Artikelen TIB
Vorige nummers
2025TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Nederland bereidt zich voor op inclusief onderwijs, maar probleemgedrag van leerlingen belemmert dit vaak. Inclusie wordt onterecht als een luxe gezien. Inclusie vormt echter juist de basis voor goed onderwijs, vooral bij leerlingen met probleemgedrag. In het boek ‘Inclusief gedrag’ (Van Gemert, ...
Kijk met compassie naar leerlingen met probleemgedrag, stelt gedragsspecialist Bart Heeling, maar beschouw hen ook als volwaardige leerlingen met potentie. Van het lerarenteam vraagt dit bewustwording van de eigen emoties en de vaardigheid om de rust te bewaren. Hoe help je als IB/KC’er het team ...
Inclusie is de oorzaak van veel discussies op de werkvloer en aan de eettafel thuis. Eén ding is zeker: inclusie, goed onderwijs voor alle leerlingen, is een ethisch project waar Nederland zich sinds 2016 voor inzet. Wat is de rol van samenwerking binnen dit proces?
Wat zegt het over ons en onze cultuur dat we kinderen ‘diagnosticeren’ op basis van lastige gedragingen die we ‘symptomen’ noemen? Waarom maken we letterlijk en figuurlijk zo’n ding van druk gedrag? Abstracte begrippen letterlijk ‘tot ding maken’ heeft een naam: reïficatie. Reïficatie kan ervoor ...
Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...
Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht ...
Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als h...
‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...

Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclus...
Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...
Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...