Vorige editie
Vorige nummers
2025
TIB-dossier 05-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib - 2016 / nr 4
De IB'er als coachend onderzoeker
Wat is er mooier dan vanuit de rol van IB’er het schoolteam en de directie te begeleiden bij
de ontwikkeling van onderwijsondersteuning? Wat is er mooier dan dat te doen op basis van participatie? Participatie waarbij alle betrokkenen met elkaar op onderzoek uitgaan. Wat is er mooier dan het beg...
Willem de Vlaming
15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
Succesvol innoveren in het onderwijs
De huidige periode wordt gekenmerkt door een stapeling van veranderingen en vernieuwingen. De ene vernieuwing is nog niet afgerond of de volgende dient zich al weer aan. Als we niet uitkijken, zijn straks tal van innovaties opgepakt en is er uiteindelijk in de praktijk niets veranderd. In dit art...
Jacques van den Born
15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
De IB'er als drijvende kracht achter een cultuuromslag
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar en door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor he...
Wim Meijer
15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
Checklist: Samen werken aan samenwerken met ouders
Peter Laros
15 november 2019
tib - 2016 / nr 4
Checklist: Wat speelt een rol bij innovaties in het onderwijs?
Bert Groeneweg
15 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Perspectief van leerkrachten op lesgeven aan nieuwkomers
Naar aanleiding van de forse toename van asielzoekers- en vluchtelingenkinderen heb ik in 2015 onderzoek gedaan onder leerkrachten, schoolleiders en IB’ers naar wat het betekent om deze kinderen les te geven. Een probleem of een uitdaging voor de school? In dit artikel geven we een aantal praktis...
Charlotte van Keulen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
"Onderwijs aan nieuwkomers is de ultieme vorm van passend onderwijs"
LOWAN ondersteunt scholen die het eerste opvangonderwijs aan nieuwkomers verzorgen in het PO en VO. Nieuwkomers vallen niet onder de Wet Passend Onderwijs. Een regionaal beleid t.a.v. onderwijs aan nieuwkomers is daarom zeer wenselijk. Een rol voor het samenwerkingsverband is daarbij logisch: fac...
Lenneke Grobbe, Marieke Postma
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Disharmonisch intelligentieprofiel 1
Sinds het verschijnen van de WISC-IV in Amerika is de discussie rondom het bestaan van het verbaal (VIQ) en performaal IQ (PIQ) weer opgelaaid. Om de interpretatie een meer klinische betekenis te geven, is de splitsing verbaal/performaal IQ en de indexstructuur van de WISC-III losgelaten en verva...
Nikkie Laros
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Dialooginstrument Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht Werken blijkt in de praktijk hét concept waarmee passend onderwijs van richting en inhoud kan worden voorzien. In de school vinden veel gesprekken plaats om het geboden onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In het SWV RSV Breda is r...
Tijn Nuyens
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Zo'n tandem, is dat iets voor ons?
Het is de bedoeling dat passend onderwijs een stevige basis legt voor een leven lang leren. Voor iedere leerling. Een energiek team - sfeervol, gedisciplineerd en innovatief - kan daar voor zorgen, mits het kan bouwen op een directeur en intern begeleider die goed en inspirerend samenwerken.
Bob Maas
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Samen leren samenwerken!
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor het h...
Corrine Bleecke, Karine de Jong
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Checklist: Kinderen van nieuwkomers
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib - 2016 / nr 3
Checklist: Klachtenregeling en wat betekent dit voor de IB'er?
Tilly Lansbergen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
De IB'er heeft de regie
Naar school gaan is vanzelfsprekend in het leven van ieder kind en op school wordt systematisch en professioneel gewerkt aan optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling. Zeker voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben, is samenwerken tussen school en omgeving daarbij noodzakelijk. ...
Fontys OSO Tilburg
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
"Goed samenwerken is een vak"
Professioneel samenwerken met de omgeving aan de ontwikkelingskansen van leerlingen lijkt vanzelfsprekend. Maar alleen al dat ‘samenwerken’ is bepaald niet aangeboren, weet Jacqueline van Swet uit lange ervaring. “Zowel in mijn eigen praktijk als klinisch-psycholoog/orthopedagoog en als lector me...
Jacqueline van Swet
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Onderwijs aan nieuwkomers
Eind vorig jaar heeft de Gemeente Nieuwegein het besluit genomen om leerlingen in de basisschoolleeftijd met een vluchtelingenachtergrond eerst op een centrale locatie onderwijs aan te bieden. Het Taalatelier van expertisecentrum de Evenaar verzorgt dit onderwijs. De leerlingen krijgen in tien sc...
Marianne Bookelmann
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Leraar en gepest op Facebook, wat nu?
Volgens Brits onderzoek zijn leraren de afgelopen twee jaar in toenemende mate gepest via sociale media. Zestig procent van de Britse leraren had er in 2015 mee te maken. Vooral Facebook en mail zijn grote boosdoeners. Bovendien gaat het niet alleen maar om beledigende leerlingen, maar de bericht...
Guus Beenhakker
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Leerkrachtgedrag verandert door gebruik 'Klimaatschaal'
Leerlingen functioneren beter in een klas waarin zij zich veilig voelen en gewaardeerd worden door de leerkracht en medeleerlingen. Een goede en positieve sfeer is afhankelijk van de relaties die de leerlingen onderling hebben en de relatie die de leerkracht met haar klas en individuele leerlinge...
Ad Donkers
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Checklist: Samenwerken in en om je school
Peter Laros
9 november 2019
tib - 2016 / nr 2
Checklist: 5 vuistregels voor goede teamcoaching
Robert Jansen
9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
Weg met de doorlopende leerlijnen?!
Veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs steeds weer in de belangstelling staat. Deze wijzigingen vragen om afstemming op inhoud, procedures en op een nauwere samenwerking om voor leerlingen een doorlopende leerlijn of...
Frank Hessels
9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
"De samenwerking tussen PO en VO loopt goed bij ons. Maar het kan nog veel beter."
Al decennia streven we naar een doorlopende leerweg van leerlingen bij de overgang van PO naar VO. De een roept dat we daar fors in moeten investeren en de ander zegt dat de culturen en onderwijskundige uitgangspunten van de beide systemen zoveel van elkaar verschillen dat deze doorlopende leerwe...
Yvette van Hoof
9 november 2019
tib - 2016 / nr 1
Zomerkinderen
Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
Bert Groeneweg
9 november 2019
