Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2012 / nr 4
De intern begeleider onderzoekt de data!
Elke school heeft een eigen kijk op de wijze waarop we kinderen begeleiden op weg naar ‘groter worden’. Hoe kun je onderzoeken of datgene dat we uitvoeren ook leidt tot de doelen die de school wil bereiken? In TIB 2012-2 hebben we het belang onderstreept van een heldere positionering van de IB’er...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Checklist: Hoe werk je als team aan een positief schoolklimaat?
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe realiseer je een professionaliseringsslag binnen je team in de richting van Passend Onderwijs?
Nu de wet Passend onderwijs door de Tweede Kamer is geloodst en de samenwerkingsverbanden zijn geformeerd, gaan scholen zich voorbereiden op de uitvoering van deze wet. De wet beoogt dat leerlingen passend onderwijs krijgen waarmee men recht doet aan hun talenten. Dat betekent dat er een groot be...
Erna Broekman
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Blijf je ontwikkelen. Dat is goed voor jezelf en goed voor de kinderen!
IB’ers gelden op veel scholen als ‘de spin in het web’. Ze hebben dagelijks te maken met de schoolleiding, leerkrachten, leerlingen, ouders en diverse ketenorganisaties. Hoe lukt het hun om steeds de goede keuzes te maken? Een kwestie van professionalisering? En hoe staat het met de professionali...
Jacquelien Ekkelkamp, Jiska Nijland
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Alles draait om betrokkenheid!
Op het visitekaartje van dr. Spencer Kagan staat zijn lijfspreuk prominent vermeld: ‘It’s All About Engagement’. Als een van de grondleggers van het ‘Coöperatief Leren’ gaf hij in april enkele drukbezochte Masterclasses over ‘Verfrissend en motiverend onderwijs voor leraar en leerling’. Daarbij s...
Spencer Kagan
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe vertel ik het mijn ouders?
Natuurlijk gaat het vaak goed. De meeste scholen en ouders kunnen heel goed samenwerken als de begeleiding van een kind net iets meer nodig heeft. Maar wat kost het een energie als het contact met ouders niet goed loopt! Er zijn momenten dat je je als IB’er wanhopig afvraagt, wat je nog kunt doen...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Help, wat moet ik met het ontwikkelingsperspectief?
‘Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften moeten zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden.’ In het kader hiervan moeten scholen van het Ministerie van onderwijs vanaf januari 2011 voor hun leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een ontwikkelingsperspectief maken. Dit heeft de afgelopen...
Marije Sammels
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Draagkracht en draaglast: op weg naar professionele betrokkenheid
In de eerste TIB constateerden wij dat timemanagement een middel is om de juiste balans op de werkvloer te vinden. Maar ook bij goed timemanagement kun je een grote werkdruk ervaren, bijvoorbeeld vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerling, ouder(s) of collega(‘s). Hoe kan een IB’er per...
Peter Laros, Ariette Riezebos
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe verbeter je leerkrachtgedrag binnen je eigen school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe kun je het protocol 'Ernstige Reken-/Wiskundeproblemen en Dyscalculie' (ERWD) functioneel inzetten op je school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
De eigen school als onderzoeksruimte
Elke school heeft een eigen kijk op het onderwijs en de wijze waarop we kinderen begeleiden op weg naar ‘groter worden’. Maar hoe het curriculum wordt geïnterpreteerd door de individuele leraar en hoe die het vervolgens uitvoert, komt zelden voor het voetlicht. Op welke wijze kunnen we onderzoeke...
Rene Derksen, Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Wil je nu een antwoord of wil je een goed antwoord?
Tijdens de opleiding ligt de focus sterk op het continu onderzoeken van je eigen handelen als IB’er. Hoe onderzoek je in de dagelijkse schoolpraktijk? Werk je met procedures en protocollen? Hoe rapporteer je, en aan wie? Hoe ga je om met ‘evidence-based practice’ en bronnen? TIB vroeg het aan IB’...
Nicolien Duivesteijn
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Wat heeft dit kind nodig?
Geef een kind wat het nodig heeft om te leren: zo snel mogelijk en zo dicht mogelijk bij huis. En let daarbij niet alleen op wat het onderwijs kan bieden, maar ook op wat bijvoorbeeld de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk of het CJG te bieden heeft. Dat is in het kort wat Passend onderwijs beo...
Ron Benjamins
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Gedragsvraagstukken op school moeilijk? Niet als professionals mee veranderen!
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed, proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. En terecht! Gedragsproblemen van leerlingen zijn namelijk de verantwoordelijkheid van iedereen op school. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is ook niet de taak van één persoon. Schoolwide P...
Anita Blonk
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Een intern begeleider op studiereis
Vanaf schooljaar 2012-2013 moeten wij invulling geven aan Passend onderwijs. Dat betekent: binnen ons onderwijs een zo goed mogelijke plek bieden aan kinderen die extra zorg nodig hebben vanwege een beperking of gedragsprobleem. In de Steiermark (Oostenrijk) bestaat al sinds 1985 ‘inclusief onder...
Mieke Dorresteijn
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Checklist: Hoe word ik een onderzoekende IB'er?
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Checklist: De intervisiemethodiek binnen de leerlingbespreking
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
De oplossingsgerichte IB'er als coach
Een belangrijke taak van de IB’er is het begeleiden en coachen van leerkrachten bij pedagogisch en didactisch handelen. Het komt nogal eens voor dat een IB’er vanuit de expertrol enigszins gefrustreerd verzucht: “Ik heb ze geadviseerd wat ze moeten doen, maar ze doen er niets mee”. Een oplossings...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib 2012 / nr 1
Oplossingsgericht coachen is een kwestie van: al doende leer je
Een van de instrumenten van een IB’er is het ‘oplossingsgericht coachen’. Dit maakt een wezenlijk deel uit van de opleiding tot IB’er. Maar hoe werkt het in de praktijk? En hoe makkelijk/lastig is het om niet steeds te willen adviseren en in je rol van coach te blijven? TIB sprak hierover met Bia...
Monique van Tilburg, Bianca van Dongen
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Referentieniveaus rekenen: kans of bedreiging voor je school?
Scholen worden momenteel geconfronteerd met referentieniveaus. Dit roept interessante vragen op voor IB’ers: Hoe leg ik voor de zwakke rekenaar vast welke rekendoelen hij/zij moet halen, als 1F niet haalbaar is? Is 1S voldoende voor alle goede rekenaars, die willen doorstromen naar HAVO/VWO? In d...
John Schoone, Pauline van Vliet
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Een IB'er is een onmisbaar deel van de professionele schoolcultuur
Als een van de weinige schoolbesturen in Nederland heeft de Stichting Nutsscholen in Breda er al jaren geleden voor gekozen om van de interne begeleider een formele functie te maken. Ondanks dat die niet is opgenomen in het functiehuis primair onderwijs en dus niet in de basisbekostiging van de s...
Ben Sanders
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
De intern begeleider op Twitter!
Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, YouTube, Blogger, Flickr … De social media nemen een steeds prominentere plek in binnen het onderwijs. Intern begeleiders zijn vanuit hun functie veel bezig met communicatie, kennisverwerving en kennisdeling. Het is daarom belangrijk op de hoogte te zijn van ni...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Checklist: Hoe coach je op kansen?
Peter Laros
5 november 2019
1...262728
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo