Edities
Vorige nummers
2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2020 / nr 2
Ken je eigen rode knop?
Wij zijn allemaal opgevoed en onze opvoeders hebben naar eigen vermogen hun uiterste best gedaan. Iedereen heeft waarden en normen meegekregen. Misschien ben je daar als volwassene nu heel tevreden mee. Maar het kan ook zijn dat sommige normen en waarden je belemmeren in je functioneren. Of af en...
Ilse van den Heuvel
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Wat jij als IB'er van reken-wiskundeonderwijs moet weten
Als IB’er hoef je de didactiek v an de verschillende basisvakken niet gedetailleerd te kennen. Het is wel noodzakelijk dat je enkele basisideeën van de didactiek kent, zodat je alert kunt zijn bij je hulp aan leerkrachten en de keuzes die je als school maakt.
In dit artikel komen enkele essentie...
Nico Eigenhuis
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Checklist: Autonomieondersteuning
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg en school
Wat?
Zoveel mogelijk kinderen moeten naar school, ook als zij gezondheidsproblemen kennen. Voor leerlingen die op regelmatige basis gezondheidszorg nodig hebben, moeten structurele afspraken worden gemaakt over wie die zorg in school verleent. Een school mag op grond van gezondheidszorg een lee...
1 januari 2020
tib 2020 / nr 1
De overtreffende trap van dromen is doen
Ja, het kan en bestaat echt: een school waar kinderen zorgen voor pony’s, geiten en varkens; waar ouders een boomhut bouwen, er een ‘samentuin’ door de school en de buurtvrijwilligers wordt onderhouden, waar een VIP-hut staat waarin leerlingen problemen oplossen, waar gymles wordt gegeven met boo...
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
"Bewegend leren is gezond, leuk en goed voor de ontwikkeling"
Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat bewegen een relevante bijdrage levert aan de gezondheid en tot betere leerprestaties leidt. Niet voor niets is er een toenemende inzet van ‘bewegend leren’ op Nederlandse scholen. Deze manier van lesgeven sluit erg aan bij de belevingswereld van...
Walter van de Calseyde
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Dit hoort niet: anders kijken naar gedrag van collega's en leerlingen
Ons denken, voelen en handelen worden in belangrijke mate bepaald door de manier waarop mensen in onze omgeving naar zichzelf en de ander kijken.
Opvoeding, levensbeschouwing, sociale klasse, context, positie, fysieke conditie etc. hebben invloed op wie we zijn, hoe we ons gedragen en hoe we naa...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Lerend team traint zelfsturing bij leerlingen
Veel scholen verwachten dat leerlingen hun eigen leerproces kunnen sturen. Zelfsturing ontstaat echter niet vanzelf: leerlingen moeten kunnen reflecteren op hun leergedrag en dienen tevens gemotiveerd te zijn om leertaken vol te houden als het moeilijk wordt. Op basisschool St. Paulus in Heerlen ...
Christian van den Brekel
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Groeps- en leerlingbesprekingen; tijd om ze in een nieuw jasje te steken?
Leerkrachten zijn liever met hun klas bezig dan met administratieve klussen, zoals het verzamelen en analyseren van toetsgegevens. Sommige IB’ers voelen zich bij het voorbereiden van groeps- en leerlingbesprekingen soms meer ‘slavendrijver’ dan ondersteuner. Is het analyseren en bespreken van toe...
Janneke van Loon-Nelis, Wim Meijer
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Hoe kunnen we leerlingen met dyslexie beter begeleiden op school?
De begeleiding van leerlingen met dyslexie valt onder het basisarrangement binnen passend onderwijs. Dat betekent dat de leerkracht het leeuwendeel van de begeleiding voor haar rekening moet nemen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Dyslexiespecialist Mieke Urff schreef een praktisch boek over di...
Mieke Urff
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Binnen de buitenwereld
Toen in september jl. het boekje ‘Omgaan met Scheiding op school’ verscheen, kwamen de eerste reacties vreemd genoeg niet uit het onderwijs, maar vanuit het omliggende werkveld van psychologen, pedagogen en zelfs de rechterlijke macht en de politie. Als daar één gemeenschappelijke mening uit mag ...
Pieter Stoop
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Checklist: De overtreffende trap van dromen is doen
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2019 / nr 5
Middelen, transparantie en verantwoording
Er zijn onduidelijkheden binnen passend onderwijs over de toedeling van middelen, het gebrek aan transparantie over de inzet ervan en over de rol die de verschillende actoren hebben in het proces van de interne en externe verantwoording. Dit doet afbreuk aan het succes van de vele lokale initiati...
Jacques van den Born
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
"Lang niet alles is zo onmogelijk als het lijkt"
In een lange loopbaan in vele geledingen van het onderwijs heeft Ben Sanders een heldere kijk ontwikkeld op transparantie in toekenning van financiën voor onderwijs en ondersteuning, en op de mogelijkheden die dit biedt voor bijvoorbeeld de intern begeleider.
“Een beetje meer zakelijk inzicht z...
Walter van de Calseyde, Ben Sanders
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Duurzame aanpak leesproblemen: hoe doe je dat?
Veel leerlingen leren deels al lezen en spellen voor ze aan groep 3 beginnen, en hebben daarna genoeg aan standaardinstructie. Een flink aantal maakt zich de leestechniek echter onvoldoende eigen en staat in onze geletterde maatschappij voor de rest van hun leven op achterstand. Elk beroep op gel...
Aryan van der Leij, Wied Ruijssenaars, Chris Struiksma
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Zijn je collega's 'mishandelingsalert' genoeg?
We werken nu circa 8 maanden met de aangepaste meldcode van Stichting Veilig Thuis. In veel scholen zal de ervaring met de nieuwe procedure gering zijn. Je komt immers pas in beweging als er iets aan de hand is. Het is een prettige constatering dat het gelukkig in veel gezinnen goed gaat. Niettem...
Peter Laros
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Kennismaken met de WISC-V
In mei 2019 is de WISC-V-NL door de CO TAN beoordeeld met ‘goed’ voor het merendeel van de criteria. Op één punt krijgt de test nog een ‘onvoldoende’, te weten criteriumvaliditeit. Dit betekent dat de COTAN het onderzoek mist naar het voorspellend vermogen aan de hand van de testscores. Dit houdt...
Nikkie Laros
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Goede dingen meenemen naar een nog betere toekomst
Als intern begeleider werk je meestal veel samen met je directeur. Die maakt op zijn beurt weer deel uit van een bovenschools netwerk. In dit artikel richten we ons op de ervaringen van een bovenschools directeurennetwerk in Vlaanderen met waarderend onderzoek. Kan de methodiek van waarderend ond...
Sven Geenens
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Checklist: Hoe kun je als IB'er een bijdrage leveren aan de verantwoording van de inzet van de middelen passend onderwijs?
Vivian van Alem
28 november 2019
tib 2019 / nr 4
Focus op leerrecht in plaats van op leerplicht
Leerrecht van kinderen kan worden opgevat als het recht van elk kind op onderwijs dat is aangepast op zijn behoeften en talenten. Met de term leerrecht zal elke intern begeleider te maken krijgen. De vraag is hoe je dit leerrecht voor ieder kind concreet zou kunnen vormgeven.
Dian Fluijt
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Een inclusieve samenleving is geen hoera-verhaal. Het is ambivalent vanwege de mogelijkheden en de grenzen
Waarom is inclusie alweer belangrijk? En wat zijn de persoonlijke en institutionele randvoorwaarden opdat de oefening zou kunnen slagen? En hoeveel inclusie kan een mens verdragen? “Leerplicht en leerrecht zijn een groot goed, maar gaan niet vanzelf. Mensen zijn niet van nature gericht op inclusi...
Walter van de Calseyde, Patrick Loobuyck
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Schoolweigering: in 14 sessies weer naar school
Bij schoolweigering ervaren leerlingen spanning en stress rondom het naar school gaan en/of op school zijn, wat tot schoolverzuim leidt. Hoe herken je signalen van schoolweigering en hoe ga je ermee om?
Mieke Ketelaars
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Waarderen en verbeteren van spellingsopbrengsten
Leerlingen, ouders en andere betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat het spellingonderwijs op een school goed is en resultaten oplevert die passend zijn voor de leerlingpopulatie. Bij het verbeteren van het spellingonderwijs maken scholen gebruik van data die verzameld worden door dagelijks...
Frans van den Heuvel
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Creëren van mogelijkheden voor iedere leerling
Op College de Kleine Prins Utrecht zitten leerlingen met een fysieke beperking en/of ook leerachterstanden, en soms ook problemen in het sociaal-emotioneel leren. De uitdaging is om voor ieder kind mogelijkheden te creëren om uiteindelijk uit te stromen naar een passende plek. Dit vraagt veel ins...
Andra Koolhof
18 november 2019