Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
TIB-dossier 05-2025
TIB 2025 nummer 5
TIB 2025 nummer 4
TIB-dossier 04-2025
TIB 2025 nummer 3
TIB-dossier 03-2025
TIB 2025 nummer 2
TIB-dossier 02-2025
TIB 2025 nummer 1
TIB-dossier 01-2025
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib - 2025 / nr 4
TIB dossier - De inclusieve IB/KC'er

Inclusief onderwijs is een belofte aan alle kinderen: dat zij erbij horen, zichzelf mogen zijn en zich kunnen ontwikkelen binnen een gewone school. Het realiseren van deze belofte vraagt visie, lef en samenwerking. En het vraagt vooral onderwijsprofessionals die deze visie dagelijks tot leven bre...

Esther Schepers, Jody van Munster
4 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Hoorrecht bij het OPP

Wat?

Het hoorrecht is het recht van alle leerlingen om mee te praten en mee te denken over hun ontwikkelingsperspectief (OPP) en de ondersteuning die zij op school krijgen.

Jacques van den Born
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Komt dit ooit nog goed?
Herkennen en signaleren van ‘verwaarloosde’ organisaties

In sommige schoolteams is het niet zo fijn samenwerken. De koers van de school is onduidelijk en moeilijke gesprekken worden vermeden. En dat kan soms jarenlang zo doorgaan. Wat te doen als je IB/KC’er bent in zo’n ‘verwaarloosde’ organisatie?

Joost Kampen
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Niet wegkijken, maar aankaarten
Werk je in een ‘verwaarloosde organisatie’, waar het bestuur zich inactief opstelt en de school rond lijkt te dobberen? Dan kun je als IB/KC’er zeker actie ondernemen, weet Ineke Kersten. Als ervaringsdeskundige deelt ze tips uit haar loopbaan.
Ankie Lok, Ineke Kersten
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Signalen van een gezonde schoolorganisatie

Gezonde schoolorganisaties presteren excellent op de lange termijn, maar zijn ook wendbaar om gezamenlijk zich aan te passen aan wat leerlingen en ouders van hen nodig hebben. Maar hoe herken je nu een gezonde schoolorganisatie?

Anneke Luijten
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs
Hoe weet je wat voor jullie school ‘goed onderwijs’ is als je niet precies weet aan wie je dat onderwijs geeft? Wat je weet over je leerlingenpopulatie is meestal gebaseerd op onderbuikgevoel. Die aannames kloppen soms, maar soms juist helemaal niet. Als je als team je leerlingenpopulatie écht go...
Mieke Michiels, Vivian van Alem
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Hoorrecht of luisterplicht?

Als je met kinderen wilt praten, moet je meer zwijgen.

We gaan op kamp. Tijdens de fietstocht naar het kampadres rijd ik naast Inge. Inge is geen prater. ‘Hoe gaat ‘t?’, vraag ik. ‘Het is heerlijk om buiten te zijn’, zegt ze. Ik knik en zwijg. ‘Buiten zijn maakt me vrolijk.’ ‘Vrolijk?’, zeg ik. ...

Peter Laros
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Impact maken met humor

Soms luister je naar een presentatie en voel je al snel na het begin: dit wordt een lange middag.

En denk je ondertussen stiekem aan wat je zal eten vanavond. Dus wat als je nu zelf een presentatie gaat geven voor je team of voor ouders? Hoe zorg jij dan wél voor een pakkende presentatie d...

Malinca Verwiel
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Kennisrotonde

Vraag:

Hoe kunnen onderwijsassistenten en lerarenondersteuners effectief worden ingezet bij differentiatie in het basisonderwijs?

Marald Mens
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Van betrokken ouder naar leerpartner:
Zo versterk je ouderbetrokkenheid op school en thuis!

Ouderbetrokkenheid is een succesfactor voor schoolprestaties van kinderen. Toch blijkt in de praktijk dat niet alle scholen erin slagen om ouders te betrekken bij het onderwijs, laat staan om hen ook thuis een rol te laten spelen in het leerproces van hun kind op school. De doorgroeikaart biedt s...

Ruth Schep
11 september 2025
tib - 2025 / nr 5
TIBTips
Peter Laros, Jacques van den Born
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
Waaraan herken je een goede Close Reading-les?

Om leesbegrip te verbeteren geven steeds meer scholen les aan de hand van Close Reading, een evidence-informed aanpak om leerlingen tot dieper leesbegrip te laten komen. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren zijn de belangrijke ...

Margreet Mulder
11 november 2025
tib - 2025 / nr 5
“Mijn droom? Dat ieder kind echt wordt gezien en gehoord”

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider/kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
11 november 2025
tib - 2025 / nr 4
Huiselijk geweld

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs formuleert conclusies en aanbevelingen voor handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld.

Jacques van den Born
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Inclusief onderwijs, gewoon doen

In gesprekken rondom inclusief onderwijs komt vaak naar voren dat eerst aan allerlei randvoorwaarden moet worden voldaan, voordat ermee gestart kan worden. De vraag ‘Hoe dan?’ wordt snel gesteld. Dat is begrijpelijk, maar het is niet het juiste startpunt op weg naar inclusief onderwijs. Aan de ha...

Teun Dekker
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Inclusie is een mindset

De Amerikaanse emeritus hoogleraar Michael Giangreco bracht onlangs een bezoek aan ons land. Welke tips kan hij IB/KC’ers geven voor een inclusieve mentaliteit in de school? “Een samenwerkend team en ondersteuning voor leerkrachten zijn essentieel.”

Ankie Lok, Michael Giangreco
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Transitie naar inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is geen stappenplan dat je simpelweg kunt afvinken. Het is geen project met een einddatum, maar vraagt om een fundamentele cultuurverandering – in denken, voelen én doen.

Ariane van Dijk
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Het buffet is geopend

Weet je wat me nou zo mateloos fascineert? De term inclusiever onderwijs. InclusieVER? Alsof je een ‘beetje zwanger’ kunt zijn. Het is of inclusief, of het is het niet. Punt. Aangezien ik een echte Rotterdams/Brabantse bourgondiër ben (ja, deze combinatie bestaat dus echt), vergelijk ik inclusief...

Jorinde Jelles
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Organiseren van inclusie
Maaike van Hal
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Inclusiever onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong

Inclusief onderwijs is een nobele ambitie, maar de praktische uitvoering, zeker voor leerlingen die voorlopen, kan complex zijn. Basisschool OJS Het Scala in Kampen koos voor een pragmatische aanpak: twee jaar lang planmatig experimenteren met inclusie voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Hoe pak...

Janneke Haijer, Cora van Unen, Lianne Westerink
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
‘Ik ga je prikken!’
Kinderen met messen in de basisschool

Het bezit van steekwapens onder kinderen is een zorgwekkende ontwikkeling. Incidenten op scholen en in de openbare ruimte nemen toe, met soms fatale gevolgen. Waarom dragen kinderen messen? Hoe wijdverspreid is dit probleem? En wat kunnen IB/KC’ers doen om deze ontwikkeling te keren?

Kees van Overveld
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Van symptoombestrijding naar structurele onderwijskwaliteit

IB/KC’ers zijn vaak de eersten die in actie komen als het misgaat. Ze springen bij waar nodig, lossen problemen op en houden het systeem draaiende – maar blijft er nog ruimte over voor structurele verbetering? Verbeteren van onderwijskwaliteit is niet de unieke verantwoordelijkheid van intern beg...

Eva Naaijkens
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
TIB Tips
Anneke Luijten, Ariane van Dijk
9 september 2025
tib - 2025 / nr 4
Kennisrotonde

Vraag: 

Wat is het effect van spontane spelling in groep 1 en 2 op spellingvaardigheid in groep 3?

Rian Janssen
9 september 2025
123...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo