Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2020 / nr 5
Wet- en regelgeving
Niet naar school
Jacques van den Born
3 november 2020
tib - 2020 / nr 5
Passend onderwijs: Anders handelen vereist Anders denken

In 2014 trad de wet Passend Onderwijs in werking met als een van de doelen het verminderen van het psychiatrisch classificeren van kinderen. De ondersteuningsbehoefte van het kind zou voortaan centraal staan en een DSM-diagnose was niet meer nodig voor het verkrijgen van extra ondersteuning. De v...

Laura Batstra
3 november 2020
tib - 2020 / nr 5
Zorgboerderijen en passend onderwijs
Scholen kunnen door de Variawet op een andere locatie maatwerk bieden aan leerlingen die niet of gedeeltelijk naar school gaan. De zorgboerderij is dan mogelijk een geschikte partner. Feit is dat de toestroom van jeugdigen in de leerplichtige leeftijd naar zorgboerderijen toeneemt en daarmee tijd...
Jacques van den Born
3 november 2020
tib - 2020 / nr 5
Kennisrotonde

In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk.

Dian Fluijt
3 november 2020
tib - 2020 / nr 4
Wet- en regelgeving
Sponsorconvenant 2020-2023

Wat? 

In februari 2020 heeft minister Slob een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het nieuwe sponsorconvenant 2020-2023. Het rapport van McKinsey 'Een verstevigd fundament' maakt duidelijk dat zowel het po als vo structureel middelen tekort komen om aan de gewenste internationale kwaliteit...

Jacques van den Born
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Bouwen aan vertrouwen

Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te...

Dian Fluijt
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Checklist: Werken met de vertrouwensscan
Dian Fluijt
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
"Vertrouwen begint bij bewustwording en bij willen begrijpen"
‘Vertrouwen’ bestaat net als ‘nieuwsgierigheid’ in verschillende soorten. Maar dat beide een belangrijk onderdeel zijn van onderwijs, in de zin van een situatie waarin je kunt leren, groeien, kennis en ervaringen kunt delen, leidt tot weinig discussie. Voor leerlingen, en juist voor degenen die e...
Walter van de Calseyde, Danae Bodewes
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Door-zien en Trefzeker Handelen

Non-verbale informatie vormt een belangrijk onderdeel van communicatie en ‘kleurt’ de woorden die iemand gebruikt. Non-verbale communicatie geeft je echter ook een kijkje in iemands persoonlijkheid. Als je getraind bent in non-verbale strategieanalyse zie je in luttele minuten wat kwaliteiten, va...

Herman Ilgen
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Schoolvideo-interactiebegeleiding in teamverband
Veel leerkrachten voelen zich niet vaardig genoeg om met alle verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen om te gaan. Dat beïnvloedt het geloof in hun vermogen om inclusiever onderwijs te kunnen realiseren. IB’ers maken zich daar terecht zorgen over en vinden het belangrijk om dat binnen het ...
Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely Anne de Ronde-Davidse
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp
IB’ers weten als geen ander dat goede samenwerking tussen school en jeugdhulp van groot belang is. Wanneer die samenwerking goed verloopt en betrokkenen echt samenwerken, worden leerlingen vlot(ter) geholpen. Professionals stemmen ondersteuningstrajecten op elkaar af en zoeken samen naar oplossin...
Erica de Bruïne, Jantien Gerdes
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Wet- en regelgeving
Sponsorconvenant 2020-2023
Jacques van den Born
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Kennisrotonde

In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk.

Dian Fluijt
10 september 2020
tib - 2020 / nr 4
Passend onderwijs. Hoe nu verder?
In mei jl. is de evaluatie naar de stelselwijziging passend onderwijs gepubliceerd. De algemene conclusie van 5 jaar onderzoek luidt dat de or ganisatie van de extra ondersteuning is verbeterd, er voldoende voorzieningen zijn voor leerlingen en er sprake is van een dekkend aanbod. Echter, voor le...
Jacques van den Born
10 september 2020
tib - 2020 / nr 3
Wet- en regelgeving
Deel je expertise

Wat? 

Nu leerlingen niet naar school kunnen vanwege de maatregelen rondom het coronavirus, wordt overal onderwijs op afstand/thuisonderwijs gerealiseerd. Het is belangrijk om ook voor leerlingen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning een goed aanbod te realiseren. Het bundelen van kenn...

Jacques van den Born
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Onderwijs en zorg als een eenheid bekeken
Niet overal in Nederland verloopt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp voldoende vanzelfsprekend. Ouders zijn vaak al blij als school en jeugdhulp voor hun kind tot een integraal arrangement zijn gekomen. Maar er is voor effectieve samenwerking meer nodig dan alleen curatieve ondersteuni...
Loek Heida
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Checklist: Onderwijs en jeugdzorg samen
Loek Heida
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Passend onderwijs moet echt een stuk beter
Op 3 maart jl. liet de Tweede Kamer via een aantal moties haar onvrede merken over de huidige gang van zaken bij passend onderwijs. De meeste moties betroffen het terugdringen van het aantal thuiszitters en de financiering van onderwijs en zorg. Lisa Westerveld (GroenLinks) is het enige ‘ontscho...
Walter van de Calseyde, Lisa Westerveld
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Klaar voor het nieuwe schooljaar?
Ook in tijden van corona moeten scholen zich nu al voorbereiden voor het nieuwe schooljaar. Als IB’er krijg je in deze periode veel specifieke vragen en ben je het houvast voor je team. En ondertussen richt je je vizier al op de periode na de zomer; je moet voorbereidingen treffen voor het nieuwe...
Linda Erren
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Groepsplanloos werken: meer dan een trucje
Nu groepsplanloos werken in het scholenveld bekend wordt, ontvang ik soms e-mails van IB’ers die zeggen ‘Het werkt niet’. Vaak blijkt dat ze de instrumenten wel gebruiken, maar te weinig begrip hebben van de zes onderwijskundige uitgangspunten die aan groepsplanloos werken ten grondslag liggen. H...
Wijnand Gijzen
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
Doelgericht ontwikkelen verhoogt het werkplezier
De Wet Passend Onderwijs vraagt om te innoveren op een zodanige wijze dat binnen de school meer kinderen een passend aanbod krijgen. Sommige scholen kiezen daarom voor een totaal nieuw onderwijskundig concept om het leerproces volledig te personaliseren. Andere scholen verbreden, verdiepen of int...
Jacques van den Born
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 3
De kracht van intervisie

Uit het nationaal onderzoek ‘IB’er tot hier: en nu verder?!’ (2019) blijkt dat we op school al meer en gerichter praten over het ambacht van de leerkracht. Dat is winst! Echter, een teamgesprek over de concrete praktijk met de leerlingen is nog geen vaststaand gegeven. Op welke wijze kan het besp...

Peter Laros, Nikkie Laros
12 mei 2020
tib - 2020 / nr 2
Wet- en regelgeving
Leerlingen invloed geven Enkelslag, dubbelslag en drieslag

Wat? 

Met het verbeterde curriculum wil het kabinet scholen de vrije ruimte geven om het onderwijs in te vullen. Naast verplichte vakken als taal en rekenen mogen scholen zo’n 30% van de onderwijstijd naar eigen inzicht invullen.

 

 

 

Jacques van den Born
18 maart 2020
tib - 2020 / nr 2
Passend omgaan met uitdagend gedrag door autonomieontwikkeling
Binnen het Samenwerkingsverband PO de Meierij is in 2018 het NRO-project ‘Passend omgaan met uitdagend gedrag: benutten van Good Practices’ gestart. In dit project zijn bruikbare praktijken verzameld van leerkrachten die in staat zijn om uitdagend gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Videobeelden...
Marianne den Otter, Anje Ros
18 maart 2020
1...131415...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo