Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2019 / nr 1
Over verschillen in sensitiviteit voor de omgeving
Het construct ‘hoogsensitiviteit’ staat wetenschappelijk in toenemende mate in de belangstelling. Zeker doordat we geregeld worden geconfronteerd met leerlingen die door onverklaarbare psychosomatische klachten uitvallen in het onderwijs. KU Leuven doet onderzoek naar hoogsensitiviteit met name b...
Patricia Bijttebier
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Checklist: Werken aan pedagogische sensitiviteit
Loek Heida
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Checklist: Reflecteren op de groepsbespreking op jouw school
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Wij hebben een visie!
‘Heb een visie als school.’ Dat is makkelijk gezegd, maar in de praktijk vaak eerder dode letter dan werkelijkheid. Toch is een gedragen visie belangrijk, maar misschien niet om de redenen die menigeen denkt. En welke visie, dat is dan weer minder belangrijk. Hoe komt dit? En wat kan jij ervoor ...
Pedro de Bruyckere
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
"Een visie die van onderop tot stand komt, is een heel goed stuurmiddel in veranderingsprocessen"
Hoe zorg je als school en bestuur voor een breed gedragen visie? En hoe houd je die visie ‘in leven’? Charlotte Rijnen is bovenschools IB’er binnen SALTO in Eindhoven; een stichting voor algemeen toegankelijk onderwijs met 20 scholen voor basisonderwijs en 2 scholen voor speciaal basisonderwijs. ...
Marlies van der Eerden, Charlotte Rijnen
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
'Talent' en 'burn-out' zijn relationele begrippen
In het onderwijs proberen professionals elke dag weer het beste van zichzelf te geven. Vaak vanuit een soort roeping om gepassioneerd vorm te geven aan ontwikkeling van kinderen en jongeren. En toch staat die passie soms onder druk door de eisen v an hogerhand, werkdruk en/of interne veranderinge...
Luk Dewulf
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Druk, druk... relax! Helpt mindfulness je door de dag?
De druk en de drukte is op veel scholen groot. Voorbereiden, grote groepen, alles verantwoorden, checken, presteren en noteren. IB’ers, leerkrachten en kinderen worden vaak overspoeld met informatie. Helpt mindfulness je door een drukke dag heen? Wat betekent mindfulness eigenlijk en kun je het o...
Suzanne van Assenbergh
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Hoe krachtig is jullie samenwerking?
Een goede teamsamenwerking heeft een positief effect op de kwaliteit van je onderwijs. Maar hoe stimuleer je die professionele samenwerking? En welke rol kan de IB'er hierin spelen?
Corrine Bleecke, Suzan Valstar
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen!
Mediërend Leren biedt vele mogelijkheden bij het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. De kern ervan is het onvoorwaardelijke geloof in de ontwikkelmogelijkheden van élke leerling. Belangrijk daarbij is dat leerling en leraar samen werken aan de ontwikke...
Emiel van Doorn, Floor van Loo
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Checklist: Zorg voor draagkracht
Pedro de Bruyckere
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Checklist: Hoe voer je een productieve dialoog met elkaar?
Peter Laros
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Werkdruk: niet blussen maar boetseren!
Vanaf dit schooljaar stelt de overheid jaarlijks structureel €237 miljoen beschikbaar voor verlaging van de werkdruk. In het schooljaar 2021-2022 zal dat oplopen tot €430 miljoen, per jaar. Deze ‘werkdrukmiddelen’ mag de school naar eigen inzicht inzetten. Veel scholen kiezen voor de inzet van ...
Vivian van Alem, Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
"Bij werkdruk kan het team een grote rol spelen, zowel in de oorzaak ervan als in de oplossing"
Geregeld hoor je op de werkvloer de verzuchting: “Daar heb ik geen tijd voor, ik heb het te druk”. Werkdruk is niets nieuws. Toch komt het bij de ene leerkracht sterker voor dan bij de ander. Dat geldt ook voor scholen onderling. Hoe pak je het aan: individueel en/of in teamverband? “Toen ik in ...
Myriam Lieskamp
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Samen met je team het onderwijs verbeteren
Leerkrachten willen het beste voor hun leerlingen. Dat zorgt ervoor dat ze vaak dat extra stapje willen zetten, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk. Teams die van en met elkaar leren, en hecht met elkaar samenwerken ervaren minder werkdruk. We zien steeds meer IB’ers die het voortouw nemen ...
Jaap Versfelt
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Ontevreden ouders? Geen probleem!
Driekwart van de leerkrachten ervaart druk van ouders bij het advies voor de middelbare school. Dat bleek eerder dit jaar uit een peiling van CNV Onderwijs en het tv-programma EenVandaag onder ruim 2.200 leraren. Als je de media mag geloven, hebben scholen steeds meer last van ouders. Sommige lee...
Peter de Vries
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
De maatschappij in de klas
In onze complexe maatschappij is het maken van keuzes voor velen niet simpel. Dus is het heerlijk om al op jonge leeftijd de kans te krijgen te experimenteren met wat je graag doet - of juist niet. Maar wat nu als er niets is? Als er in je omgeving weinig stimulans is of niemand om vragen aan te ...
Gemma Beij
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Op woordenjacht: meer woorden leren in minder tijd
Onverwacht zijn twee NT2-leerlingen direct vanuit het buitenland in de reguliere groep van basisschool X ingestroomd volgens de opvangmethode 'onderdompeling’. Echter, zij spreken en begrijpen de Nederlandse taal niet, waardoor zij niet van het aanbod profiteren. Ook de leerkrachten staan voor ee...
Annelies Niënhaus
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Checklist: Omgaan met werkdruk
Vivian van Alem, Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Checklist: Alles moet perfect of goed is goed genoeg?
Andra Koolhof
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Samen werken aan onderwijsverbetering? Doe onderzoek!
Samen onderzoek doen kan een belangrijk middel zijn om meer onderbouwde keuzes te maken voor de verbetering van het onderwijs. Dit wordt alleen bereikt als de onderzoeksmatige werkwijze is ingebed in de schoolorganisatie en -cultuur. In dit artikel lees je hoe dit werkt en hoe jij als IB’er duurz...
Anje Ros
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
"Onderzoek is geen doel op zich, maar een heel krachtig en effectief middel om jezelf en je school te ontwikkelen"
In de dagelijkse schoolpraktijk wordt nog te vaak voor een ad hoc-oplossing gekozen voor een probleem. Als de rekenresultaten tegenvallen, is een nieuwe methode het medicijn. In de waan van de dag worden brandjes nogal eens geblust met een nog mooiere emmer. Veel scholen zoeken het eerder in nieu...
Linda van den Bergh
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
Robot in de klas?
Bijna 20.000 leerlingen in Nederland zijn lange tijd t e ziek om naar school te gaan. Doordat deze leerlingen het contact met hun leeftijdsgenoten missen en niet kunnen participeren in het dagelijks leven, komen ze al snel in een sociaal isolement terecht. IB’ers weten als geen ander dat dit soci...
Margarida van Wijk
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Privacy vanaf 25 mei 2018. Help!?
De wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) regelt het allemaal. Het is goed om te weten dat deze Europese wetgeving alle nationale wetten overbodig maakt. Wat vraagt aandacht en wat is al op orde? En wie gaat vervolgens de inspanning leveren? En waar komt de tijd vandaan om de uit de w...
Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Interne begeleiding op Taalschool Utrecht
Op Taalschool Utrecht werken drie IB’ers op drie locaties. Zij staan voor grote uitdagingen. Elke maandag is er een instroom van nieuwkomers, van wie ze zo snel mogelijk in kaart moeten krijgen wat de kinderen nodig hebben. Ook is de uitstroom naar een volgende school steeds een puzzel. Welke rol...
Andra Koolhof, Anne-Eva van der Mark
18 november 2019
1...151617...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo