Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Tijdschrift Intern Begeleiden
  2. Artikelen

Artikelen TIB

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
TIB 2022 nummer 5
TIB 2022 nummer 4
TIB 2022 nummer 3
TIB 2022 nummer 2
TIB 2022 nummer 1
2021
TIB 2021 nummer 5
TIB 2021 nummer 4
TIB 2021 nummer 3
TIB 2021 nummer 2
TIB 2021 nummer 1
2020
TIB 2020 nummer 5
TIB 2020 nummer 4
TIB 2020 nummer 3
TIB 2020 nummer 2
TIB 2020 nummer 1
2019
TIB 2019 nummer 5
TIB 2019 nummer 4
TIB 2019 nummer 3
TIB 2019 nummer 2
TIB 2019 nummer 1
2018
TIB 2018 nummer 5
TIB 2018 nummer 4
TIB 2018 nummer 3
TIB 2018 nummer 2
TIB 2018 nummer 1
2017
TIB 2017 nummer 5
TIB 2017 nummer 4
TIB 2017 nummer 3
TIB 2017 nummer 2
TIB 2017 nummer 1
2016
TIB 2016 nummer 5
TIB 2016 nummer 4
TIB 2016 nummer 3
TIB 2016 nummer 2
TIB 2016 nummer 1
2015
TIB 2015 nummer 5
TIB 2015 nummer 4
TIB 2015 nummer 3
TIB 2015 nummer 2
TIB 2015 nummer 1
2014
TIB 2014 nummer 5
TIB 2014 nummer 4
TIB 2014 nummer 3
TIB 2014 nummer 2
TIB 2014 nummer 1
2013
TIB 2013 nummer 5
TIB 2013 nummer 4
TIB 2013 nummer 3
TIB 2013 nummer 2
TIB 2013 nummer 1
2012
TIB 2012 nummer 5
TIB 2012 nummer 4
TIB 2012 nummer 3
TIB 2012 nummer 2
TIB 2012 nummer 1
2011
TIB 2011 nummer 2
TIB 2011 nummer 1
1000
Downloads
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
tib 2023 / nr 2
Visual Met welke bril kijk jij?
TIB 2023-2
Maaike van Hal
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Wet- en Regelgeving
Schoolondersteuningsprofiel

Wat?

Afgelopen zomer is er vanuit het ministerie van OC&W een wijziging aangekondigd aangaande het actualiseren van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en de wettelijke regelgeving daaromtrent.

Jacques van den Born
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
SOS bij kinderarmoede

Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...

Mariëtte Lusse, Annelies Kassenberg
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
“Begin met liefdevol een arm om het kind te leggen”

Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...

Walter van de Calseyde
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Omgaan met armoede

Met behulp van de handreiking Omgaan met armoede op scholen (2022) kan worden geanalyseerd wat je als school al doet, wat beter kan en wat de volgende stap kan zijn. Denk daarbij aan:

Rian Janssen
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Reflectievriend

In mijn beginjaren als leerkracht was elke dag een zoektocht naar oplossingen voor problemen die ik tijdens mijn opleiding tot volledig bevoegd onderwijzer nimmer heb gesignaleerd. De echte praktijk ging mijn reflectievermogen te boven. Hoe overleef ik de ochtend, de surveillance- beurt, de reken...

Peter Laros
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Betrokkenheid als leidend principe

Gedurende het schooljaar loop je als intern begeleider regelmatig de kleutergroepen binnen. Deze waardevolle tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden. Binnen een kleutergroep is het verdelen van jouw aandacht en focus een pittige klus, met name omdat veel van het leren en ontwikkelen ni...

Anouk Brouns
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Slim samenwerken met externe partners

Intern begeleiders werken samen met de jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers en diverse andere externe partners. Samen zorg je voor een snelle verwijzing, goede afstemming en kennisdeling tussen domeinen. In dit artikel bespreken we een handzaam raamwerk dat zicht geeft op de versc...

Jantien Gerdes
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Kennisrotonde

Vraag:

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen voor primair onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen?

Dian Fluijt
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Digitale fitheid: alleen iets voor leerlingen?

In een digitale samenleving, waarin het onderwijs handvatten kan bieden om leerlingen hierop voor te bereiden, wordt ook veel gevraagd van de IB’er. Hoe ‘digitaal fit’ zijn jij en je collega’s? En welke rol kan jij hierin spelen binnen het team?

Marald Mens, Dieter Möckelmann
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
"Don't back, talk back"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Jorinde Jelles
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
TIB Tips
Peter Laros
14 maart 2023
tib 2023 / nr 2
Navigeer op onderwijskwaliteit

De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...

Simone Schrier, Sanne Maas-van Kaathoven
14 maart 2023
tib 1000 / nr 1
Gratis download uit TIBtool Tandem IB’er en directeur
Berndine de Wolff, Marjan Plazier
31 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Monitoring sociale veiligheid
Wet- en Regelgeving
Jacques van den Born
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Visual Grensganger
TIB 2023-1
Maaike van Hal
9 januari 2023
tib 2023 / nr 1
De intern begeleider als grensganger

Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclus...

Andries Baart
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"

Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...

Walter van de Calseyde
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Ben jij een presente IB'er?

In elk schoolteam werken mensen met verschillen in taken, talenten en persoonlijkheden. Als begeleider is het belangrijk om persoonlijke grenzen en professionele grenzen te kennen, te herkennen en verkennen. De aandacht die je een ander schenkt, kan grensverleggend werken. Hoe hanteer je grenzen ...

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
De PEP in actie:
De pedagogisch educatief professional

Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...

Kim Roovers
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
IB'er: is dat echt mijn ambitie?

Je hebt al 25 jaar een klas gemanaged en je bent er wel klaar mee. De spirit is weg. De 'fut' is eruit. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat je klas te heterogeen wordt. Gedifferentieerd lesgeven is ingewikkeld en je overziet het niet meer ... ! Je grijpt je kans als de plek voor IB'er vacant wor...

Peter Laros
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Kijk naar je visie op onderwijs aan jonge kinderen

Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...

Cobi Visser
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
123...22
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo