Edities
Vorige nummers
2025TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Hoe geef je betekenis aan alle beschikbare data om écht impact te maken op het leren van leerlingen? Ontdek hoe je de datadetective in jezelf én je team wakker maakt, zodat je vanuit data, via interne attributie, datazingeving en kwaliteitsbewustzijn, tot doelgerichte interventies komt. Van curat...
Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in ...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...
Wat?
In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.
Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.
Na een lange carrière waarin ze zich inzette voor het jonge kind, zwaait Aleid Beets Kessens af als docent aan Fontys OSO. Een gesprek over spel, pedagogische inzichten en vooral de opdracht om te kijken en luisteren. “Als kinderen aan het spelen zijn, heeft de professional iets te doen.”
...Spelen is de motor van ontwikkeling bij jonge kinderen. Het belang van spel voor oudere kinderen is inmiddels ook bekend. Spel lijkt vaak een vrijblijvende activiteit, maar vraagt om specifieke kennis en aandacht van leerkrachten. Met deze checklist krijg je inzicht in de rol van spel binnen jouw...
"Moeten we nú serieus gaan spelen?" Die opgetrokken wenkbrauw van je zie ik al bijna voor me. En ja, beste collega's, ik pleit voor meer spel in ons onderwijs. Niet alleen in de klas, maar juist ook in de lerarenkamer! Want laten we eerlijk zijn: ellenlange vergaderingen, serieuze gesprekken en d...

Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...
In de meeste klassen zit wel één of meerdere kinderen die thuis een vorm van mishandeling meemaken. Dat heeft veel gevolgen voor henzelf, hun welbevinden en hun (geestelijke) gezondheid. Maar het beïnvloedt ook hun kansen om te leren en te ontwikkelen, op de korte en lange termijn. Als IB/KC’er h...
Vraag:
Wat is het effect van aaneengesloten versus losgekoppelde instructie en oefening op leerresultaten?
De noodzaak van spel om de ontwikkeling van het jonge kind te bevorderen, wordt in het onderwijs steeds meer erkend. Spel hoort bij het jonge kind, op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier. Op welke manier kun je spel prioriteit maken en welke rol heeft de IB/KC’er hierbij? Leidt spel automati...
Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Charlot: “In mijn rol als intern begeleider voelde ik me de afgelopen jaren regelmatig een ’wervelwind’. Als ik binnenkwam was het meteen “Kun je even in de groep komen kijken naar … (naam leerling)?” Ik was relatief veel bezig met de vraag van de afzonderlijke leerkrachten en veelal gericht op d...
Wat?
De voormalige minister van primair en voortgezet onderwijs, Mariëlle Paul, heeft met de PO-Raad afgesproken dat het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas niet meer is toegestaan.
Het beroep van leerkracht is complex en vraagt het nodige vakmanschap van de man of vrouw voor de klas. Onderzoek maakt duidelijk dat leerlingen meer leren van competentere leerkrachten (o.a. Berliner, 2001). Daarom is het zaak om het vakmanschap van de leerkracht en de ontwikkeling ervan goed on...
Wat heb je nodig om een sterke leercultuur in je school te ontwikkelen? Lector Marco Snoek geeft tips: bevraag wat zo vanzelfsprekend lijkt, (her)organiseer ontmoetingsmomenten en houd oog voor het veranderproces.
Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.