Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2024 / nr 5
Van vakmanschap naar meesterschap

Het beroep van leerkracht is complex en vraagt het nodige vakmanschap van de man of vrouw voor de klas. Onderzoek maakt duidelijk dat leerlingen meer leren van competentere leerkrachten (o.a. Berliner, 2001). Daarom is het zaak om het vakmanschap van de leerkracht en de ontwikkeling ervan goed on...

Marald Mens
12 november 2024
tib 2024 / nr 5
Leercultuur: een appel op het hele team

Wat heb je nodig om een sterke leercultuur in je school te ontwikkelen? Lector Marco Snoek geeft tips: bevraag wat zo vanzelfsprekend lijkt, (her)organiseer ontmoetingsmomenten en houd oog voor het veranderproces.

Ankie Lok, Marco Snoek
12 november 2024
tib 2024 / nr 3
Een schoolrapport dat tot leren leidt

Basisschoolrapporten zijn al lang een vanzelfsprekendheid. Recent had ik het rapport van mijn grootmoeder uit 1945 in handen. Nog steeds krijgen de meeste leerlingen zo’n drie keer per jaar een rapport mee naar huis. Wat hebben leerlingen aan het schoolrapport? Hoe zorgen we ervoor dat schoolrapp...

Antoinette Kroes
11 juni 2024
tib 2024 / nr 2
Waarderende onderzoekende klassenbezoeken

Als je door een bos loopt en je kijkt naar boven, dan zie je hoe er tussen de boomtoppen ruimte is; de kruinen raken elkaar niet. Dat is geen toeval: bomen geven elkaar ruimte zodat elke boom voldoende zonlicht en zuurstof kan opnemen. De bedoeling van waarderende onderzoekende klassenbezoeken is...

Simone van Dijk
2 april 2024
tib 2023 / nr 4
Aan de slag met formatief handelen

Onderwijs is een kansengenerator! Het veelvuldig bieden van kansen aan alle leerlingen om tot zelfstandige beheersing van de lesstof te komen, is een belangrijk kenmerk van onderwijskwaliteit. Formatief handelen voorziet in deze kansen. Hoe kan de intern begeleider een waardevolle bijdrage levere...

Dominique Sluijsmans
5 september 2023
tib 2022 / nr 4
Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...

Redwane Bouttaouane
5 september 2022
tib 2019 / nr 2
Formatief evalueren
Formatief evalueren in het onderwijs krijgt s teeds meer volgers. Leraren die ermee kennismaken herkennen enerzijds dat het veel bevat van wat ze dagelijks al doen en anderzijds dat het tegemoet komt aan problemen die ze in de klas ervaren bij grote niveauverschillen, motivatie van leerlingen en ...
Marlies van der Burg, Anneke Noteboom
18 november 2019
tib 2018 / nr 1
Feedback: complexer dan je denkt
Feedback wordt gezien als een waardevol middel om collega’s te laten groeien. En toch vinden veel mensen het lastig om feedback te geven of te ontvangen. Dat zou je ook kunnen opmaken uit de vele boeken, artikelen, lijstjes en instrumenten over dit onderwerp. Echter, feedback is niet vanzelfsprek...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
17 november 2019
tib 2014 / nr 3
Leren door feedback
Leerkrachten in het basisonderwijs zijn in toenemende mate begeleiders van leerprocessen en sluiten zoveel mogelijk aan bij de eigen wijze van leren van leerlingen. Daarmee wordt betrokkenheid verhoogd en beklijft het geleerde beter. Na een training op basis van het feedbackmodel van Hattie en Ti...
Lilian Spijkerman
6 november 2019
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo