Edities
Vorige nummers
2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2017 / nr 2
Checklist: De ontwikkeling van een inclusieve school
Hans Schuman
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
Checklist: Doe niet minder, maar ook niet meer dan nodig is
Andra Koolhof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Op weg naar een toekomst met kansen
Nederland telt jaarlijks veel leerplichtige leerlingen die langdurig verzuimen of thuiszitten, en niet het passende onderwijs krijgen dat zij zo hard nodig hebben. Vroegtijdige signalering, een goede verzuimregistratie en het adequaat oppakken van (dreigend) thuiszitten zijn noodzakelijke voorwaa...
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
"Als je verzuim serieus neemt, ben je vooral preventief bezig"
Binnen een straal van 5 kilometer vind je al verschillende scholen met een behoorlijk diverse leerlingenpopulatie. Gek genoeg bestaat er weinig verschil in de aanpak van (dreigende) verzuimers en thuisblijvers tussen een overwegend multiculturele basisschool in een ‘kansenwijk’ en een hoofdzakeli...
Rob van Gils, Erna Nederlof
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Loose Parts prikkelen nieuwsgierigheid en creativiteit
Een van de vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen om goed voorbereid te kunnen functioneren in onze maatschappij is creativiteit. In het onderwijs wordt creativiteit veelal afgebakend in expressievakken met een duidelijke structuur. Echter, tijdens het buitenspelen met Loose Parts zijn ju...
Marga van Gijn
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Het gebruik van instrumenten in de praktijk van de IB'er
Wat heeft het voor nut instrumenten, hulpmiddelen, vragenlijsten, checklists, kijkwijzers, observatieschema’s enzovoorts in te zetten binnen je praktijk als intern begeleider? Hoe kun je verantwoorde keuzes maken en hoe kun je die keuzes verantwoorden? In ‘Instrumenten voor begeleiden in passend ...
Peter de Vries
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Studiereis Finland
Een studiereis is natuurlijk een mooie ervaring, maar is het ook zinvol voor de praktijk eenmaal weer thuis? In maart 2016 maakte ik met IB’ers en directeuren van elf scholen een studiereis naar Rovaniemi op de poolcirkel.
Monika Kersten
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Een andere blik op wandelgangen
Wandelgangen, wie kent ze niet? In elke school zijn er verscheidene. We associëren het woord vaak met iets negatiefs. In dit artikel kijken we er wat breder naar. Eerst staan we stil bij de meer gangbare,negatieve blik en daarna verkennen we het nut van wandelgangen, want ze hebben zeker ook een ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Aanpak thuiszitters
Harry Hageman, Jos van der Horst
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Onderwijs is de motor voor ontwikkeling
Peter Laros
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Teamontwikkeling met het 'Team-Ankerportret'
We vinden het vanzelfsprekend dat we leerlingen volgen in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk ons onderwijs daarop afstemmen. Aan de andere kant besteden we weinig aandacht aan ‘regulier teamonderhoud’ van de leraren die deze lessen verzorgen. Bijna elke school organiseert professionaliseringsdag...
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
"Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs dan alleen die van effectiviteit"
De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder het vergrootglas van kabinet, inspectie en schoolbesturen. Men streeft naar goed en zelfs excellent onderwijs. Met daarbij de professionele ontwikkeling van de leekracht als belangrijkste instrument. Naast steeds vroeger toetsen en uitputtende rapportage ...
Cox Bakker
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Disharmonisch intelligentieprofiel 2
In editie TIB 2-2016 is de discussie omtrent het al dan niet bestaan van een ‘disharmonisch ontwikkelde intelligentie’ ter sprake gekomen. We hebben ingezoomd op het profiel waarbij de verbale capaciteiten relatief beter ontwikkeld zijn dan de handelende vaardigheden. Dit artikel beschouwt en ana...
Nikkie Laros
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
De rol van de IB'er binnen passend onderwijs
In 2016 heeft een viertal studenten van de Master SEN-opleiding van Windesheim een praktijkonderzoek verricht naar de consequenties van de invoering van passend onderwijs op de rol van de intern begeleider binnen het primair onderwijs. Dit onderzoek heeft plaats gevonden in drie samenwerkingsverb...
Robert Jansen
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Communicatie in de onderwijspraktijk
In de dagelijkse onderwijspraktijk krijgen de meer technische onderdelen van taal voldoende tijd en ruimte. De taalaspecten die binnen samenwerken tussen professionals en leerlingen (en ook hun ouders) van belang zijn, komen minder aan bod. Toch is juist taal daarbij een cruciaal instrument. Extr...
Frans Smulders, Jacqueline van Swet
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Hoogsensitiviteit: hype of kans?
We horen steeds vaker de term ‘hoogsensitief’ bij ouders of leerkrachten. Wat is dat en hoe zorg je ervoor dat het niet een volgend etiket wordt? Hebben deze leerlingen echt iets anders nodig en wat dan? Hoe ga jij als IB’er hiermee om? In dit artikel gaat het vooral over welke waarden een belang...
Suzanne van Assenbergh
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Checklist: Teamontwikkeling met het Team-Ankerportret
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Checklist: Handelingsverlegen of iets anders?
Andra Koolhof
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Ouders: een last of een must?
We werken in het onderwijs graag met betrokken ouders, maar wat is dat eigenlijk? En op welke wijze kun je betrokkenheid als team realiseren? Er zijn veel praktijksituaties te noemen waarbij ouders worden gezien als een last. De media brengen vaak situaties in beeld, waarbij er conflicten zijn tu...
Linda van Klij-Broers
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
"Bij gelijkwaardig partnerschap tussen school en ouders rendeert het kind"
Volwaardige samenwerking tussen ouders en school lukt op de ene school beter dan op de andere. Daar waar ouders van meet af aan betrokken worden in het proces en er wordt samengewerkt op inhoud, heeft dat een positief effect op het welzijn en op de resultaten van de leerling. Zeker bij passend on...
Edwin Bos
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Snappet zet de IB'er in haar kracht
Snappet is een onderwijsplatform dat zich richt op de kernvakken in de klas. Via tablets maken de leerlingen adaptieve opdrachten, die dus afgestemd zijn op het niveau van de specifieke leerling. De leerkracht en de IB’er kunnen via een eenvoudige, maar volledige rapportage precies zien op welke ...
Guus Beenhakker
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
De IB'er als coachend onderzoeker
Wat is er mooier dan vanuit de rol van IB’er het schoolteam en de directie te begeleiden bij
de ontwikkeling van onderwijsondersteuning? Wat is er mooier dan dat te doen op basis van participatie? Participatie waarbij alle betrokkenen met elkaar op onderzoek uitgaan. Wat is er mooier dan het beg...
Willem de Vlaming
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Succesvol innoveren in het onderwijs
De huidige periode wordt gekenmerkt door een stapeling van veranderingen en vernieuwingen. De ene vernieuwing is nog niet afgerond of de volgende dient zich al weer aan. Als we niet uitkijken, zijn straks tal van innovaties opgepakt en is er uiteindelijk in de praktijk niets veranderd. In dit art...
Jacques van den Born
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
De IB'er als drijvende kracht achter een cultuuromslag
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar en door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor he...
Wim Meijer
15 november 2019