Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib 2021 / nr 4
Werken aan een schoolbrede lezende generatie: De IB'er doet ertoe!
Vandaag de dag valt er veel te lezen over de dalende leesresultaten op basisscholen. Toch druppelt kennis hierover maar mondjesmaat de praktijk binnen. En dat terwijl er zoveel bekend is over hoe we leerlingen goed kunnen leren lezen. Welke rol kan jij als intern begeleider spelen bij het verbete...
Marita Eskes
13 september 2021
tib 2021 / nr 2
De startklas: Samenwerking om onderwijs met zorg mogelijk te maken
Een ‘startklas’ is bedoeld voor 4-jarige kinderen die veel extra zorg nodig hebben. Door in de startklas onderwijs én zorg intensief met elkaar te verbinden, krijgen deze kinderen een kans om - na 1 jaar - door te stromen naar een reguliere basisschool. Zonder startklas werden deze kinderen vaak ...
Christian van den Brekel, Patty van der Aa
10 maart 2021
tib 2020 / nr 3
Klaar voor het nieuwe schooljaar?
Ook in tijden van corona moeten scholen zich nu al voorbereiden voor het nieuwe schooljaar. Als IB’er krijg je in deze periode veel specifieke vragen en ben je het houvast voor je team. En ondertussen richt je je vizier al op de periode na de zomer; je moet voorbereidingen treffen voor het nieuwe...
Linda Erren
12 mei 2020
tib 2019 / nr 3
Tienerschool: een voorbeeld van passend onderwijs
Het aantal scholen dat onderwijs geeft aan leerlingen van 10 tot 14 jaar groeit dit schooljaar van 6 naar 12. Minister Slob heeft in augustus 2018 de aanvragen goedgekeurd van de scholen die willen aansluiten op de reeds eerder gestarte pilot. Welke bijdrage leveren deze scholen aan de realisatie...
Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
"Je begint eerst met het waarom van deze keuze en pas daarna met het hoe en wat"
Hoe kun je zo goed mogelijk aansluiten op de verschillende en persoonlijke leerbehoeften van leerlingen en hiermee een bijdrage leveren aan hun geluk en toekomst? Op de Dr. Lammerts van Buerenschool in Zetten luidt het antwoord: De Overstap. “In het schooljaar 2017-2018 zijn wij samen met de vo...
Walter van de Calseyde, Irene de Werd
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Succesvol naar het VO
Belangrijk item in het nieuws de laatste tijd is dat er veel hoogbegaafde middelbare scholieren uitvallen en daardoor langere tijd thuis komen te zitten. Uit onderzoeken blijkt dat 77 tot 87% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig is. Wat wij in de praktijk zien, is dat juist ook de hooggevoelige ...
Suzanne van Assenbergh, Arianne Josemans-Maandag
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Checklist: Staat jouw school open voor het concept '10-14-onderwijs'?
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
Peuters en kleuters samen in de klas!
Niemand twijfelt over nut en noodzaak van voor- en vroegschoolse educatie (vve), maar een doorgaande ontwikkeling naar de eerste groepen van het basisonderwijs is voor veel scholen nog een toekomstdroom. 'Eerder kleuteren als het kan, langer peuteren als het nodig is', is het motto dat Basisscho...
Suzan van den Berg, Dian Fluijt
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
"Verbinding van de professionals op de werkvloer is de absolute voorwaarde voor een doorgaande ontwikkeling"
In een prachtig gebouw biedt De Vuurvogel in Tilburg onder één dak opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. Deze ‘kindercampus’ bestaat uit een basisschool, kinderdagverblijf, peuterwerk, voor- en naschoolse opvang. Formeel valt de basisschool onder een andere stichting dan het kinderd...
Walter van de Calseyde, Imke Denissen
18 november 2019
tib 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Weg met de doorlopende leerlijnen?!
Veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs steeds weer in de belangstelling staat. Deze wijzigingen vragen om afstemming op inhoud, procedures en op een nauwere samenwerking om voor leerlingen een doorlopende leerlijn of...
Frank Hessels
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
"De samenwerking tussen PO en VO loopt goed bij ons. Maar het kan nog veel beter."
Al decennia streven we naar een doorlopende leerweg van leerlingen bij de overgang van PO naar VO. De een roept dat we daar fors in moeten investeren en de ander zegt dat de culturen en onderwijskundige uitgangspunten van de beide systemen zoveel van elkaar verschillen dat deze doorlopende leerwe...
Yvette van Hoof
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Zomerkinderen
Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Hoor wie klopt daar? Kinderen!
Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
Stephan Schellens
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Verbeter aansluiting PO-VO
Robert Jansen
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
De IB'er en de ZOCO in verbinding
Een warm contact tussen het PO en het VO is belangrijk. De temperatuur van dit contact tussen de IB’er en de Zorgcoördinator (ZOCO) loopt langzaam maar zeker op. Dat is een goed signaal naar alle betrokkenen: verwijzende groep 8-leerkrachten, ouders, kinderen en toekomstige mentoren. Zij verkeren...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Intern begeleiden in de voorschool
Mede door de invoering van Passend onderwijs en de daarbij behorende zorgplicht komt de samenwerking tussen voorschool en vroegschool in een nieuw perspectief te staan. Doordat de ondersteuning in de voorschool onvoldoende wordt gekend, ontstaat al snel het idee dat de ondersteuningsbehoefte pas ...
Chantal Gulickx
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Ontwikkelen van een passend onderwijsarrangement
Vanwege de Wet Passend Onderwijs zijn reguliere basisscholen straks verplicht om een ‘Ontwikkelingsperspectiefplan’ (OPP) op te stellen voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning die de school biedt. Aan de hand van het OPP brengt de school in beeld welke doelen ze met deze l...
Nikkie Laros
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Een andere kijk op groepsplannen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar wat is eigenlijk ‘een goede voorbereiding’ als het gaat om lesgeven? We volgen methodes, observeren, nemen toetsen af en gebruiken een deel van al die gegevens in groepsplannen. Veel van die plannen blijken papieren tijgers. Tijd voor een aangepaste...
Lonneke Bindels
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Eén doorgaande leerweg van PO tot en met VO
Soms is het net een kip-of-ei-discussie. Veranderen we een onderwijsstructuur in de hoop dat de manier van werken (de cultuur) op scholen zal veranderen? Of verwachten we dat als scholen eenmaal op een andere manier zijn gaan werken, een doorleefde structuurverandering vanzelf zal gaan? In dit ar...
Jack Biskop
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
De leerling is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid
De overgang van primair naar voorgezet onderwijs is voor veel leerlingen een heikel punt. Dit hoeft toch niet altijd zo te zijn. Zo hebben de Stichting Katholiek Onderwijs Drimmelen (SKOD) en het Dongemond college in Raamsdonksveer en Made (N-Br) de handen ineen geslagen om een zo soepel mogelijk...
Kim Damen
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
"Passend Onderwijs is omgekeerd redeneren"
Tot vorig jaar was Wijnand Gijzen betrokken bij de ontwikkeling van het Onderwijscontinuüm CED-Groep®. Dit is een denk- en werkwijze waarmee scholen en schoolbesturen opbrengstgericht passend onderwijs kunnen vormgeven. Het uitgangspunt van het handelen van alle leraren zijn de gewenste leer- en ...
Wijnand Gijzen
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Opbrengstgericht werken met kleuters is goed mogelijk en nog nodig
De afgelopen jaren is er in het basisonderwijs veel aandacht geweest voor de kleuterperiode. Speciaal voor de overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1. Het doel was om peuters met zo min mogelijk (taal-)achterstand naar het basisonderwijs te leiden. Dit heeft zeker geleid tot resultaat. Bij o...
Yvonne Leenders, School aan Zet
6 november 2019
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo