht! Gedragsproblemen van leerlingen zijn namelijk de verantwoordelijkheid van iedereen op school. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is ook niet de taak van één persoon. Schoolwide P...
Anita Blonk
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Een intern begeleider op studiereis
Vanaf schooljaar 2012-2013 moeten wij invulling geven aan Passend onderwijs. Dat betekent: binnen ons onderwijs een zo goed mogelijke plek bieden aan kinderen die extra zorg nodig hebben vanwege een beperking of gedragsprobleem. In de Steiermark (Oostenrijk) bestaat al sinds 1985 ‘inclusief onder...
Mieke Dorresteijn
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Checklist: Hoe word ik een onderzoekende IB'er?
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe realiseer je een professionaliseringsslag binnen je team in de richting van Passend Onderwijs?
Nu de wet Passend onderwijs door de Tweede Kamer is geloodst en de samenwerkingsverbanden zijn geformeerd, gaan scholen zich voorbereiden op de uitvoering van deze wet. De wet beoogt dat leerlingen passend onderwijs krijgen waarmee men recht doet aan hun talenten. Dat betekent dat er een groot be...
Erna Broekman
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Blijf je ontwikkelen. Dat is goed voor jezelf en goed voor de kinderen!
IB’ers gelden op veel scholen als ‘de spin in het web’. Ze hebben dagelijks te maken met de schoolleiding, leerkrachten, leerlingen, ouders en diverse ketenorganisaties. Hoe lukt het hun om steeds de goede keuzes te maken? Een kwestie van professionalisering? En hoe staat het met de professionali...
Jacquelien Ekkelkamp, Jiska Nijland
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Alles draait om betrokkenheid!
Op het visitekaartje van dr. Spencer Kagan staat zijn lijfspreuk prominent vermeld: ‘It’s All About Engagement’. Als een van de grondleggers van het ‘Coöperatief Leren’ gaf hij in april enkele drukbezochte Masterclasses over ‘Verfrissend en motiverend onderwijs voor leraar en leerling’. Daarbij s...
Spencer Kagan
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe vertel ik het mijn ouders?
Natuurlijk gaat het vaak goed. De meeste scholen en ouders kunnen heel goed samenwerken als de begeleiding van een kind net iets meer nodig heeft. Maar wat kost het een energie als het contact met ouders niet goed loopt! Er zijn momenten dat je je als IB’er wanhopig afvraagt, wat je nog kunt doen...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Help, wat moet ik met het ontwikkelingsperspectief?
‘Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften moeten zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden.’ In het kader hiervan moeten scholen van het Ministerie van
onderwijs vanaf januari 2011 voor hun leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een ontwikkelingsperspectief maken. Dit heeft de afgelopen...
Marije Sammels
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Draagkracht en draaglast: op weg naar professionele betrokkenheid
In de eerste TIB constateerden wij dat timemanagement een middel is om de juiste balans op de werkvloer te vinden. Maar ook bij goed timemanagement kun je een grote werkdruk ervaren, bijvoorbeeld vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerling, ouder(s) of collega(‘s). Hoe kan een IB’er per...
Peter Laros, Ariette Riezebos
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe verbeter je leerkrachtgedrag binnen je eigen school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe kun je het protocol 'Ernstige Reken-/Wiskundeproblemen en Dyscalculie' (ERWD) functioneel inzetten op je school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Succesfactoren voor ouderbetrokkenheid
Minister Van Bijsterveldt heeft geadviseerd vooral te investeren in partnerschap tussen ouders en school. Van scholen en leraren vraagt dit dezelfde professionaliteit, zorg en aandacht als die ze besteden aan het onderwijs. Of zoals de pedagoog Micha de Winter zegt: ‘Goede ouderschoolrelaties zij...
Frederik Smit
5 november 2019