Edities
Vorige nummers
2025
									TIB 2025 nummer 4
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
								
							
								 2024
								TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
									TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
								
							
								 2023
								TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
									TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
								
							
								 2022
								
							
								 2021
								
							
							
							 MeerMinder
						TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2018 / nr 2
    Checklist: RAP met RET
    
    
        
    
    
    Peter Laros
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    De IB'er: exit of next level?
    
    
        Veel IB’ers worden in hun scholen overladen met taken. En velen van hen voelen zich al vele jaren ongemakkelijk met hun positie en stellen zich fundamentele vragen. Kan dat wel zo doorgaan en heeft de intern begeleider nog toekomst in de basisschool? Kern van het antwoord: de IB’er kan alleen van...
    
    
    Luc Greven
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    "De onderwijsprofessional van de toekomst is vooral gids en begeleider op een onbegrensde expeditie"
    
    
        Op WIB 2017 bood filosoof Ruud Veltenaar drie keer aan een volle zaal zijn ruime blik in de toekomst. In feite schetste hij een beeld van de samenleving, en specifiek het onderwijs, waar de kleinkinderen van de aanwezige IB’ers mee te maken kunnen krijgen. Hier de nabespreking.
“In 2050 bestaat ...
    
    
    Ruud Veltenaar
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Arrangeren met het Dialooginstrument HGW
    
    
        Nagenoeg alle samenwerkingsverbanden werken vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). Vanuit dit streven zijn de onderwijsbehoeften centraal komen te staan en niet langer ‘wat een kind heeft’. Met het Dial ooginstrument HGW is een nieuwe impuls gegeven aan hoe ouders en school beter...
    
    
    Tijn Nuyens
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Denken in driehoeken
    
    
        Steeds vaker kom ik in gesprekken met directeuren en IB’ers tegen dat er onduidelijkheid of zelfs spanning is over ieders taken en verantwoordelijkheden. Bestaan er hiervoor objectieve criteria? Wat mag een leerkracht en een directeur van de IB’er verwachten? Hier een poging tot een kader.
    
    
    Albert de Boer
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Feedback: complexer dan je denkt
    
    
        Feedback wordt gezien als een waardevol middel om collega’s te laten groeien. En toch vinden veel mensen het lastig om feedback te geven of te ontvangen. Dat zou je ook kunnen opmaken uit de vele boeken, artikelen, lijstjes en instrumenten over dit onderwerp. Echter, feedback is niet vanzelfsprek...
    
    
    Andra Koolhof, Marianne Soeters
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Leren spellen met Spellet
    
    
        Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels. Vaak zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we deze spellingzwakke leerlingen konden leren spellen zonder regels te gebruiken. Daartoe ontwierpen w...
    
    
    Elly Scheeren, Anneke Smits
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Checklist: De IB'er: exit of next level?
    
    
        
    
    
    Luc Greven
    17 november 2019
tib - 2018 / nr 1
    Checklist: Betrekken van ouders bij het toeleiden naar extra ondersteuning voor hun kind
    
    
        
    
    
    Vivian van Alem
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    De toekomst van het onderwijs - samen op weg naar 2025
    
    
        Van meet af aan was het de ambitie van de TIB-redactie om de vinger aan de pols te houden bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Als vakblad voor IB’ers zien we het als onze plicht om onze lezers bij de tijd te houden, zeker omdat er zo vaak zo veel zo snel verandert op school. Al in het tw...
    
    
     TIB-redactie
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    "Tussen alle grote bewegingen in de samenleving is het onderwijs een baken van stabiliteit"
    
    
        De wereld draait al heel lang door. Soms heb je de indruk dat zij af en t oe wat harder in beweging is dan anders. Massale volksverhuizingen, globalisering en digitalisering hebben ongetwijfeld invloed op dat gevoel.
Aangezien onderwijs sinds mensenheugenis onlosmakelijk deel uitmaakt van onze s...
    
    
    Erno Eskens
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Simpeler inzicht krijgen in ondersteuningsbehoefte
    
    
        Per 1 januari komt het programma Momento voor alle leraren beschikbaar. Het dashboard, een belangrijk onderdeel van dit nieuwe programma, is gratis en houdt veel relevante gegevens over de leerlingen bij. Er is gemakkelijk inzichtelijk te krijgen waar het bij een leerling goed gaat en waar hij ac...
    
    
    Guus Beenhakker
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Hoezo werkdruk?
    
    
        Kinderen ervaren, net als hun leerkrachten, geregeld werkdruk en sommige zitten op jonge leeftijd met een burn-out thuis. Het is belangrijk dat we de signalen herkennen, weten wat stressfactoren zijn en hoe we de werkdruk verminderen door kinderen meer autonomie te geven in het onderwijs.
    
    
    Jacques van den Born, Mirjam van Diemen
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Scheiding ouders: welke begeleidende rol van de school spelen?
    
    
        In de wet ‘Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school’ van 1 augustus 2015 is vastgelegd dat scholen actief beleid moeten voeren op het gebied van fysieke, sociale en psychische veiligheid. De regels voor scholen zijn uitgewerkt in een toelichting en er wordt een pestcoördinator verplicht...
    
    
    Pieter Stoop
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers
    
    
        Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in de eigen taal, en de sociaal-culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau van nieuwkomers. Bij velen van hen is het onderwijsaanbod onderbroken of beperkt geweest. Een school voor nieuwkomers moet dus in eerste instantie haar le...
    
    
    Henrike de Munnik, Diana P. Zwart
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Checklist: De toekomst van het onderwijs. Wat doe je eraan?
    
    
        
    
    
    Bert Groeneweg
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 5
    Checklist: Kies het juiste apparaat
    
    
        
    
    
    Guus Beenhakker
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    Sociaal-emotioneel leren op school
    
    
        Kinderen brengen een belangrijk deel van hun jeugd door op school. En of ze willen of niet, ze zullen moeten leren omgaan met andere kinderen. Maar vooral: met zichzelf! Dat is de essentie van sociaal én emotioneel leren.
Dat leren gaat veelal vanzelf tijdens dagelijkse contacten. Een school kan...
    
    
    Kees van Overveld
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    "Sociaal-emotioneel leren? Neem er de tijd voor!"
    
    
        Niet alleen als intern begeleider, maar ook – of misschien vooral – als moeder van een tienerdochter en een -zoon met autisme, heeft Natasja Hoogerheide de nodige ervaring opgedaan met sociaal-emotioneel leren (SEL). Net als voor veel complexe vraagstukken is er voor kinderen, al dan niet met een...
    
    
    Natasja Hoogerheide
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    De Centrale Eindtoets vanaf 2018 - vernieuwd en op maat
    
    
        Als intern begeleider ben je verantwoordelijk voor het ondersteuningsbeleid op jouw school en maak je samen met het team de keuze voor een eindtoets voor groep 8. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) komt in 2018 met een digitale adaptieve Centrale Eindtoets. Een toets op maat, waarmee iede...
    
    
    Margit van Aalst, Juliette Panman
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    Wat maakt ons onderwijs uniek?
    
    
        Zoals wij het doen, is de standaard. Anderen wijken daarvan af. Maar hoe zien die anderen dat? Hoe ziet óns onderwijssysteem eruit in de ogen van buitenlanders? Zijn zij uniek, of wij? Waarin verschilt ons onderwijssysteem het meest van andere systemen?
    
    
    Bert Groeneweg
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    Signaleren en begeleiden van dubbel bijzondere (hoog)begaafde leerlingen
    
    
        Juf Marga van groep 5 snapt het niet meer. Max is tijdens de lessen van wereldoriëntatie actief betrokken en toont een goede concentratie. Op andere momenten vertoont hij storend gedrag richting andere leerlingen en is hij lastig te corrigeren op zijn gedrag. Juf Marga ziet een grote discrepantie...
    
    
    Anouke Bakx, Maartje van der Brand, Ton van Houtert
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    Taalgerichte didactiek: van belang voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen?
    
    
        De afgelopen decennia is het belang van mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling in zowel het primair, voortgezet als speciaal onderwijs onderkend. De taalontwikkeling van leerlingen wordt steeds vaker als speerpunt gekozen voor schoolbreed taalbeleid.
Binnen de didactische pijler van taalbe...
    
    
    Maike Schermer
    17 november 2019
tib - 2017 / nr 4
    Checklist: SEL-scan
    
    
        
    
    
    Kees van Overveld
    17 november 2019
 
                        
                    