Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 5
Ongeschreven regels: ze staan nergens, maar ze zijn er wel

Ongeschreven regels zijn er altijd, op iedere school. Maar wat zijn het eigenlijk, en hoe ontstaan ze? Welke positieve en negatieve invloed hebben ze op de interactie in een team? En waarom is het belangrijk om hierbij stil te staan?

Andra Koolhof, Marianne Soeters
12 november 2024
tib 2024 / nr 4
De risico's en kansen van AI

Verdiep je in artificial intelligence (AI), adviseren Pierre en Pieter van de HAN University of Applied Sciences. Door het gesprek erover te voeren in het schoolteam kun je afgewogen keuzes maken.

Ankie Lok
10 september 2024
tib 2024 / nr 3
‘Verbeteren doe je in stapjes’

Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."

Jan van den Akker, Ankie Lok
11 juni 2024
tib 2024 / nr 2
Hoge en positieve verwachtingen:
een kwestie van goede bedoelingen?

Er is een groeiende erkenning bij onderwijsprofessionals over het belang van hoge verwachtingen. Maar wat houden hoge verwachtingen precies in? Hoe belangrijk is het werken aan het bewustzijn van leerkrachten in dit proces en wat leren we van scholen die hier de afgelopen jaren doelgerichte stapp...

Redwane Bouttaouane
2 april 2024
tib 2024 / nr 2
‘Bij hoge verwachtingen gaat het niet om een stappenplan,
maar om de juiste cultuur van gelijke kansen’

Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...

Walter van de Calseyde
2 april 2024
tib 2024 / nr 1
Onwetendheid leidt tot wijsheid

In een basisschoolorganisatie is de rol van een intern begeleider of kwaliteitscoördinator (IB/KC‘er) niet meer weg te denken. Integendeel: het lijkt of deze persoon gaandeweg een belangijkere plaats in de organisatie inneemt. Bij deze veranderende rol hoort ook een veranderende houding.

Astrid Lindenburg
6 februari 2024
tib 2023 / nr 5
De IB'er als assepoester?
Werk liever met een begeleidingsplan

Intern begeleiders zijn vaak (te) dienstbare collega’s. Het uit zich ook in formuleringen van de IB’er als: “Mijn deur staat altijd voor je open, kom gerust binnen als ik er ben.” Het is een gebaar dat ‘Ik ben er voor jullie’ uitdrukt. Te waarderen, maar het pakt voor veel IB’ers slecht uit.

...
Luc Greven
14 november 2023
tib 2023 / nr 4
“Breng het onderwijs weer tot leven. En het leven in het onderwijs”

Op veel scholen in Nederland loopt het onderwijs als een geoliede machine. Er zijn strakke lesroosters, kleurrijke lesmethodes volgens bewezen methodieken en er wordt veel getoetst om maar zo veel mogelijk te weten van de leerlingen. Zeg maar: alles loopt gesmeerd. Let wel: organisatorisch. Niet ...

Walter van de Calseyde
25 augustus 2023
tib 2023 / nr 3
Lezen is wel leuk!

De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...

Monique van de Minkelis-Toledo
23 mei 2023
tib 2023 / nr 2
Digitale fitheid: alleen iets voor leerlingen?

In een digitale samenleving, waarin het onderwijs handvatten kan bieden om leerlingen hierop voor te bereiden, wordt ook veel gevraagd van de IB’er. Hoe ‘digitaal fit’ zijn jij en je collega’s? En welke rol kan jij hierin spelen binnen het team?

Marald Mens, Dieter Möckelmann
14 maart 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 2
Verstoor het evenwicht en organiseer tegenspraak in je team

Het ideale veranderproces: iedereen wil, denkt en doet hetzelfde. Of sla je dan een belangrijke stap over en houd je te weinig rekening met de complexiteit van ‘veranderen in het onderwijs’? Hoe reflecteer je op een gemaakte keuze? Tijdens het proces van onderwijsverbetering zorgt de creatieve kr...

Wilbert Vonck
8 maart 2022
tib 2021 / nr 5
Teambreed handelingsgericht arrangeren
Het is belangrijk - maar niet genoeg - dat na een ondersteuningsteamoverleg (OT) de leerkracht ‘van dienst’ haar onderwijs aanpast en de leerling de begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Hoe gaan we teambreed handelingsgericht arrangeren en nemen we als team gezamenlijk de verantwoordelijkheid ...
Simone van Dijk
11 november 2021
tib 2021 / nr 1
Naar een lerende cultuur in je lerarenteam
Veel scholen hebben te maken met complexe onderwijsontwikkelingen zoals het implementeren van gepersonaliseerd leren of Wetenschap en Technologie (W&T). Hoewel veel leerkrachten het belang van deze ontwikkelingen onderschrijven, lopen IB’ers en schoolleiding soms aan tegen terughoudendheid en onz...
Sandra van Aalderen, Monique Rouweler
25 januari 2021
tib 2020 / nr 4
Checklist: Werken met de vertrouwensscan
Dian Fluijt
10 september 2020
tib 2020 / nr 4
Schoolvideo-interactiebegeleiding in teamverband
Veel leerkrachten voelen zich niet vaardig genoeg om met alle verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen om te gaan. Dat beïnvloedt het geloof in hun vermogen om inclusiever onderwijs te kunnen realiseren. IB’ers maken zich daar terecht zorgen over en vinden het belangrijk om dat binnen het ...
Jacquelien Bulterman-Bos, Lydia van Hartingsveldt, Neely Anne de Ronde-Davidse
10 september 2020
tib 2020 / nr 1
Lerend team traint zelfsturing bij leerlingen
Veel scholen verwachten dat leerlingen hun eigen leerproces kunnen sturen. Zelfsturing ontstaat echter niet vanzelf: leerlingen moeten kunnen reflecteren op hun leergedrag en dienen tevens gemotiveerd te zijn om leertaken vol te houden als het moeilijk wordt. Op basisschool St. Paulus in Heerlen ...
Christian van den Brekel
18 maart 2020
tib 2019 / nr 5
Goede dingen meenemen naar een nog betere toekomst
Als intern begeleider werk je meestal veel samen met je directeur. Die maakt op zijn beurt weer deel uit van een bovenschools netwerk. In dit artikel richten we ons op de ervaringen van een bovenschools directeurennetwerk in Vlaanderen met waarderend onderzoek. Kan de methodiek van waarderend ond...
Sven Geenens
28 november 2019
tib 2019 / nr 3
Checklist: Staat jouw school open voor het concept '10-14-onderwijs'?
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Op weg naar een pedagogisch sensitief team
Pedagogische sensitiviteit wordt gezien als een typerende eigenschap van de leerkracht, die binnen een onderwijsleersituatie grote opbrengsten kan genereren. Zij heeft een bijzondere pedagogische relatie met haar leerlingen, waarin ze haast intuïtief aanvoelt wat pedagogisch de juiste keuzes zijn...
Loek Heida
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
"Pedagogische sensitiviteit is te ontwikkelen!"
Leraren voelen aan wie van hun collega’s in de school pedagogisch sensitief is en wie minder, volgens onderzoeker Karin Diemel. Maar wat is dat eigenlijk? Is het een ongrijpbare X-factor? “Een van de doelen in mijn promotieonderzoek was om pedagogische sensitiviteit handzamer en concreter te ma...
Walter van de Calseyde
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Checklist: Werken aan pedagogische sensitiviteit
Loek Heida
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Samen met je team het onderwijs verbeteren
Leerkrachten willen het beste voor hun leerlingen. Dat zorgt ervoor dat ze vaak dat extra stapje willen zetten, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk. Teams die van en met elkaar leren, en hecht met elkaar samenwerken ervaren minder werkdruk. We zien steeds meer IB’ers die het voortouw nemen ...
Jaap Versfelt
18 november 2019
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo