Edities
Vorige nummers
2025TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Inclusief onderwijs is een belofte aan alle kinderen: dat zij erbij horen, zichzelf mogen zijn en zich kunnen ontwikkelen binnen een gewone school. Het realiseren van deze belofte vraagt visie, lef en samenwerking. En het vraagt vooral onderwijsprofessionals die deze visie dagelijks tot leven bre...
Wat?
Het hoorrecht is het recht van alle leerlingen om mee te praten en mee te denken over hun ontwikkelingsperspectief (OPP) en de ondersteuning die zij op school krijgen.
In sommige schoolteams is het niet zo fijn samenwerken. De koers van de school is onduidelijk en moeilijke gesprekken worden vermeden. En dat kan soms jarenlang zo doorgaan. Wat te doen als je IB/KC’er bent in zo’n ‘verwaarloosde’ organisatie?
Gezonde schoolorganisaties presteren excellent op de lange termijn, maar zijn ook wendbaar om gezamenlijk zich aan te passen aan wat leerlingen en ouders van hen nodig hebben. Maar hoe herken je nu een gezonde schoolorganisatie?
Als je met kinderen wilt praten, moet je meer zwijgen.
We gaan op kamp. Tijdens de fietstocht naar het kampadres rijd ik naast Inge. Inge is geen prater. ‘Hoe gaat ‘t?’, vraag ik. ‘Het is heerlijk om buiten te zijn’, zegt ze. Ik knik en zwijg. ‘Buiten zijn maakt me vrolijk.’ ‘Vrolijk?’, zeg ik. ...
Soms luister je naar een presentatie en voel je al snel na het begin: dit wordt een lange middag.
En denk je ondertussen stiekem aan wat je zal eten vanavond. Dus wat als je nu zelf een presentatie gaat geven voor je team of voor ouders? Hoe zorg jij dan wél voor een pakkende presentatie d...
Vraag:
Hoe kunnen onderwijsassistenten en lerarenondersteuners effectief worden ingezet bij differentiatie in het basisonderwijs?
Ouderbetrokkenheid is een succesfactor voor schoolprestaties van kinderen. Toch blijkt in de praktijk dat niet alle scholen erin slagen om ouders te betrekken bij het onderwijs, laat staan om hen ook thuis een rol te laten spelen in het leerproces van hun kind op school. De doorgroeikaart biedt s...
Om leesbegrip te verbeteren geven steeds meer scholen les aan de hand van Close Reading, een evidence-informed aanpak om leerlingen tot dieper leesbegrip te laten komen. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren zijn de belangrijke ...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider/kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs formuleert conclusies en aanbevelingen voor handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld.
In gesprekken rondom inclusief onderwijs komt vaak naar voren dat eerst aan allerlei randvoorwaarden moet worden voldaan, voordat ermee gestart kan worden. De vraag ‘Hoe dan?’ wordt snel gesteld. Dat is begrijpelijk, maar het is niet het juiste startpunt op weg naar inclusief onderwijs. Aan de ha...
De Amerikaanse emeritus hoogleraar Michael Giangreco bracht onlangs een bezoek aan ons land. Welke tips kan hij IB/KC’ers geven voor een inclusieve mentaliteit in de school? “Een samenwerkend team en ondersteuning voor leerkrachten zijn essentieel.”
Inclusief onderwijs is geen stappenplan dat je simpelweg kunt afvinken. Het is geen project met een einddatum, maar vraagt om een fundamentele cultuurverandering – in denken, voelen én doen.
Weet je wat me nou zo mateloos fascineert? De term inclusiever onderwijs. InclusieVER? Alsof je een ‘beetje zwanger’ kunt zijn. Het is of inclusief, of het is het niet. Punt. Aangezien ik een echte Rotterdams/Brabantse bourgondiër ben (ja, deze combinatie bestaat dus echt), vergelijk ik inclusief...

Inclusief onderwijs is een nobele ambitie, maar de praktische uitvoering, zeker voor leerlingen die voorlopen, kan complex zijn. Basisschool OJS Het Scala in Kampen koos voor een pragmatische aanpak: twee jaar lang planmatig experimenteren met inclusie voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Hoe pak...
Het bezit van steekwapens onder kinderen is een zorgwekkende ontwikkeling. Incidenten op scholen en in de openbare ruimte nemen toe, met soms fatale gevolgen. Waarom dragen kinderen messen? Hoe wijdverspreid is dit probleem? En wat kunnen IB/KC’ers doen om deze ontwikkeling te keren?
IB/KC’ers zijn vaak de eersten die in actie komen als het misgaat. Ze springen bij waar nodig, lossen problemen op en houden het systeem draaiende – maar blijft er nog ruimte over voor structurele verbetering? Verbeteren van onderwijskwaliteit is niet de unieke verantwoordelijkheid van intern beg...
Vraag:
Wat is het effect van spontane spelling in groep 1 en 2 op spellingvaardigheid in groep 3?
