Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2025 / nr 2
Benut de doorstroomtoets optimaal

De doorstroomtoets biedt waardevolle inzichten, maar roept ook vragen op: in hoeverre representeren de scores de capaciteiten van leerlingen? En draagt de toets werkelijk bij aan gelijke kansen? Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren spelen een cruciale rol in het kritisch interpreteren en...

Nico den Breejen
11 maart 2025
tib 2025 / nr 1
Maak onderwijs essentieel binnen passend onderwijs

Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...

Wilma de Waard
28 januari 2025
tib 2023 / nr 5
Van klussen naar leren: het belang van een leerlijn in de klusklas

Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...

Petra van Bemmel
14 november 2023
tib 2022 / nr 3
Hoe vind je en bied je geluk in je werk?

Coach? Kenniscoördinator? Remedial teacher plus? Kwaliteitscoördinator? Vraagbaak? Zorgregisseur? Leermonitor? Trendanalist? Zoveel namen, zoveel rollen, zoveel werkzaamheden. Je zou er als IB’er bijna een identiteitscrisis van krijgen. Wie ben jij als intern begeleider? Hoe passen jouw rollen en...

Jorinde Jelles, Maaike Verstraete
23 mei 2022
tib 2022 / nr 3
'Voor mij zijn de belangrijkste ingrediënten van werkgeluk betrokkenheid en draagvlak'

Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...

Walter van de Calseyde
23 mei 2022
tib 2021 / nr 1
Talentgedreven werken in het onderwijs
In navolging op het artikel ‘Samen sterker! De kracht van groepsarrangement Atlasklas’ (TIB 2020-4), zijn Els Pronk en Jorinde Jelles in gesprek gegaan over aspecten als veerkracht, kijken achter gedrag, versterken van binnenuit, talentinterviews, de ijsberg, de kring en ‘therapeuteren’. En over ...
Jorinde Jelles, Els Pronk
25 januari 2021
tib 2020 / nr 4
Kennisrotonde

In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk.

Dian Fluijt
10 september 2020
tib 2019 / nr 4
Creëren van mogelijkheden voor iedere leerling
Op College de Kleine Prins Utrecht zitten leerlingen met een fysieke beperking en/of ook leerachterstanden, en soms ook problemen in het sociaal-emotioneel leren. De uitdaging is om voor ieder kind mogelijkheden te creëren om uiteindelijk uit te stromen naar een passende plek. Dit vraagt veel ins...
Andra Koolhof
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
'Talent' en 'burn-out' zijn relationele begrippen
In het onderwijs proberen professionals elke dag weer het beste van zichzelf te geven. Vaak vanuit een soort roeping om gepassioneerd vorm te geven aan ontwikkeling van kinderen en jongeren. En toch staat die passie soms onder druk door de eisen v an hogerhand, werkdruk en/of interne veranderinge...
Luk Dewulf
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
De maatschappij in de klas
In onze complexe maatschappij is het maken van keuzes voor velen niet simpel. Dus is het heerlijk om al op jonge leeftijd de kans te krijgen te experimenteren met wat je graag doet - of juist niet. Maar wat nu als er niets is? Als er in je omgeving weinig stimulans is of niemand om vragen aan te ...
Gemma Beij
18 november 2019
tib 2014 / nr 1
Excellent & Hoogbegaafdheid
Het beste halen uit de 20%, in potentie, beste leerlingen is nodig als Nederland bij de internationale top wil blijven horen en om alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Daarom is het essentieel inzicht te hebben in de wijze waarop talent zich ontwikkelt. Staatssecretaris Sander Dekker hee...
Chrissy van der Vliet, School aan Zet
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
De IB'er als spil in het 'Kennisweb'
Met de invoering van Passend onderwijs staan we voor de uitdaging om onderwijs samen ‘passend’ te maken voor álle leerlingen. Dit kun je vertalen in een parallel scenario voor een nieuwe rolneming van de IB’er met het team: samen onderwijs passend maken met álle leerkrachten, door inzet van ieder...
Marianne den Otter
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Talenten als basis voor teamontwikkeling
Leerkrachten kunnen stress, onzekerheid en gevoelens van incompetentie ervaren in de omgang met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Ze hebben soms de overtuiging dat ze dingen niet kunnen. Zeker als het om gedragsproblemen gaat of als ze nog veel vaardigheden moeten ontwikkelen. Kortom: l...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2013 / nr 2
Checklist: Hoe herken je cognitief talent?
5 november 2019
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo