Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2023 / nr 3
Narratief waarderen

De rol van de intern begeleider in het basisonderwijs verandert. Waar de intern begeleider oorspronkelijk de zorg en ondersteuning voor individuele leerlingen coördineerde, gaat recentelijk de aandacht steeds vaker uit naar het stimuleren van de kwaliteitscultuur op schoolniveau. Narratief waarde...

Sandra van Groningen
23 mei 2023
tib 2023 / nr 3
"Bevraag, vertraag en onderzoek"

Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...

Walter van de Calseyde
23 mei 2023
tib 2023 / nr 3
Werken aan onderwijsverbetering:
de rol van de intern begeleider

Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...

Judith Amels, Anje Ros
23 mei 2023
tib 2023 / nr 2
Navigeer op onderwijskwaliteit

De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...

Simone Schrier, Sanne Maas-van Kaathoven
14 maart 2023
tib 2022 / nr 2
Iedereen binnen de organisatie draagt bij aan kwaliteit

Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...

Sanne van Asseldonk
8 maart 2022
tib 2022 / nr 2
Met het co-creatiemodel naar duurzame onderwijsverandering

Elke IB’er krijgt ermee te maken: collega’s die verandermoe zijn. En geef ze eens ongelijk. Maar al te vaak komt het voor dat veranderplannen, al dan niet van bovenaf opgelegd, de eindstreep niet halen. Tel dit op bij het gevoel dat veel collega’s zich overbelast voelen, dan is het als intern beg...

Dian Fluijt
8 maart 2022
tib 2021 / nr 4
Investeer in de leerkracht voor duurzame verbetering van onderwijskwaliteit
Het is de afgelopen maanden veel voorbijgekomen: de opgelopen achterstanden en ongelijkheid in het onderwijs. Sinds corona staan deze thema’s extra in de spotlight. Er worden inhaal- en ondersteuningsprogramma’s opgezet om de leervertraging op de kernvakken zo snel mogelijk in te halen, zoals het...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
13 september 2021
tib 2020 / nr 5
"Wij doen er alles aan om de leraar goed te laten onderwijzen"
Wat is goed onderwijs? Op de Alan Turingschool in Amsterdam hebben ze teambreed hetzelfde antwoord op deze vraag. ‘Nieuwgierig naar morgen’ is het motto dat net als de naam van de school goed illustreert welke onderwijsvisie ze hier hanteren. De Britse wiskundige en codekraker Alan Turing was een...
Walter van de Calseyde, Hugo Rijken
3 november 2020
tib 2020 / nr 3
Klaar voor het nieuwe schooljaar?
Ook in tijden van corona moeten scholen zich nu al voorbereiden voor het nieuwe schooljaar. Als IB’er krijg je in deze periode veel specifieke vragen en ben je het houvast voor je team. En ondertussen richt je je vizier al op de periode na de zomer; je moet voorbereidingen treffen voor het nieuwe...
Linda Erren
12 mei 2020
tib 2020 / nr 1
Groeps- en leerlingbesprekingen; tijd om ze in een nieuw jasje te steken?
Leerkrachten zijn liever met hun klas bezig dan met administratieve klussen, zoals het verzamelen en analyseren van toetsgegevens. Sommige IB’ers voelen zich bij het voorbereiden van groeps- en leerlingbesprekingen soms meer ‘slavendrijver’ dan ondersteuner. Is het analyseren en bespreken van toe...
Janneke van Loon-Nelis, Wim Meijer
18 maart 2020
tib 2019 / nr 5
Checklist: Hoe kun je als IB'er een bijdrage leveren aan de verantwoording van de inzet van de middelen passend onderwijs?
Vivian van Alem
28 november 2019
tib 2016 / nr 5
"Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs dan alleen die van effectiviteit"
De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder het vergrootglas van kabinet, inspectie en schoolbesturen. Men streeft naar goed en zelfs excellent onderwijs. Met daarbij de professionele ontwikkeling van de leekracht als belangrijkste instrument. Naast steeds vroeger toetsen en uitputtende rapportage ...
Cox Bakker
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Checklist: Wat speelt een rol bij innovaties in het onderwijs?
Bert Groeneweg
15 november 2019
tib 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
Governance en intern begeleiden
In de Wet Passend Onderwijs wordt specifiek aandacht besteed aan ‘governance’. Wat betekent dit en op welke wijze is governance van invloed op de taken en de verantwoordelijkheden van de IB’er? Governance lijkt bij uitstek een bestuurlijke aangelegenheid, maar niets is minder waar!
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Van incidentele naar systematische kwaliteitszorg
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten van de leerlingen is een zorg van elke school. Als dit ongeregeld of slechts incidenteel gebeurt, kan het al snel een ‘zorgenkindje’ worden. Kwaliteitszorg heeft een systematische aanpak nodig om niet alleen de kwaliteit op verschillende ...
Walter van de Calseyde
8 november 2019
tib 2014 / nr 2
Checklist: Groei en ontwikkeling
Peter Laros
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Checklist: Groei en ontwikkeling
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
De IB'er als spil in het 'Kennisweb'
Met de invoering van Passend onderwijs staan we voor de uitdaging om onderwijs samen ‘passend’ te maken voor álle leerlingen. Dit kun je vertalen in een parallel scenario voor een nieuwe rolneming van de IB’er met het team: samen onderwijs passend maken met álle leerkrachten, door inzet van ieder...
Marianne den Otter
6 november 2019
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo