Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 3
Probleemgedrag en inclusief onderwijs

Nederland bereidt zich voor op inclusief onderwijs, maar probleemgedrag van leerlingen belemmert dit vaak. Inclusie wordt onterecht als een luxe gezien. Inclusie vormt echter juist de basis voor goed onderwijs, vooral bij leerlingen met probleemgedrag. In het boek ‘Inclusief gedrag’ (Van Gemert, ...

Gijs van Gemert, Karlieneke Speijers, Sofie Sergeant
27 mei 2025
tib 2025 / nr 3
Lastig gedrag?
Een kans op verbinding

Kijk met compassie naar leerlingen met probleemgedrag, stelt gedragsspecialist Bart Heeling, maar beschouw hen ook als volwaardige leerlingen met potentie. Van het lerarenteam vraagt dit bewustwording van de eigen emoties en de vaardigheid om de rust te bewaren. Hoe help je als IB/KC’er het team ...

Ankie Lok, Bart Heeling
27 mei 2025
tib 2025 / nr 3
Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal

Stel je voor: een leerling uit groep 8 houdt een spreekbeurt over seksueel misbruik. Een heftig onderwerp, onverwacht gekozen. Wat doe je? Stel je vragen? Laat je het voorbijgaan? Herken je verborgen noodkreten in de klas en durf je te handelen? Dit moment kan bepalend zijn voor de toekomst van e...

Marleen Vos
27 mei 2025
tib 2025 / nr 3
Reïficatie: Hoe het ADHD-concept het onderwijs dreigt te verarmen

Wat zegt het over ons en onze cultuur dat we kinderen ‘diagnosticeren’ op basis van lastige gedragingen die we ‘symptomen’ noemen? Waarom maken we letterlijk en figuurlijk zo’n ding van druk gedrag? Abstracte begrippen letterlijk ‘tot ding maken’ heeft een naam: reïficatie. Reïficatie kan ervoor ...

Sanne te Meerman
27 mei 2025
tib 2025 / nr 2
Een inclusieve leeromgeving: open en sensitief
Hoogleraar Orhan Agirdag verdiept zich in onderzoeksthema’s die elk op een eigen manier raken aan diversiteit. Hoe duidt hij de stand in onderwijsland, wat zijn tips voor schoolteams? Hij benoemt kansen, misverstanden en valkuilen. Als IB/KC’er kun je aan de slag met een bewust talenbeleid.
...
Ankie Lok, Orhan Agirdag
11 maart 2025
tib 2025 / nr 2
Klasindeling: een wapen tegen pesten?

Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in ...

Nathalie Hoekstra
11 maart 2025
tib 2024 / nr 4
Chronische stress en trauma beter begrepen

De afgelopen jaren is er zowel wetenschappelijk als in de praktijk veel meer aandacht voor stress, burn-out, depressiviteit en trauma. Zo meldt het RIVM schrikbarende percentages jongeren die last hebben van klachten die hieraan zijn gerelateerd. Hoe kunnen we het ontstaan van deze klachten vanui...

Jacques van den Born
10 september 2024
tib 2023 / nr 3
Het (pre)puberbrein:
out of control?

Eigenaarschap van het leerproces, leren te leren, plannen: het zijn voorbeelden van 21e-eeuwse vaardigheden die veel aandacht krijgen binnen de onderwijspraktijk in het po (en vo). Deze vaardigheden vereisen echter een gedegen ontwikkeling van executieve functies zoals zelfsturing en gedragsregul...

Jiska S. Peper
23 mei 2023
tib 2022 / nr 5
Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Anton Horeweg
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Internaliserend gedrag: 8 adviezen

Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 3
Gedrag positief beïnvloeden door het versterken van taalvaardigheden

De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...

Trees Das, Sonja van der Lee-Van Broekhoven
23 mei 2022
tib 2021 / nr 3
Proberen lukt altijd

Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...

Jorinde Jelles
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
Uitglijden in je denken: Het gebeurt!
Als IB’er leun je tijdens je werk op twee belangrijke instrumenten: je bewuste denken en je intuïtie. Of het nu gaat om het adviseren van collega’s of het uitvoeren van een diagnostisch rekenonderzoek bij een leerling; je denkt goed na over zaken en soms lijkt je onderbuikgevoel je beste raadgeve...
Marald Mens
17 mei 2021
tib 2021 / nr 1
De straat uit, de school in
“Jongerenwerkers bezorgd over messen: Geweld op straat steeds explosiever.” “Wie moordt, die scoort in drillrap.” Recente koppen in het nieuws, waarin duidelijk wordt dat geweld en het gebruik van wapens steeds normaler wordt onder jongeren. En het blijft niet alleen bij de straat, het komt ook d...
Dian Fluijt, Joyce Zijlstra
25 januari 2021
tib 2021 / nr 1
Talentgedreven werken in het onderwijs
In navolging op het artikel ‘Samen sterker! De kracht van groepsarrangement Atlasklas’ (TIB 2020-4), zijn Els Pronk en Jorinde Jelles in gesprek gegaan over aspecten als veerkracht, kijken achter gedrag, versterken van binnenuit, talentinterviews, de ijsberg, de kring en ‘therapeuteren’. En over ...
Jorinde Jelles, Els Pronk
25 januari 2021
tib 2020 / nr 5
Passend onderwijs: Anders handelen vereist Anders denken

In 2014 trad de wet Passend Onderwijs in werking met als een van de doelen het verminderen van het psychiatrisch classificeren van kinderen. De ondersteuningsbehoefte van het kind zou voortaan centraal staan en een DSM-diagnose was niet meer nodig voor het verkrijgen van extra ondersteuning. De v...

Laura Batstra
3 november 2020
tib 2020 / nr 2
Passend omgaan met uitdagend gedrag door autonomieontwikkeling
Binnen het Samenwerkingsverband PO de Meierij is in 2018 het NRO-project ‘Passend omgaan met uitdagend gedrag: benutten van Good Practices’ gestart. In dit project zijn bruikbare praktijken verzameld van leerkrachten die in staat zijn om uitdagend gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Videobeelden...
Marianne den Otter, Anje Ros
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Dit hoort niet: anders kijken naar gedrag van collega's en leerlingen
Ons denken, voelen en handelen worden in belangrijke mate bepaald door de manier waarop mensen in onze omgeving naar zichzelf en de ander kijken. Opvoeding, levensbeschouwing, sociale klasse, context, positie, fysieke conditie etc. hebben invloed op wie we zijn, hoe we ons gedragen en hoe we naa...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
18 maart 2020
tib 2019 / nr 1
Sociale steun aan kinderen die thuis onveilig opgroeien
Leerlingen die thuis mishandeld, verwaarloosd of seksueel misbruikt worden, voelen zich vaak ook op school gespannen en onveilig. Dat kan zich uiten in ongepast gedrag en concentratieproblemen. Hoe kan je als IB’er leerlingen helpen zich tenminste op school veilig te voelen? En hoe kan je leerkra...
Edith Geurts
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Druk, druk... relax! Helpt mindfulness je door de dag?
De druk en de drukte is op veel scholen groot. Voorbereiden, grote groepen, alles verantwoorden, checken, presteren en noteren. IB’ers, leerkrachten en kinderen worden vaak overspoeld met informatie. Helpt mindfulness je door een drukke dag heen? Wat betekent mindfulness eigenlijk en kun je het o...
Suzanne van Assenbergh
18 november 2019
tib 2018 / nr 2
Preventie en curatie van cyberpesten
De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in omgangsnormen. Voor kinderen die nu op de basisschool zitten, is hun leven online net zo belangrijk is als hun leven offline. Naast vele inspirerende mogelijkheden vormt de interactie op sociale media echter ook een...
Jolijn Kester
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Hoezo werkdruk?
Kinderen ervaren, net als hun leerkrachten, geregeld werkdruk en sommige zitten op jonge leeftijd met een burn-out thuis. Het is belangrijk dat we de signalen herkennen, weten wat stressfactoren zijn en hoe we de werkdruk verminderen door kinderen meer autonomie te geven in het onderwijs.
Jacques van den Born, Mirjam van Diemen
17 november 2019
tib 2017 / nr 4
Signaleren en begeleiden van dubbel bijzondere (hoog)begaafde leerlingen
Juf Marga van groep 5 snapt het niet meer. Max is tijdens de lessen van wereldoriëntatie actief betrokken en toont een goede concentratie. Op andere momenten vertoont hij storend gedrag richting andere leerlingen en is hij lastig te corrigeren op zijn gedrag. Juf Marga ziet een grote discrepantie...
Anouke Bakx, Maartje van der Brand, Ton van Houtert
17 november 2019
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo