Edities
Vorige nummers
2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2018 / nr 3
Do you practice what you preach?
Lezen is de basis van alle schoolvakken, het kan je leven verrijken en je horizon verruimen. Een goede leesvaardigheid is belangrijk voor schoolsucces. Welke rol speelt de leesattitude van de leerkracht bij het vormgeven van het leesonderwijs gericht op leesplezier en leesmotivatie? Is het mogeli...
Mariëtte Groente
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Checklist: Samen onderzoeken
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Checklist: Eenvoudige taal voor laaggeletterden
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2018 / nr 2
Samen op school in de praktijk
Onderwijs en jeugdhulp zijn twee verschillende werelden met eigen regels, financiering, einddoelen en professionele activiteiten. Maar met een gemeenschappelijk kenmerk: ze gaan allebei over het veilig doen opgroeien en ontwikkelen van kinderen. En daarmee ligt samenwerking voor de hand. Alleen, ...
Dorien Graas
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
"Je moet flink in elkaar investeren en eerst elkaars taal leren spreken"
Op SBO De Watertuin werken school en jeugdhulpverlening samen onder één dak. Het grote voordeel is dat dezelfde hulpverleners zowel de groepstrainingen geven als begeleiding en behandeling van leerlingen verzorgen. Het streven is de lijntjes tussen de hulpverleners en leerkrachten steeds korter t...
Rianne Huijs, Claude Marsman
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Blockchain: handig in de toekomst?
Blockchain, vrij vertaald ‘blokkenketen’, klinkt abstract en dat is het ook nog wel. Het is een technologie om informatie online op te slaan, te delen en te verwerken. Het systeem heeft sinds 2009 een voorzichtig bestaan opgebouwd en is vooral bekend als de achterliggende technologie van de onlin...
Guus Beenhakker
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Samen staan we sterk!
“Elke dag moet ik thuis ook nog sommen mak en. Ik haat rekenen!”
Of: “Ik wil mijn kind helpen met rekenen. Heb je materialen voor thuis?”
Hoor jij als IB’er dit soort uitspraken en vragen ook met regelmaat?
Susanne Geerts, Lucy Moerlands
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
De rol van de IB'er bij zieke leerlingen
Een zieke leerling. Wat moet, wat mag en wat kan?
Soms komt een (chronisch, lichamelijk) zieke leerling een periode niet of nauwelijks naar school. Hoe zorg je ervoor dat hij/zij in verbinding blijft met school, het aanbod zo veel mogelijk kan blijven volgen en dat er bij terugkeer weer een goed...
Janneke van Loon-Nelis
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Preventie en curatie van cyberpesten
De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in omgangsnormen. Voor kinderen die nu op de basisschool zitten, is hun leven online net zo belangrijk is als hun leven offline. Naast vele inspirerende mogelijkheden vormt de interactie op sociale media echter ook een...
Jolijn Kester
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Checklist: Samenwerken op school
Loek Heida
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Checklist: RAP met RET
Peter Laros
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
De IB'er: exit of next level?
Veel IB’ers worden in hun scholen overladen met taken. En velen van hen voelen zich al vele jaren ongemakkelijk met hun positie en stellen zich fundamentele vragen. Kan dat wel zo doorgaan en heeft de intern begeleider nog toekomst in de basisschool? Kern van het antwoord: de IB’er kan alleen van...
Luc Greven
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
"De onderwijsprofessional van de toekomst is vooral gids en begeleider op een onbegrensde expeditie"
Op WIB 2017 bood filosoof Ruud Veltenaar drie keer aan een volle zaal zijn ruime blik in de toekomst. In feite schetste hij een beeld van de samenleving, en specifiek het onderwijs, waar de kleinkinderen van de aanwezige IB’ers mee te maken kunnen krijgen. Hier de nabespreking.
“In 2050 bestaat ...
Ruud Veltenaar
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Arrangeren met het Dialooginstrument HGW
Nagenoeg alle samenwerkingsverbanden werken vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). Vanuit dit streven zijn de onderwijsbehoeften centraal komen te staan en niet langer ‘wat een kind heeft’. Met het Dial ooginstrument HGW is een nieuwe impuls gegeven aan hoe ouders en school beter...
Tijn Nuyens
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Denken in driehoeken
Steeds vaker kom ik in gesprekken met directeuren en IB’ers tegen dat er onduidelijkheid of zelfs spanning is over ieders taken en verantwoordelijkheden. Bestaan er hiervoor objectieve criteria? Wat mag een leerkracht en een directeur van de IB’er verwachten? Hier een poging tot een kader.
Albert de Boer
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Feedback: complexer dan je denkt
Feedback wordt gezien als een waardevol middel om collega’s te laten groeien. En toch vinden veel mensen het lastig om feedback te geven of te ontvangen. Dat zou je ook kunnen opmaken uit de vele boeken, artikelen, lijstjes en instrumenten over dit onderwerp. Echter, feedback is niet vanzelfsprek...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Leren spellen met Spellet
Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels. Vaak zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we deze spellingzwakke leerlingen konden leren spellen zonder regels te gebruiken. Daartoe ontwierpen w...
Elly Scheeren, Anneke Smits
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: De IB'er: exit of next level?
Luc Greven
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: Betrekken van ouders bij het toeleiden naar extra ondersteuning voor hun kind
Vivian van Alem
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
De toekomst van het onderwijs - samen op weg naar 2025
Van meet af aan was het de ambitie van de TIB-redactie om de vinger aan de pols te houden bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Als vakblad voor IB’ers zien we het als onze plicht om onze lezers bij de tijd te houden, zeker omdat er zo vaak zo veel zo snel verandert op school. Al in het tw...
TIB-redactie
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
"Tussen alle grote bewegingen in de samenleving is het onderwijs een baken van stabiliteit"
De wereld draait al heel lang door. Soms heb je de indruk dat zij af en t oe wat harder in beweging is dan anders. Massale volksverhuizingen, globalisering en digitalisering hebben ongetwijfeld invloed op dat gevoel.
Aangezien onderwijs sinds mensenheugenis onlosmakelijk deel uitmaakt van onze s...
Erno Eskens
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Simpeler inzicht krijgen in ondersteuningsbehoefte
Per 1 januari komt het programma Momento voor alle leraren beschikbaar. Het dashboard, een belangrijk onderdeel van dit nieuwe programma, is gratis en houdt veel relevante gegevens over de leerlingen bij. Er is gemakkelijk inzichtelijk te krijgen waar het bij een leerling goed gaat en waar hij ac...
Guus Beenhakker
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Hoezo werkdruk?
Kinderen ervaren, net als hun leerkrachten, geregeld werkdruk en sommige zitten op jonge leeftijd met een burn-out thuis. Het is belangrijk dat we de signalen herkennen, weten wat stressfactoren zijn en hoe we de werkdruk verminderen door kinderen meer autonomie te geven in het onderwijs.
Jacques van den Born, Mirjam van Diemen
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Scheiding ouders: welke begeleidende rol van de school spelen?
In de wet ‘Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school’ van 1 augustus 2015 is vastgelegd dat scholen actief beleid moeten voeren op het gebied van fysieke, sociale en psychische veiligheid. De regels voor scholen zijn uitgewerkt in een toelichting en er wordt een pestcoördinator verplicht...
Pieter Stoop
17 november 2019